Han har skrivit monsterhits åt Britney Spears och Backstreet Boys, levererat hårda omdömen från Idol-juryn, startat skolor och komponerat musik för Broadway. Ja, Andreas Carlsson är låtskrivar-legenden som aldrig vilar och nu är han aktuell med en ny techsatsning där musikskapandet blir ett demokratiskt legobygge. I det här avsnittet av Digitala influencerpodden utvecklar Andreas Carlsson sin syn på framtidens musik, förklarar varför AI inte är vägen framåt och blickar tillbaka på en analog chokladfabrik som gjorde honom fat and happy – tills digitaliseringen rullade in.
Tidskoder och citat
1.52 Så beskriver Andreas sig själv.
2.41 Så analogt var musikskapandet på 90-talet, när Andreas inledde karriären i Cheiron-studion.
3.36 Så hamnade Andreas på Cheironstudion.
6.13 Andreas om ett teknikskifte han minns.
7.56 Så hanterade Andreas det teknikskifte som mp3 innebar.
9.16 Så kommer musikbranschen förändras framåt, om Andreas får sia.
11.58 Har digitaliseringen bara varit positiv för musiken?
14.30 Detta är Hyph.
17.27 Därför använder sig Hyph inte av AI.
19.27 Detta krävs av användaren för att kunna skapa i Hyph.
20.15 Därför lanseras Hyph i USA först.
20.56 Andreas Carlsson sätter sig i heta stolen.
24.33 Andreas om att ha skrivit en låt som röstats fram till en av de tio bästa genom tiderna.
25.46 Om nutiden, där en artist kan bli känd med en 15 sekunder lång låt på TikTok.
27.06 Så har marknadsföringen förändrats.
28.08 Andreas Carlsson rekommenderar en gäst till podden.
28.52 Detta bör man hålla utkik efter runt Andreas Carlsson framöver.