När teknikutvecklingen ger helt nya möjligheter och allt fler organisationer, både i form av myndigheter och företag, börjar utnyttja dem går det att ställa sig frågan om vad som kan anses vara en rimlig, teknisk baskunskap. Senaste utgåvan av Svenskarna och internet visar till exempel att över 90 procent har tillgång till internet, 82 procent använder nätet dagligen. Samtidigt står 7 procent, ungefär 630000 människor, vid sidan av nätet i Sverige.
Men det går också att vända på frågan: I takt med att medborgarnas digitala kompetens höjs och att allt fler blir uppkopplade, vilka krav går då allt att ställa framför allt på det offentliga? Hur förväntar vi oss att tekniken utnyttjas för en så effektiv samhällsapparat som möjligt?
Tyvärr hade vi lite teknikproblem den här gången och ber därför om överseende med lite sämre ljudkvalitet än vanligt.
Har du synpunkter på samtalet, frågor eller förslag på vad vi kan prata om i kommande avsnitt: Hör gärna av dig. Gärna genom att delta i diskussionerna i Facebook-gruppen Digital Samhällskunskap.
Ni kan också skicka e-post till oss på
[email protected]. Digitalsamtal finns på Twitter, som @digitalsamtal.
Vi som gör Digitalsamtal är Carl Heath och Anders Thoresson.