I säsongens fjärde avsnitt pratar vi om lättläst i klassrummet. Varför kritiseras lättläst litteratur i skolan och hur kan man nyansera samtalet? Kan lättlästa böcker stödja kunskapsutvecklingen? Hur kan du använda lättläst litteratur för att skapa gemenskap och motivation i klassrummet? Och så avslutar vi med några tankar om läslistor.
Källor:
Lättläst för livslångt lärande
Lättlästa böcker i klassrummet
Vi lärare: Så väljer du böcker som funkar för alla
Vi lärare: Läraren om extra anpassningar: “ett svek”
Vi lärare: Lärarna svarar: ”Så hanterar vi extra anpassningar”
Vi lärare: Forskaren: ”Skippa anpassningar för varje elev”
Lättläst skönlitteratur – en nödvändig anpassning eller en fördummande förenkling?
Kulturrådet 12 januari 2024, Läslistor till skolan är inte detsamma som en svensk kulturkanon
Helsingborgs Dagblad 13 januari 2024: Forskarna: Så gör skolan fel
Lärare & forskning: Så kan den sköra läslusten stärkas - i hemmet och skolan
Lärare & Forskning: Läraren: ”Vi måste ta tid att läsa i klassrummet”
Lärare & forskning: Lust eller krav på väg mot läsningen
Tack till Machete Studios för klipp och redigering!