Anna Appelqvist är grundare av Gina Tricot. Tillsammans med sina föräldrar satt hon i vardagsrummet 1997 och skissade fram de första plaggen.
Första leverantören från Turkiet besökte familjen i vardagsrummet i lilla Sämsholm, vid Herrljunga. Och bara sex år senare omsatte Gina Tricot en kvarts miljard kronor. Efter det växte bolaget med minst 50% per år i ett helt decennium! De slog rekord efter rekord och blev en maraton-gasell. 2013 uppnådde familjeföretaget 2,5 miljarder kronor - bara 15 år efter grundandet!
Vid ett tillfälle växte Gina Tricot så fort att de fick anställa butiksmedarbetare från de långa kundköerna. Hur? Självklart finns det flera faktorer som Anna Appelqvist berättar om i samtalet. Bland annat var det en speciell Gina-top som blev så eftertraktad att den konstant sålde slut, innan den ens nådde butik.
Anna gästar LoungePodden och berättar om hur Gina Tricot blev en självklar spelare i mode-Sverige, bröt ny mark, skapade trender och utmanade etablerade jättar som H&M, Kapp Ahl och JC. Från familjens lilla hus vid Herrljunga.
2014 sålde familjen Appelqvist majoritet av sina andelar i Gina Tricot och Anna gjorde sin sista arbetsdag 2020. För första gången berättar Anna även om sitt nya bolag, belarteSTUDIO, som lanserades bara EN dag innan detta avsnittet kommer ut. Vad är belarteSTUDIO? Framtidens inredningsföretag. Kom ihåg vart ni hörde det först.
Gillar du det vi gör?
Stötta oss gärna på Patreon:
https://www.patreon.com/taimaz
Mer info på https://www.loungepodden.se
❤️ Tack för ditt stöd! ❤️
Följ @loungepodden på alla sociala medier!
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCLKiCeQSPOfRmhXA_1m9M2A
Instagram: https://www.instagram.com/loungepodden
Linkedin: https://www.linkedin.com/company/loungepodden
Facebook: https://www.facebook.com/LoungePodden
Följ Taimaz
Instagram: https://www.instagram.com/taimazghaffari/
Linkedin: https://se.linkedin.com/in/taimaz-ghaffari-22789b21