Hör utdrag från vårt frukostseminarium med Skandia om hälsa som ledningsfråga. Skandias hälsostrateg, HR-chef med flera berättar om varför de valde att satsa på hälsa, vilket motstånd som fanns internt, hur det övervanns och vilka vinster det har gett.
Skandias hälsoarbete för sina kunder är prisbelönt. Men när det drog igång 2002 var det inte helt klart att man skulle få göra satsningen på sjukförsäkringar. Den affären gick back och blev då en styrelsefråga.
Slutsatsen blev att man valde att satsa sig ur situationen. Något som har lönat sig stort för både Skandia själva och deras kunder.
I avsnittet berättar Skandias hälsostrateg Kristina Hagström om pilotprojektet som födde förslaget hos deras kunder om att Skandia skulle arbeta med hälsofrågorna för att stötta dem. De startade en hälsosluss och ett arbete med en hälsokedja, stöttade med insatser och skapade en framgångsrik affärsmodell med strategiska hälsoinsatser som investeringsmodell.
HR-chef Marie Ågren berättar att Skandia har lärt sig vikten av att ha ett "varför" som är sprunget inifrån snarare än från trender och omvärldsbevakning. De jobbar i tre led - reaktivt, förebyggande och proaktivt där man som organisation är drivande i det förebyggande men vill se det som att man erbjuder en hälsopalett till medarbetarna.
I avsnittet får vi också höra Samuel Kiros, hälso- och rehabvägledare på Sophiahemmet och livsstilsprofessor Mai-Lis Hellénius från Karolinska Institutet, båda samarbetspartner i det här stora hälsoarbetet, om vad arbetsgivare kan göra, stort som smått, för att gynna hälsan på arbetsplatserna.
Läs mer om Skandias hälsoarbete och vad de erbjuder sina kunder här.
Vår samarbetspartner Twitch Health kan bistå med stöd vare sig det behövs på strategiskt eller operativ nivå. De levererar tjänster inom såväl massage som träning till många organisationer.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.