Sveriges mest populära poddar

Konst i Blekinge-podden

# 53 Haidar Mahdi

22 min • 8 april 2022
# 53 Haidar Mahdi Materialens egenskaper står inte oväntat i fokus för en skulptör som Haidar Mahdi. Vanligtvis är utgångspunkten lera, ibland i kombination med exempelvis gummi eller metall. I mötet med företaget Sculptur Sweden i Karlshamn kom det istället att handla om 3D-utskrifter, kompositmaterial och robotarmar. Susanne Skog träffade honom i mitten av februari 2022 i hans ateljé i Gustavsberg. Det blev ett samtal som börjar i verket Dance: resultatet av Mahdis samarbete med Sculptur Sweden, som då visades på Kulturcentrum Ronneby konsthalls utställning Art Mesh. Haidar Mahdi var en av de konstnärer som deltog i projektet Art Mesh/Art Eco System – produktion Konst & Industri, där konstnärer kopplades samman med industrier i Blekinge. Produktionen har genomförts med stöd av Kulturrådet. Haidars egna ord om den konstnärliga processen… Den konstnärliga handens möte med maskinen: I arbetet med lera lämnar jag, verktyget eller tillvägagångssättet spår i materialet. Visste direkt att jag ville fånga 3D-printerns ”spår” i materialet. Låta maskinen bestämma och visa sitt uttryck. Inte helt lätt när maskinen endast finns för att göra som den blir programmerad av skickliga programmerare vars mål är att sudda ut maskinens uttryck och snedsteg. Väl på plats, hos Sculptur i Karlshamn behövde jag ge maskinen lite svängrum för att göra sin grej, få den att släppa tyglarna och våga vara sig själv lite mer. Jag tycker ”fel” är intressant och vackert, därför försökte vi på flera sätt få maskinen att göra ”fel”. Resultatet blev en bana där maskinen ibland sprutade för fort, från hög höjd och nära inpå, ibland för varmt eller snabbt. Färgerna blandade jag direkt i maskinen medan den arbetade. Efter några försök fick vi in en rytm med färgerna men också där maskinen fick tillräckligt med svängrum för att vi båda skulle bli nöjda. Resultatet syns på väggen. // Haidar Mahdi
Kategorier
Förekommer på
00:00 -00:00