Idag och imorgon, den 5 och 6 oktober, arrangeras MakerDays i Göteborg. MakerDays är en mötesplats för pedagoger, personal på science centers och andra som jobbar i pedagogisk verksamhet och som i workshops och från föreläsningar vill få inspiration om gränslandet mellan skapande, digitalisering och kreativitet.
Eftersom Carl är en av personerna bakom arrangemanget passade det utmärkt att ägna veckans avsnitt av podden åt MakerDays. I samtalet med Anders blir det också resonemang om varför barn och ungdomar bör lära sig grunderna i programmering.
I avsnittet nämns bland annat Kunskapsbanken hos Makerskola, Facebook-grupperna Makerskola och Teacherhack, en artikel Anders har skrivit där Linda Mannila är en av de intervjuade, den lilla mikrokontrollern Microbit och en lång text om utbildning och datalogiskt tänkande som Stephen Wolfram har skrivit. Carl beskrev också den pågående diskussionen i Sverige om datalogiskt tänkande.
Har du synpunkter på samtalet, frågor eller förslag på vad vi kan prata om i kommande avsnitt: Hör gärna av dig. Gärna genom att delta i diskussionerna i Facebook-gruppen Digital Samhällskunskap.
Ni kan också skicka e-post till oss på
[email protected]. Digitalsamtal finns på Twitter, som @digitalsamtal.
Vi som gör Digitalsamtal är Carl Heath och Anders Thoresson.