Att skapa bra kundupplevelser går så mycket längre än att bara göra det enkelt att köpa. I dagens avsnitt har jag med mig Johan Sjöström från digitalbyrån Esatto som är expert på Customer Experience och Customer Journey Mapping, som är ett verktyg för att skapa kundresekartor.
Johan Sjöström har närmare 20 års erfarenhet av att bygga och designa digitala kundmöten. Han har bland annat arbetat och varit projektledare på några av Sveriges största webbplatser såsom ICA, Polisen och Riksdagen.
Sen ett par år tillbaka arbetar han på digitalbyrån Esatto. Hans fokus ligger idag framförallt på Customer Experience och han håller även kurser på området.
I det här avsnittet pratar får du en inblick i vad Customer Experience, Customer Journey Mapping är och hur man arbetar med det. Vi pratar även om hur kundresan skiljer sig från köpresan och vad det innebär för oss digitala marknadsförare.
Du får bland annat höra:
Vad som gör en kundupplevelse bra
Hur man samlar in kvalitativa kundinsikter
Hur man mappar ut kundresan och vilka verktyg han använder
Varför det är så viktigt att arbeta tvärfunktionellt
Och hur man mäter kundupplevelse
Som vanligt hittar du här under en samling med länkar till sociala profiler, verktyg, böcker och andra resurser vi nämnde i avsnittet. För dig som vill läsa mer om vad arbetet med upplevelse kan innebära samt se innehållet i en verklig kundresekarta så ska du kolla in bonusresursen här nedan.
Bonusresurs om CX och CJM I pdf:en kan du bland annat läsa mer om UC:s arbete med kundupplevelse och se en tydlig visualisering av kundresekartan.
Länkar
Johan på Linkedin
Esatto
Johans CX- och CJM-kurs på Resumé Akademi
Billogram
Asket
UC
Verktyget Custellence
Kundupplevelse av Daniel Ewerman
Outside in av Kerry Bodine och Harley Manning
Kundresan av Margareta Boström och Stefan Friberg
Tjänstedesignbloggen
Kerry Bodines blogg
Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som klipper podden och står för musiken.