Reportage från Frankrike där valet föregåtts av hätska kampanjer mot journalister. Om nyhetssajterna som faller utanför medieetisk kontroll. Och så om kända poddprofilers kritiserade vitaminreklam.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Varför används journalistförakt som valstrategi i Frankrike?
I Frankrike råder det valfeber. Söndagen den 23 april är det ju dags för första valomgången, och därmed drar det franska presidentvalet igång på allvar.
Årets valrörelse har präglats av en trend vi även såg tydligt i USA. Tre av fyra franska toppkandidater har nämligen öppet gått till angrepp mot journalister och medier på ett sätt som man i Frankrike inte sett tidigare. Det handlar om ytterhögerns Marine Le Pen, högerns François Fillon och radikala vänsterns Jean-Luc Mélenchon. Alla har de använt journalistiken som en slagpåse i kampen om väljarna.
Reporter i Frankrike är frilansjournalisten Johan Tollgerdt. Du hör också ett studiosamtal med Karin Eriksson, politisk reporter på Dagens Nyheter, om varför det här har blivit en vinnande valstrategi. Och vad kan vi vänta oss här i Sverige inför valet 2018?
Ingen granskar public service-bolagens nyhetssajter
Förra veckan berättade vi om Fredrik Antonsson som nyligen startade Facebook-sidan Rädda Vården. Han blev ju, när SVT granskade anonyma opinionsbildare på nätet, ensamt namngiven för att “trasa sönder den öppna samhällsdebatten”.
SVT:s granskning är ett bra exempel på ett medieetiskt vakuum. Eftersom den bara innehöll text och endast publicerades på SVT:s nyhetssajt, faller den nämligen helt utanför de medieetiska kontrollsystem som finns idag. Om Fredrik Antonsson skulle vilja anmäla granskningen, finns det helt enkelt ingenstans att vända sig. Hur har det blivit så? Reporter: Johan Cedersjö.
Kända poddprofiler kritiseras för vitaminreklam
Att med tävlingar eller uppmaningar få sina följare i sociala medier att tipsa vänner om en produkt man säljer, det är en vanlig reklamstrategi. Det blir ju trovärdigare om en kompis rekommenderar något, än om en säljare gör det. Dessutom hamnar du i många flöden och får ett stort genomslag, helt gratis.
Men att lämna över marknadsföringen åt sina följare, det kan också vara ett smart sätt att kringgå lagstiftningen om hur reklam får se ut.
I veckan har kritik riktats mot den kända podduon Hannah Widell och Amanda Schulman. Det för hur de uppmanat sina följare att göra reklam för det kosttillskott som podduon lanserat i samarbete med ett hälsokostföretag. Hänger lagstiftningen med här? Reporter: Jonna Westin.