Kristoffer och Fredrik snackar om varför Kristoffer ogillar CSS. Det känns skevt på så många sätt från grunden och uppåt, kan vi väl sammanfatta det hela. Fredrik försöker argumentera mot men lyckas väl inte riktigt övertyga ens sig själv. Vi kommer också in på grafisk programmering, något som inte heller är Kristoffers grej.
Fredrik undrar också om det finns något bra begrepp för tendensen att försöka lösa ett diffust problem med mjukvara som blir så generell och kräver så många inställningar att det blir jobbigare att lösa problemet med mjukvaran.
Sedan avverkar vi lite snabbt varför Kristoffer ogillar design patterns. Eller snarare vad som blivit av ursprungstanken och vad folk verkar göra med design patterns. Det leder i sin tur givetvis in även begreppet agile … Hur ofta händer det att jag tar en färdig lösning för någonting istället för att faktiskt försöka förstå problemet? Borde vi ta med oss att folk satt sig och gått igenom hur saker funkar, snarare än de tre lättförpackade slutsatser deras arbete ledde fram till?
Sist men inte minst: Vill du ha en puff att bygga ett spel men känner inte att du har tid att avsätta en hel helg eller andra längre block tid? Häng med på Kodsnacks tvåveckorssylt - ett gamejam där du lägger någon timme om dagen när du hinner! Vi kör 12 till 24 november, och alla som deltar får vara med och rösta på bidragen under en vecka efter det. Vinnare presenteras andra december, men det viktiga är att få ihop något och ha väldigt trevligt under tiden! Spelen skrivs i Lua med Löve2d, läs allt på syltens sida på Itch!
Ett stort tack till Cloudnet som sponsrar vår VPS!
Har du kommentarer, frågor eller tips? Vi är @kodsnack, @tobiashieta, @iskrig, @itssotoday och @bjoreman på Twitter, har en sida på Facebook och epostas på [email protected] om du vill skriva längre. Vi läser allt som skickas.
Gillar du Kodsnack får du hemskt gärna recensera oss i iTunes!
Länkar