Hör historien om TV4 och hur bolaget hamnade i händerna på norska mediejätten Schibsted.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Telia säljer TV4 till Schibsted Media
“Jag förstår att Schibsted är sugna på TV4”, säger Yasmine Winberg på branschtidningen Dagens Media och cheferna för både Telia, TV4 och Schibsted Media säger att de är nöjda med affären. Men vem är den egentliga vinnaren och hur kommer det att märkas att Aftonbladet, Svenska Dagbladet och TV4 hamnar under samma paraply?
Fler neddragningar väntar – samtidigt ökar pressen på konkurrenterna
“Det finns stora möjligheter till besparingar”, säger Marie Nilsson, vd för analysbolaget Mediavision, som påpekar att mediemarknaden är i ständig förändring. Det nya bolaget blir en farlig konkurrent till Bonnier och Expressen, säger bland andra TV4:s tidigare vd Jan Scherman, som menar att affären även sätter stor press på public service-bolagen SVT, SR och UR.
Programledare och producent:
Hanna Malmodin
Medverkande och röster i programmet:
Yasmin Winberg, tf chefred Dagens Media
Marie Nilsson, vd Mediavision
Jan Scherman, debattör och fd vd TV4
Patrik Hofbauer, vd Telia
Siv Juvik Tveitnes, vd Schibsted Media
Mattias Berg, vd TV4
Cilla Benkö, vd Sveriges Radio
Marc Randolph, medgrundare Netflix
Ted Sarandos, vd Netflix