DISA-programmet används för att förebygga depressiva symptom hos skolelever. Men flera forskare riktar nu kritik mot metoden. Är det möjligt att förebygga psykisk ohälsa genom manualbaserade program?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
När Lina och Johanna gick i åttan fick de gå en DISA-kurs. De fick i uppgift att skriva dagbok över sin sinnesstämning, till exempel skulle de föra logg över sina negativa känslor. De kände sig inte bekväma i situationen och förstod inte varför de som tjejer var tvungna att genomgå kursen när killarna fick göra annat. DISA, som står för ”Din inre styrka aktiveras”, är ett program som används i skolor över hela Sverige. Det går ut på att identifiera negativa tankar och ersätta dem med positivt tänkande, på så sätt ska man kunna förebygga depressiva symptom.
Sofia Kvist Lindholm, doktorand i folkhälsovetenskap vid Linköpings universitet, var till en början välvilligt inställd men när hon började intervjua ungdomar som genomgått programmet ändrade hon uppfattning.
-Det är inte okej att man går ut och lär flickor att du har problem med ditt sätt att tänka, varför ska de behöva lära sig det? Istället för att jobba där de är får de anta färdig problembild, säger Sofia Kvist Lindholm.
Samtidigt är en annan doktorsavhandling på gång i ämnet, Pernilla Garmy, doktorand i vårdvetenskap vid högskolan i Kristianstad, har låtit ungdomar självskatta sitt mående och enligt resultaten, som ännu inte är publicerade, verkar det som att de som genomgått programmet mår något bättre.
Veckans Kropp & Själ berättar historien om hur ett program som använts för att behandla deprimerade i USA modifierades och började användas i den svenska skolan.