I avsnitt nummer 17 intervjuar jag Alexander Osika, medgrundare och VD för SNRGY som bland annat utvecklar ljuskonstverket Glorb.
I detta avsnitt av Hårdvarupodden intervjuar jag Alexander Osika, VD och medgrundare av SNRGY Studios, bolaget bakom Glorb. Vi pratar om hur man bygger en framgångsrik konsumentprodukt med hårdvara som grund, finansiering via Kickstarter och utmaningar kring produktion i Kina respektive Sverige. Vi berör även kort SOLDR, en smart lödstation för makers som Alexander och hans team arbetar med.
Alexander Osika har en bakgrund inom teknisk design och har tidigare arbetat på bolag som Enride och Plejd innan han startade SNRGY Studios. Med en passion för produktutveckling och belysning tog han och hans team fram Glorb, en modern ljuskonstprodukt som kombinerar estetik och smart teknologi. Genom en lyckad Kickstarter-kampanj samlade de in 4,5 miljoner kronor och validerade sin produkt innan tillverkning.
I avsnittet pratar vi bland annat om:
✅ Hur SNRGY Studios tog Glorb från prototyp till marknad
✅ Strategier för en lyckad Kickstarter-kampanj och community-building
✅ Hur man balanserar produktdesign, kostnader och produktionseffektivitet
✅ Erfarenheter av produktion i Kina jämfört med Sverige
✅ Hur man bygger en bærekraftig affärsmodell för hårdvaruprodukter
✅ De tekniska utmaningarna med att skapa en smart belysningsprodukt
✅ Hur SOLDR ska förändra hur makers och ingenjörer arbetar med lödning
✅ Finansieringsstrategier och hur man navigerar riskkapital och crowdfunding
✅ Vilka lärdomar Alexander tar med sig från Plejd och Enride till sin startup-resa
✅ Råd för entreprenörer som vill lansera en ny produkt via crowdfunding
✅ Och mycket mer!
Tips gärna om gäster, samarbeten eller ge feedback.
Kontakta mig via mail på [email protected] eller adda mig på LinkedIn.
Tell your friends! Vi ses i nästa avsnitt av Hårdvarupodden!
Läs mer på hårdvarupodden.se
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.