Digitala assistenter har flyttat in i våra hem och finns i våra smarta telefoner och klockor. Amazon, Apple, Google och Microsoft har alla varsin assistent och satsar enorma belopp på tekniken.
Det här är mer än bara en trend och dagens gäst pratar till och med om en tredje digital revolution. Som marknadsförare blir det därför viktigt att förstå tekniken, och hur vi kan använda den för att skapa bättre kundupplevelser.
Men varför sker det här nu och vad innebär det när till exempel allt fler sökningar sker med röst. Hur påverkar det hur vi arbetar med sökmotoroptimering och även sökordsannonsering?
Det här var några av frågorna jag ville besvara när jag bjöd in John Ekman på Conversionista som är något av en expert på ämnet.
Om John
John grundade 2010 Conversionista som idag är Sveriges och kanske till och med Nordens främsta byrå inom konverteringsoptimering.
Före detta har John även varit med på internetkonsultföretaget Icon Media Labs resa under 1990-talets IT-boom. Där började han som anställd 15 och gick vidare 2000 när man var omkring 1500 personer.
Utöver sin roll på Conversionista så är John även en väl anlitad talare och föreläser ofta kring både röstteknik och digital transformation.
Om avsnittet
Vi pratar i det här avsnittet om varför John kallar det här för den tredje digitala revolutionen och varför det sker nu. Du får höra hur det påverkar hur vi kommunicerar, vad det innebär för digital marknadsföring och hur du kommer igång.
Vi pratar bland annat om:
Den perfekta stormen av teknik som gör det möjligt
Get shit done kontra Blow my mind
Och hur e-handeln påverkas
Böcker, resurser och artiklar som nämndes finns listade nedan. Här finner du även ett antal tidsstämplar så att du kan hoppa till en specifik sektion.
Länkar
John Ekman på LinkedIn
Conversionistas blogg
Conversionista på YouTube
Conversionista på LinkedIn
Böcker och andra resurser
The Design of Everyday Things av Donald Norman
Adlibris / Bokus
Principles av Ray Dalio
Adlibris / Bokus
Dialogflow
Blogginlägg från Conversionista
Röst – Den 3e digitala revolutionen (del 1)
Röstgränssnitt – Hur, var och när kommer det att vinna (del 2)
Vad är röstsök?
Hur optimerar man innehåll för röstsök?
Tidsstämplar
[2:40] Vi börjar med att John förklarar vad han menar när han pratar om den tredje digitala revolutionen, och varför han anser att det är röstgränssnitt.
[6:20] Vi fortsätter med att prata om varför det här sker nu. John berättar om den perfekta storm av teknik med AI, IoT, 5G och wearbles som driver den här teknikrevolutionen.
[15:44] John förklarar vadi vad ett röstgränssnitt är för något och vi pratar om de vanligaste exemplen som många använder röst till idag.
[19:02] Vi fortsätter sedan med att prata om vad han ser att vi kommer använda röst till framöver. Han beskriver det med det som en tvåfilig motorväg som är så träffsäker och förklarar med några exempel.
[23:28] John förklarar sedan vad allt det här betyder för oss marknadsförare. Och för vilka företag röst kommer att vara viktigt. Vi kommer sedan in på röstsök och vilka förändringar som sker i sökresultaten till följd av skiftet mot röst.
[32:22] Vi pratar om hur man sökmotoroptimerar för röst och om man kan se vilka sökningar som sker via röst respektive text. John delar även med sig av sina tankar kring hur det här påverkar Google Ads.
[39:30] Vi diskuterar sedan ett område som ligger mig varmt om hjärtat och det är hur röst kommer att påverka hur vi skapar innehåll framöver. John ger bland annat en insikt i hur han försöker använda röst i större usträckning.
[43:24] Vi pratar om andra kanaler som påverkas av röst genomslag. Inte minst hur chattbotar och röstassistenter kommer att tävla framöver då har ganska liknande förutsättningar.
[45:10] John förklarar sin syn på hur e-handeln kommer att påverkas av röst. Allt från vilken typ av produkter som lämpar sig att köpa via röst till hur B2B-handeln ...