Det här är det andra avsnittet i min intervjuserie där jag intervjuar marknadsförare ute på företag. Målet med de här intervjuerna är att få insikt i hur andra marknadsförare arbetar, lära mig nya saker samt få lite tips på smarta verktyg och taktiker.
Vi hoppar den här gången från fintech till ett av världens största varumärken, adidas. Redwaan Hossain är Digital Manager på adidas i Norden. Du får höra om hans resa till drömjobbet på adidas där han kombinerat sitt intresse för musik och sport med intresset för digital marknadsföring.
I intervjun berättar han bland annat hur hans roll ser ut, hur adidas arbetar med digital marknadsföring, vilka kanaler man använder samt hur man mäter och följer upp sitt arbete. Du får även höra:
Om sidoprojektet som väckte hans intresse för digital marknadsföring
Hur ett samtal till receptionen ledde till drömjobbet
adidas strategi för sociala medier
Hur det nordiska marknadsteamet ser ut
Och hans favoritverktyg och taktiker
Här under hittar du som vanligt alla sociala profiler, webbsidor, verktyg och andra resurser som nämndes i avsnittet. Så du behöver inte anteckna. Lite nytt är också att jag har lagt till en sektion med tidsstämplar som gör det lättare att hitta du vill lyssna på eller hitta tillbaka till.
Precis som för avsnittet med Christoffer så har Redwaan satt ihop en lista med alla verktyg han använder regelbundet i sitt arbete med digital marknadsföring. I pdf:en hittar du även ett gäng med bra tips på poddar, böcker och bloggar du måste kolla in.
Ladda ner Redwaans Marketing stack Lista med hans viktigaste verktyg och bästa tips på poddar, bloggar, böcker och andra resurser.
Länkar
Redwaan på LinkedIn
adidas
adidas på Facebook
adidas på Instagram
adidas på Linkedin
Tumblr
Facebook Business Manager
Adobe Analytics
Google Analytics
Crowd Tangle
Moat Analytics
Digiday podcast
Digital marketing podcast
Social by default
Feedly (rss app)
Adweek
Mashable
Seth Godin
Marketing goes digital av Johan Eriksson & David Stålberg
Tidsstämplar
[2:34] Del 1: Lyssna in var Redwaans intresse för digital marknadsföring kommer ifrån och hur hans resa mot drömjobbet på adidas såg ut.
[23:56] Del 2: Redwaan berättar om hur hans roll på adidas ser ut, hur företaget arbetar med digital marknadsföring och inte minst hur det är att arbeta med marknadsföring på ett av världens största varumärken.
[47:05] Del 3: Här delar han med sig av sina bästa råd och tips. Du får bland annat höra vilka Redwaans favoritverktyg är och vilka resurser han själv använder för att lära sig med och hålla sig uppdaterad.
Tack till Mikael Lindberg på New Breeze Music som klipper podden och står för musiken.