Vid återvänder till diskussionen om filterbubblor som vi startade i avsnitt 53. Då handlade den framför allt om de algoritmer hos Facebook och på andra ställen som väljer vad vi får se av de uppdateringar och länkar som våra vänner postar. Men vi pratade också om hur kunskap om oss på individnivå kan användas för att vem som får se vilka politiska budskap.
Och efter att ha sett Alexander Nix stå på scenen och visa hur hans företag Cambridge Analytica använts i det amerikanska presidentvalet kände vi att det var dags att gå lite mer på djupet i den delen av filterbubblan: Utifrån data som samlas in om oss från olika ställen går det att dra slutsatser om våra personligheter och därmed också inte bara vilka politiska budskap vi är extra mottagliga för utan också hur budskapet ska levereras för största möjliga effekt – det vill säga öka chansen för att rösten ska hamna på kandidat X istället för kandidat Y.
Mer bakgrundsmaterial går att hitta i en artikel i Das Magazin, en intervju hos Contagious och i podcasten A16z, om företaget Nation Builder. Och en länk till IARPA-projektet Metaphor.
Har du synpunkter på samtalet, frågor eller förslag på vad vi kan prata om i kommande avsnitt: Hör gärna av dig. Gärna genom att delta i diskussionerna i Facebook-gruppen Digital Samhällskunskap.
Ni kan också skicka e-post till oss på
[email protected]. Digitalsamtal finns på Twitter, som @digitalsamtal.
Vi som gör Digitalsamtal är Carl Heath och Anders Thoresson.