Bilder och dess samspel med texten kan både fördjupa och vigda förståelsen vid läsning. Något som är extra viktigt i den lättlästa boken, där bilden ska vara ett stöd både för tolkning och för läsupplevelsen. Hur tänker illustratören Henrik Jonsson när han illustrerar böcker för barn? Och hur hjälpte bilderna honom in i läsningen som barn?
Källor:
Bilden, texten och läsförståelsen av Bodil Österberg
Södertörns högskola, Lärarutbildningen
http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:1065249/FULLTEXT01.pdf
Bilderböcker och elevers läsförståelse: En litteraturöversikt om bilderbokens påverkan på läsförståelsen hos lågstadieelever av Julia Bernström & Moa Hedlund
Jönköping university, Examensarbete lärarprogrammet
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1770641/FULLTEXT01.pdf
Bildens betydelse vid läsning – En studie av barns läsförståelse och läsvanor i skolår 2 av Anna Grefbäck
Karlstads universitet, Examensarbete lärarprogrammet
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:407192/FULLTEXT01.pdf
Bilder i elevers ögon och tankar En uppsats om elevers användande av bilder för att få en ökad läsförståelse av Frida Ekespong och Camilla Pihl
Göteborgs universitet, Examensarbete lärarprogrammet
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/handle/2077/23685/gupea_2077_23685_1.pdf?sequence=1&isAllowed=y