Martin, Kristoffer och Fredrik snackar om släppt källkod - källkoden till indiespelet VVVVVV närmare bestämt. Koden släpptes nyligen fri av skaparen, och så snart någon släpper källkod är lätt att titta på den och förfäras över hur den ser ut. Vi snackar mycket om huruvida koden faktiskt är hemsk på sina ställen eller ej, och om abstraktioners vara och icke vara. Alla abstraktioner kanske borde ha ett bäst-före-datum? Är det bra att ha lösningar som är gjorda för att det ska vara maximalt enkelt att komma igång?
Vi snackar också en del om gamejams och musikskapande - Kristoffer har gjort en kort låt varje dag i januari och pratar om hur det gått och gått till. Avslutningsmusiken kommer dagen till ära från Kristoffers Jamuary-samling.
Eftersom vi började diskutera spel kommer vi också in på speedruns - ett fantastiskt sätt att hitta och använda luckor i spels logik, och som inte riktigt finns i andra sorters mjukvara. Eller åtminstone inte är alls lika roligt att hitta och utnyttja. Det är kul att förstå reglerna. Oavsett om man är ute efter att bryta mot dem eller ej. Att försöka sätta upp regelsystem som går att följa.
Sist men inte minst räknar Martin kodrader, föreslår en ny religion, och vi pratar om att välja licens man släpper sin kod under. Använd en beprövad licens, det blir så mycket enklare då.
(Fredrik låter lite burkig för att han råkat montera sin mikrofon bak och fram.)
Martin föreslog det här ämnet. Har du ett ämne att föreslå, och kanske till och med vill snacka om? Hör av dig!
Ett stort tack till Cloudnet som sponsrar vår VPS!
Har du kommentarer, frågor eller tips? Vi är @kodsnack, @tobiashieta, @iskrig, och @bjoreman på Twitter, har en sida på Facebook och epostas på [email protected] om du vill skriva längre. Vi läser allt som skickas.
Gillar du Kodsnack får du hemskt gärna recensera oss i iTunes! Du kan också stödja podden genom att ge oss en kaffe (eller två!) på Ko-fi.
LänkarTack Gustav Jansson och Tomas Kronvall!