Jag har köpt Oculus Quest 2. Ett VR-headset från Facebook. Jag och Micke Norbäck har ett samtal om mina erfarenheter. Dels handlar det om att upplevelsen börjar bli bra. Pixlarna minskar och det går att titta på tex film. Dock så är fokuspunkterna rakt fram vilket gör att delar av synfältet upplevs som suddiga/bluriga. Beroende på om du har synfel eller ej kan detta vara något som irriterar.
Det finns fortfarande en betoning på spel bland apparna men vi börjar utforska vad som går att göra mer och hur man i framtiden kan använda detta i verksamheten. Kundernas leverantörer vill komplettera sina produkter med VR/AR. Det som man då missar är att kunden oftast har flera leverantörer och en universallösning för alla produkter skulle vara bra för att se hela nyttan med VR/AR.
Vidare så bör VR-headset bli lättare. Hårdvaran har forfarande en lite bit kvar.
I avsnitt 137 av Effekten Digitaliseringens podcast pratar jag med Niclas Johansson om VR/AR. Där kommer vi in på nyttoeffekter och vi visar lite mer om Framevr ( https://www.framevr.io/ )
Poddavsnitt 137 av Effekten: