Marknadsbudgeten är något många marknadsförare och marknadschefer brottas med. Så i det här avsnittet har jag med Erik Modig för att få stenkoll på hur man lyckas med den.
Vi prata bland annat om hur man ska tänka kring sin marknadsbudget och var man ska börja i budgetarbetet. Såväl som olika metoder, verktyg och sätt för att komma fram till den.
Erik går även igenom vad en marknadsbudget bör innehålla och varför mediebudgeten har krympt för många bolag. Han berättar också om ett sätt att tänka kring budgetallokering som varit en ögonöppnare för många marknadsförare.
Samt varför ekonomichefen borde vara marknadschefens bästa vän.
Du får dessutom höra om:
Vad forskningen säger om marknadbudgeten
Benchmarks för olika segment och branscher
Varför 60/40 inte hjälper oss i budgetarbetet
Hur man presenterar sin budget på ett bra sätt
Utvärdering av budgeten och marknadsföring
Och varför hantering av förväntningar på marknadsbudgeten och företagets marknadsföring är så otroligt viktigt. Plus en massa mer.
Om gästen
Erik Modig är författare och forskare vid Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm. Och en väl anlitad föreläsare inom marknadsföring.
Han är även grundare av kursplattformen Marketing Levels där han samlar allt sitt kunnande inom marknadsföring. I skrivande stund hela 68 kurser.
Erik har dessutom skrivit flera böcker. Och den senaste boken Bang for the buck blev utsedd till årets marknadsföringsbok 2017.
Tidsstämplar
[3:17] Erik börjar med att förklara vad han anser att man ska börja när man ska sätta en marknadsbudget.
[8:58] Om vad det finns för metoder, verktyg och sätt att komma fram till budgeten. Erik börjar med den första metoden som är att titta på industrin.
[14:08] Går vidare och pratar om den andra metoden där man tittar på omsättning. Och vi pratar om en del benchmarks för B2B respektive B2C inom olika segment.
[20:07] Fortsätter med ett tredje sätt att sätta budgeten. Att räkna på kundanskaffning vilket är vanligt hos snabbväxande och datadrivna bolag.
[23:54] Erik förklarar hur man bäst använder de olika beräkningsmetoderna tillsammans.
[26:05] Vi pratar om vad en marknadsbudget bör innehålla. Och hur fördelningen mellan de olika delarna ser ut hos många bolag.
[28:58] Erik fortsätter att berätta om följderna av att effekterna av att byråer och martech tar en så stor del av budgeten.
[32:55] Om hur vi bestämmer allokering av vår marknadsbudget. Och hur vi får balans mellan strategiska initiativ, aktiviteter och taktiker.
[42:21] Erik förklarar hur han anser att man tar fram ett bra förslag till marknadsbudget och hur den bör struktureras och presenteras.
[44:51] Hur ofta man bör se över och eventuellt justera sin budget. Samt hur flexibel den bör vara.
[46:59] Utmaningarna och vanliga misstag kring marknadsbudgeten.
[49:47] Om hur man bäst utvärderar sin marknadsföring och marknadsbudget. Och varför ekonomichefen borde vara marknadschefens bästa vän. Samt ett avslutande tips.
Länkar
Erik Modig på LinkedIn
Erikmodig.se (personlig webbsida)
Marketing Levels (kursplattform)
Marknadsföringspsykologi: Erik Modig #21 (poddavsnitt)
Nycklarna till en framgångsrik marknadsplan: Erik Modig #58 (poddavsnitt)
Varumärkesstrategi och att bygga ett starkt varumärke #93 (poddavsnitt)
Bang for the buck av Erik Modig (bok)
Adlibris / Bokus
Rapporter kring bland annat budget - The CMO Survey (resurs)
The State of Marketing Budget and Strategy in 2023 - Gartner (resurs)
HubSpot
Läs mer om alla häftiga AI-funktioner
Eller kolla in en demo av funktionerna
Conversionista
Köp biljett till Conversion Jam
(rabattkod Tony)