Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund
Avsnitt 139 med Erik Modig om funnels och deras roll i marknadsföring. Och huruvida funneln är död eller inte.
Vi pratar bland annat om vad en funnel är och vad som är skillnaden på en funnel, en kundresa och en köpresa. Erik går även igenom misstag som han ser att många varumärken gör kring funnels, och hur man bör använda funnels strategiskt i sin marknadsföring.
Och varför han ser funnels som ett bra planeringsverktyg.
Du får dessutom höra om:
Plus ett gäng med bra tips och best practice för hur man bör tänka kring funnels i sin marknadsförings- och marknadsstrategi.
Erik Modig är författare och forskare vid Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm. Och en väl anlitad föreläsare inom marknadsföring.
Hans senaste bok Bang for the buck blev utsedd till årets marknadsföringsbok 2017. Erik är också grundare av kursplattformen Marketing Levels där han samlar allt sitt kunnande inom marknadsföring.
00:24 Introduktion av avsnittet
02:25 Vad en funnel är och dess roll i marknadsföring
06:55 Skillnaden på en funnel, kundresa och köpresa
13:24 Varför vi pratar om funnels död
19:28 Gen Z och utmaningar med spårning
26:01 Hur vi ska använda funnels i marknadsarbetet
32:40 Funnels för affärsområden och segment
40:06 Om hur man bör ta fram sin övergripande funnel
47:32 Olika typer av funnels-modeller och avslutande tips
Erik Modig på Linkedin
Marketing Levels (webbsida)
Missa inte heller de tidigare poddavsnitt jag har gjort med Erik:
AARRR: 5 Metrics to Grow Your Business (Pirate Metrics) – Gust de Backer (artikel)
Everything you need to know about sales and marketing funnels – Funnel (artikel)
Competing on Customer Journeys – Harvard Business Review (artikel)
Confetti (samarbete)
Digitalenta (samarbete)