När Fedja Porobic var med i avsnitt 61 och berättade om ett case kring paid social och framförallt Facebook Ads så var det många som lyssnade in.
Avsnittet är ett av de mest lyssnade 2021 och Fedja berättade då om framgångarna med paid social för företaget Under Your Skin. Nu är han tillbaka igen för att prata specifikt om strategi och funnels för paid social.
Och vad som krävs för att lyckas med annonsering i sociala kanaler.
Den här gången pratar vi inte om ett case utan djupdyker i hur man skapar en effektiv strategi för paid social, och de viktigaste delarna i den. Men också hur man bygger upp funnels med olika faser och innehåll för att ta hand om både kall och varm trafik.
Det får du höra i det här avsnittet och Fedja delar mängder med bra tips och guldkorn. Ett riktigt inspirerande avsnitt med mycket som du kan börja testa och implementera direkt.
Om gästen
Fedja Porobic är en growth hacker och e-handelsproffs med specialitet inom framförallt paid social och influencer marketing. Han har gedigen erfarenhet som konsult men har också drivit ett flertal egna e-handelssajter.
Sedan ett år tillbaka så driver han growth-byrån Porobic Group som har växt i rekordfart och man har idag 30 anställda. Man satsar bland annat stort på innehållsskapande för sina samarbeten och paid social är en av de främsta områdena.
Om avsnittet
Vi inleder avsnittet med att prata om vad Fedja anser är viktigast för att lyckas med paid social och vi pratar om konceptet kring buckets som är viktigt att förstå. Fedja förklarar sedan hur han ser på strategi inom paid social och vad den bör innehålla.
Och han lyfter vikten av att hela tiden testa allt från innehåll till format.
Han berättar efter det om vad funnels är inom paid social, varför man ska arbeta med dem och vad det finns för huvudsakliga typer. Och vi fördjupar oss sedan i hur han går tillväga för att skapa en funnel och hur innehållet ser ut i de olika faserna.
Du får dessutom höra:
Varför det är så viktigt att fokusera på innehållet
Vad som skiljer mellan olika plattformar och kanaler
Och vikten av att lägg tid på research och analys
Fedja delar även mängder med exempel och tips i avsnittet. Inte minst vad som är viktigast för att bli riktigt vass på paid social och funnels.
Det finns som vanligt länkar till de resurser och verktyg som nämns i avsnittet här nedan. Plus ett antal boktips från Fedja samt personer och taggar du borde följa på TikTok.
Nedan hittar du även en grafik som de vilka inkluderingar och exkluderingar som han pratar om i avsnittet och rekommenderar i respektive fas i en funnel för paid social.
Och efter länkarna hittar du självklart också tidsstämplar till olika sektioner i avsnittet.
Länkar
Fedja Porobic på LinkedIn
Porobic Group webbsida
Porobic Group på LinkedIn
Under Your Skin: Storytelling i Facebook Ads med Fedja Porobic #61 (poddavsnitt)
Flip the Funnel av Joseph Jaffe (bok) Adlibris Bokus
David och Goliat av Malcolm Gladwell (bok) Adlibris Bokus
Taggar och profiler att följa kring e-handel och marknadsföring på TikTok:
@sellanythingonline
@adleaks.com
@jimmy_talbert
@marketingmax
#ecommercetips #ecommerce #Ecommercehacks #commerce #Shopify #Shopifyhacks #Shopifytips #paidsocial #facebookads
Tidsstämplar
[3:45] Fedja börjar med att förklara om vad han anser är viktigast för att lyckas med paid social idag. Bland annat hur viktigt innehållet och det kreativa är i jämförelse med tekniken. Och vi pratar om hur man jobbar bra med de olika plattformarna och buckets.
[6:26] Vi pratar vidare om vad konceptet kring buckets innebär för vår strategi och hur vi arbetar med paid social. Fedja pratar också om vikten av att använda plattformarnas AI och automatiska system för att optimera annonseringen.
[9:28] Fedja berättar om hur han ser på strategi för paid social och vad den bör innehålla. Mycket fokus på contentstrategin och att göra grundlig research kring branschen,