TikTok har växt otroligt snabbt och allt fler marknadsförare börjar på upp ögonen för plattformen i takt med att användarbasen växer och breddas.
Men hur lyckas man organiskt med sin närvaro på TikTok som varumärke och hur skapar man riktigt bra innehåll som får spridning. Det och mycket mer pratar jag med TikTok-experten Joella Skoogh om i det här avsnittet.
För det var länge sedan det pratades så mycket om ett socialt nätverk.
TikTok har på bara ett par år tagit upp kampen mot de stora sociala plattformarna har varit den snabbast växande appen och sociala plattformen. Samtidigt har konkurrenterna lanserat kortvideo-alternativ på löpande band.
Allt från Instagrams Reels till YouTube Shorts.
Under ytan har TikTok även gjort ett stort teknikskifte från den klassiska sociala grafen till en AI-baserad algoritm som anpassar sig efter användarens intresse och serverar videos därefter istället för att baseras på vad eller vem man följer.
Mitt mål med den här intervjun är helt enkelt att få mer insikt i hur man lyckas på TikTok som företag och varumärke.
Om gästen
Joella Skoogh är strateg och coach inom sociala medier och framförallt TikTok. Hon är även en väl anlitad föreläsare och håller ett flertal kurser och utbildningar inom sociala medier, organisk marknadsföring och TikTok.
Som konsult hjälper Joella företag med strategi för kommunikation och innehållsskapande för TikTok. Och som om det inte vore nog så coachar Joella entreprenörer och småföretagare inom personligt varumärke.
Om avsnittet
Vi pratar i avsnittet om hur man lyckas organiskt med TikTok och hur man skapar riktigt bra innehåll som får bra spridning. Och inleder bland annat med att prata om hur målgruppen ser ut på plattformen och om B2B-företag bör finnas där.
Du får dessutom hör om bland annat:
TikToks roll i ett företags mediestrategi
Algoritmen och dess roll i TikToks framgång
Exempel på varumärken som har lyckats väl
Trender och varför de är så viktiga på TikTok
Best practice kring innehållsskapande
Rollen som musik och ljud fyller på TikTok
Viktigaste faktorerna för att få spridning
Joella pratar även en hel del om hur man kan tänka kring att ha en kreatörsdriven närvaro med personer i fokus eller en mer klassisk varumärkesdriven närvaro. Och hon delar självklart mängder med guldkorn och tips.
Det finns som vanligt länkar till de resurser som nämns i avsnittet här nedan.
Bland annat länkar till de olika exempel som nämndes och resurser för att hålla koll på trender. Du hittar även länkar till bra resurser från TikTok om allt från inspirerande case till best practice inom innehållsskapande och bra hashtaggar att följa för marknadsförare.
Och efter länkarna hittar du självklart också tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Joella Skoogh på LinkedIn
Joella Skoogh på TikTok
Joella Skoogh på Instagram
Joellas webbsida
TikTok Creative Center (officiell webbsida)
TikTok for Business (officiell webbsida)
Influencer MarketingHub om artikelarkiv om TikTok (webbsida)
TikTok Marketing Podcast (podcast)
Apple Podcasts | Spotify
Exempel
Estrid
Ryanair
Pinchos
Ica Brottbyhallen
Trendkonton
stylasocials
viralitytiktok
Hashtags för marknadsförare
#socialmediamarketing
#tiktokmarketing
#marketing
Tidsstämplar
[3:23] Joella inleder med att förklara hur målgruppen ser ut på TikTok idag och hur plattformen utvecklas. Hon ger även sin syn på huruvida B2B-företag bör titta på att bygga en närvaro och skapa innehåll.
[5:43] Vi pratar om vilken roll TikTok fyller i normal kundresa och mediestrategi. Samt vilka möjligheter det finns att driva trafik från plattformen.
[8:52] Joella berättar om algoritmen, vad det är som skiljer TikToks från andra plattformars algoritmer och hur den har bidragit till framgången. Vi pratar även om vad innebär algoritmen för hur man ska tänka kring sin strategi för plattformen
[14:30] Vi pratar om vilka företag anser Joella har m...