Plötsligt exploderade begreppet “quiet quitting” i sociala medier. Missnöjda medarbetare har fått nog av övertid och dåliga chefer.
Är en sån här rörelse i sociala medier 2000-talets motsvarighet till förra århundradets demonstrationståg? Eller är det ett sätt för den unga generationen att visa att de vägrar foga sig i föräldragenerationens ekorrhjul?
Och vad är det egentligen man slutar med när man "quiet quit", alltså slutar i tysthet? Slutar man att göra det man ska eller att lägga i den där extra växeln?
Om quiet quitting handlar om att få balans mellan jobb och arbetsliv och kunna säga nej till orimliga krav är det sunt och bra, tycker vi. Men om det handlar om att göra ett minimum är det förstås inget som vare sig medarbetaren eller organisationen vinner något på.
50% är quiet quitters
Quiet quitters utgör åtminstone 50% av arbetskraften i USA, enligt Gallup, som har gjort en undersökning i juni 2022 där 15.000 personer tillfrågades.
Och enligt dem är det ett stort problem. De menar att de flesta jobb idag kräver någon form av extrainsats för att jobbet ska bli bra gjort. Att man anstränger sig lite extra för att få kunden nöjd eller för att få till ett bra samarbete med kollegorna.
Samtidigt har antalet engagerade på jobbet sjunkit (i USA) den senaste tiden. Det började under den senare delen av 2021 och sammanföll med det ökande antalet uppsägningar (som vi har pratat om i avsnitt 235, The great resignation - flykten från jobben).
Otydlighet och meningslöshet
Enligt Gallup handlar det sjunkande engagemanget om:
Det hänger på ledarna
Enligt både Gallup och Harvard Business Review, som gjorde en undersökning bland 2000 chefer, är det på ledarna det hänger om utvecklingen ska vändas. Chefer som inte lyckas balansera jakten på resultat med hänsyn till människors behov har enligt HBR tre eller fyra gånger fler medarbetare i kategorin “quiet quitters”än cheferna som lyckades med den balansen.
Med andra ord: en organisation får de medarbetare den förtjänar.
Vår samarbetspartner Twitch Healths erbjudande Twitch on Demand är en plattform som samlar hela företagets hälsoerbjudande för medarbetarna. Den får igång träningen därhemma eller utomhus. Och det handlar lika mycket om mental som om fysisk hälsa. Alla hittar sina program och mäter framsteg utifrån behov och läge. Allt ifrån mindfulness och pausprogram till intensiv konditionsträning. Chatt med hälsocoach ingår. Läs mer om Twitch on Demand på www.twitchhealth.se - vi lägger en länk i inlägget till det här avsnittet där du lyssnar.
Vår samarbetspartner motivation.se, Sveriges ledarskapssajt, har många artiklar om engagemang. Den här veckan har vi valt en som handlar om chefens roll att utveckla medarbetarna snarare än att att styra dem.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.