Regeringen har valt att höja den tidigare så hårt kritiserade reduktionsplikten. Men räcker det för att klara klimatmålen? Och vad finns det för risker med att satsa skattepengar kärnkraft?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Ebba Busch är energi- och näringsminister och partiledare för Kristdemokraterna.
Sverige kan klara EU:s klimatmål för vägtransporter utan att höja bensinpriset. Det meddelande regeringen tidigare i veckan när de presenterade den nya reduktionsplikten på tio procent som ska kombineras med sänkt bensinskatt. Många experter undrade hur en så låg inblandning av biobränslen kunde räcka för att klara klimatmålet för vägtrafiken. Varför berättade inte energiministern hur utsläppskalkylerna ser ut?
En utredning föreslog nyligen tre steg av stöd och subventioner till ny kärnkraft. Men varför ska skattebetalarna ta så stora ekonomiska risker? Och finns det risk att utbyggnaden av andra kraftslags stannar av när regeringens satsar så mycket på kärnkraft?
Gäst: Ebba Busch, energi- och näringsminister och partiledare för Kristdemokraterna
Kommentar: Fredrik Furtenbach, inrikespolitisk kommentator
Programledare: Katarina von Arndt
Producent: Maja Lagercrantz
Tekniker: Alma Segeholm
RÄTTELSE:
I den här intervjun säger Ebba Busch att Sverige i år beräknas betala åtta miljarder kronor för att nedreglera och balansera ut vindkraft. Korrekt är att pengarna går till att bland annat balansera och hantera incidenter inom alla kraftslag.
Rättelsen är gjord den 20 september 2024.
Intervjun spelades in den 30 augusti 2024.