Om vi inte har något mål vet vi inte vart vi ska. Det är därför det är viktigt med att ha mål, för sig själv och för sin verksamhet.
Har inte alla mål?Ja det kan man man tro, men faktum är att bara 3-5 % av alla människor har satt egna mål. Tittar vi på en yrkesgrupp som borde vara väldigt målinriktad, säljarna, så är det endast 30 % som har ett starkt målfokus. Det kan också finnassatta mål, men de följs inte upp, och då har de ingen mening.
Magnus har en trestegsmodell för målstyrning, M3:
Mål skall vara målande och tydliga
Mål skall vara mätbara, vi måste veta när vi är framme och hur långt vi har kommit.
Mål måste vara meningsfulla och kommunicerade.
Mål behöver inte vara statiska
Målen kan med fördel vara dynamiska, dvs anpassas efterhand om saker och ting utvecklas annorlunda än man först tänkte sig. I det lilla företaget är ligger företagets mål och personliga mål nära varandra.
Sätt målet innan du sätter vägen ditEtt vanligt misstag är att först tänka hur man skall nå målet eller se alla begränsning och svårigheter i att nå målet. Börja istället med själva målformuleringen och vilka drivkrafter som finns. Hur målet skall nås är nästa fråga.
Upp med ribban!
Det finns alltid sätt att bryta ner mål på. Därför bör ribban inte ligga för lågt - upp med ribban! Sätt personliga mål och på vilket sätt du kan bidra till de övergripande målen. Processen att sätta mål är också viktig.
Lästips
Utdrag ur Magnus Johanssons kommande bok ”Försäljning – Enklare än du tror”- Eget förlag 2015
Lycka till med att sätta dina mål.