Vetenskapsradion om coronanyheten som inte höll måttet. Hur väljer medier sina coronaexperter? Åtal mot journalist dom dök vid Estonia. Direktpress köper Mitt i hur påverkas journalistiken?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
- Vetenskapsradion om den tunna coronanyheten
I veckan fick Vetenskapsradion lyssnare veta att äldre personer inte är särskilt rädda för corona. Bara en av fem tror att någon i deras närhet kan komma att smittas, löd nyheten från Vetenskapsredaktionen. Och vidare att 95 procent i åldersgruppen uppger att dom följer myndigheternas råd. Men underlaget bakom nyheten var tunt. Så pass tunt och begränsat att det faktiskt inte alls dög för att säga något generellt om åldersgruppens coronaattityder. Reporter: Alexandra Sannemalm.
- Hur väljer medier sina coronaexperter?
Sedan pandemins början har medier behövt ta hjälp av sakkunniga. Vi har blivit bekanta med många expertröster och nya ansikten. Titlar som epidemiolog, virolog, infektionsläkare och mikrobiolog. Men hur väljer medierna vem som ska få prata om vad eller möta vem i en diskussion? Var har redaktionerna lagt ribban för hur specifik sakkunskap en expert ska ha för att uttala sig om något? Frågan blir också mer komplex av att det bildats tydligare och tydligare läger bland forskarna som redaktionerna behöver förhålla sig till. Reporter: Freddi Ramel
- Discovery Norge kommenterar åtalet mot Estonia-dykande TV-team
I september 1994 sjönk Estonia. 852 personer miste livet. Platsen ute på Östersjön är idag en grav där länderna runtom enats om en lag om gravfrid. En lag som aldrig prövats - fram tills nu. För i veckan kom nyheten att två svenskar, varav en journalist, nu åtalas för att ha kränkt gravfriden. Förra året genomförde dom nämligen dyk på platsen. Och av åtalet framgår att det var för att få TV-bilder till en dokumentär som det här skedde. Vad är det här för dokumentärprojekt och hur motiverar personerna bakom sin jakt på unika bilder? Reporter: Alexandra Sannemalm
- Tidningsrivalerna Mitt i och Direktpress blir en - hur ska det gå?
Häromveckan kom nyheten om en ny stor medieaffär -gratistidningskoncernen Direktpress köper konkurrenten Mitti. Affärsmässigt är det både logiskt och rationellt, men frågan är hur den journalistik som delas ut till omkring 1 miljon hushåll kommer att påverkas? Hur ska det gå att få dessa två tidigare fiender att bli en? Reporter: Therese Rosenvinge.