Den här veckan träffar vi Sverker och Gebe för att prata om matematikens betydelse i skolan!
Generellt sett så sätts matematiken på en piedestal i skolvärlden, och pratas om som ett av de viktigare ämnen som vi lär ut. I det här avsnittet pratar vi om vad som funkar bra i undervisningen, och vad som funkar mindre bra. Vi berör också inlärningsteorier kring matematik som Sverker har visat på i många fall är efterhandskonstruktioner för att rättfärdiga att vi har så mycket matematik som vi har i skolan.
Det är ett samtal med högt i tak, även om det i många fall blir lite dystert när vi ser på hur verkligheten ser ut i dagens skolor.
Du hittar oss som gör den här podcasten på:
Tankesmedjan Tillit: https://www.tankesmedjantillit.se/
Jens Peter: https://www.facebook.com/jensito
Rebecka: https://www.facebook.com/rebeckakoritz/
Anna: https://www.facebook.com/AnnaDestonia...
Helena: https://www.facebook.com/HelenaRothCh...
Caspian: https://www.facebook.com/caspian.almerud
Länkar till saker som omnämns i det här avsnittet:
Sverkers texter:
https://pedagogiskamagasinet.se/tag/sverker-lundin/
Studien som nämns i avsnittet:
https://www.psychologytoday.com/us/blog/freedom-learn/201003/when-less-is-more-the-case-teaching-less-math-in-school