I detta podcastavsnitt diskuterar Johan Leitet och Fredrik Ahlgren den akuta situationen kring AI och högre utbildning. Fredrik, som nyligen lämnat akademin för startup-världen, uttrycker sin frustration över universitetens långsamma anpassning till AI-teknologins snabba utveckling.
De tar upp hur enkelt det är för studenter att använda AI för att kringgå traditionella examinationsformer, särskilt på distanskurser. Fredrik påpekar att trots att ChatGPT släpptes för över två år sedan finns fortfarande hundratals distanskurser där studenter kan fuska utan konsekvenser. Han hänvisar till statistik som visar att över hälften av unga använder AI på sätt de tror är otillåtna.
Johan, med sin långa erfarenhet av distansutbildning, lyfter frågan om muntliga examinationer som ett alternativ, men Fredrik påpekar att även dessa kan manipuleras med dagens AI-verktyg. De diskuterar exempel som Roy Lee som utvecklade ett verktyg för att klara tekniska intervjuer och hur "deep fakes" kan användas i videomöten.
Samtalet avslutas med ett tankeväckande scenario: vilken anställningskandidat skulle de föredra - en som öppet erkänner att ha använt AI för att få höga betyg, eller en med lägre betyg som avstått från AI-hjälp?