Sveriges mest populära poddar

Medierna

Miljöpartistisk mediemanipulation och lokal mediesammanslagning

35 min • 7 maj 2016

Eskilstuna-Kuriren kryper till korset efter att ha publicerat en falsk debattartikel. Måste lokala tidningar slås ihop i kampen mot nätjättarna? SVT-skådisen driver både sjukhus och matbutik.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Falsk debattartikel från MP i Eskilstuna-Kuriren
Miljöpartiet har inte haft någon solig vår. Inte blev det bättre i veckan när en debattartikel med hårresande innehåll publicerades i Eskilstuna-Kuriren.

Artikeln bar partistyrelseledamoten Sümeyya Gencoglus namn. Men det fanns ett centralt problem, det var inte hon som skrivit artikeln. Det var en blåsning.

I artikeln stod bland annat att Miljöpartiet måste tillvarata kamplusten partiets muslimska företrädarna har för “feminism, mångfald och islamistiska värderingar”. Att det skulle vara “nyimperalistisk rasism” att gå emot individers rätt att leva i enlighet med sharia-lagar. Och att de två nuvarande språkrören bevisat står upp för allt detta.

Johan Cedersjö ringde upp tidningens chefredaktör. 

Är samarbete vapnet mot Google för lokaltidningarna?  
Frågan om dagspressens framtid har vi stött och blött många gånger här i Medierna. För när papperstidningens annonsintäkter minskar gäller det att istället gräva glittrande guld på den digitala marknaden.

Men där är motståndet stenhårt. Internationella jätteaktörer som Facebook och Google har ju käkat en stor del av annonskakan redan innan många av våra mediehus stavat till ”digitalisering”.

Vi ställer oss frågan om räddningen på sikt kan vara en sammanslagning av de lokala tidningshusen. En ny konstruktion som kan få gemensamma muskler att på allvar ta upp kampen om nätets annonsörer.

Jonna Westin tog i veckan tempen på samarbetsviljan.

Är vi blåögda inför Facebook? Krönika av Jack Werner
Är vi journalister för godtrogna – eller ska vi kanske säga blåögda – när vi pratar om Facebook som lösningen för framtidens mediedistribution? Ja, det tycker i alla fall vår krönikör Jack Werner.

Gråzon om kommersiella sidouppdrag för public service-anställda 
Eurovision-febern har börjat stiga såväl i världen som i Sverige. Nästa vecka går ju världens största direktsända underhållningsprogram live i Stockholm med Sveriges Television som producerande bolag.

Som ett brev på posten i schlagersammanhang kom i veckan nyheten att en av programledarna, Måns Zelmerlöv, just nu figurerar i en kommersiell reklam. Något som går stick i stäv med SVT:s policy att inte sprida annonsörers varumärken.

Han är inte ensam – listan med kändisar som både syns i SVT och i marknadsföring kan göras lång. Ta bara Loa Falkman som just nu, på bästa sändningstid, både är matvaruhandlaren Stig och sjukhuschefen Douglas.

Johan Cedersjö bestämde träff med Albert Svanberg, chef för SVT Programetik, för ett samtal om var gränserna egentligen går.

Kategorier
Förekommer på
00:00 -00:00