– En människa i vår del av världen ser ungefär 3-5 000 kommersiella budskap varje dag. Nu här i inspelningsstudion, är klockan kvart över ett på dagen, och då vi har sett par tusen så här långt. Hur många av dem kommer du ihåg?
I 15 år har Jonas Colliander forskat på sociala medier med fokus på kommersiell kommunikation. Hans forskning kring influerare är extra aktuell och i avsnittet berättar han om utvecklingen till en mer professionaliserad, fullfjädrad medieform med en växande kringapparat.
Det handlar om mega influerare, nischat effektiva mikroinfluerare, virtuella influerare, live shopping och vikten av att förmedla en genuint, personlig känsla och rätt matchning mellan produkten och influerarens eget varumärke.
Men också om desinformation och om hur sociala medier påverkar oss som människor.
Jonas Colliander, som verkar på Handelshögskolan i Stockholm, berättar också om den forskarskola som sedan 2018 finns hos Center for Retailing på lärosätet.
Podden är inspelad i juni 2023.