Motivation är inget man föds med. Det är en psykologisk kraft som möjliggör handling. Sofie Sagfossen berättar hur vi stärker den.
I platsannonser står det ofta att arbetsgivaren söker en “motiverad” person. Det är en ganska underlig formulering, konstaterar Sofie Sagfossen i det här avsnittet. Tidigare i år doktorerade hon på Center for Consumer Marketing vid Handelshögskolan i Stockholm. När vi spelade in avsnittet i mars 2017 var hon mitt i arbetet med sin avhandling.
– Att vara motiverad är inte en inneboende egenskap, förklarar hon, vår motivation är olika stark eller svag i olika sammanhang.
Inre och yttre motivation Två vanliga begrepp när motivation kommer på tal är inre och yttre motivationskällor. Den inre motivationen brukar definieras som att jag själv upplever en inre vilja och mening att göra något och gör det för min egen skull. Det känns meningsfullt och jag gillar att göra det. Den yttre motivationen definieras som att göra något för någon annans skull. För att passa in, imponera, för att jag pressas till det eller får betalt för det.
Inte svart eller vitt På senare tid har det blivit tydligt att rätt sorts yttre motivator faktiskt kan stärka den inre motivationen. Det är helt enkelt inte bara frågan om svart eller vitt.
Så stärker vi motivationen Oavsett vilket kan den som vill stärka andras - och sin egen - motivation hämta hjälp från självbestämmandeteorin (SDT). Den håller fram tre komponenter som hjälper oss att bli motiverade:
Sofie berättar hur det kan gå om ett företag bara har kvantitativa siffermål som inte talar till människors inre drivkrafter. En ny vd ville att företaget skulle öka omsättningen genom att arbeta smartare. Resultatet sjönk, föga förvånande.
Grit - uthållig passion Vad är det här med grit då? Jo det handlar om att ha en uthållig passion för något och att ta hand om den passionen. Ofta är det den gritliknande motivationen vi behöver mest av och den som utmanas när vi behöver orka och klara av uppgifter över tid.
Flow - hanterbara utmaningar Vi kanske önskar att vi hamnar i flow. Ett tillstånd när vi får använda vår kompetens på ett utmanande, men hanterbart sätt. Vi är fokuserade och balanserar vår prestation, och väldigt motiverade. Det tillståndet är inte bara för till exempel musiker eller idrottare utan kan faktiskt uppnås var och hur som helst om förutsättningarna stämmer.
Vad vill vi belöna? Sofie menar att det blir lättare att hamna rätt genom att fråga sig: Vad är det vi belönar? I en organisation där man ägnar sig åt försäljning, till exempel, behöver man fundera på om man belönar själva transaktionen (då kanske den som får ett avtal signerat ska få mest ersättning), själva ansträngningen att nå fram till transaktionen eller samarbetet som krävdes (då ska troligen fler människor få ta del av ersättningen).
Vår samarbetspartner Motivation.se - Sveriges ledarskapssajt har, som namnet antyder, en mängd artiklar på ämnet motivation. Vi har valt ut en av dem som handlar om att skapa motivation i en arbetsgrupp.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.