Ett kvartssekel har gått sedan TV4:s allra första sändning. I veckan var det exakt 25 år sedan den första sändningen 1990 då tekniken strulade och Expressen dagen efter skrev lägg ner kanalen. Vi berättar om hela resan, från vågad idé till etablerad TV-jätte. Om maktstriderna, drömmarna, besvikelser och lyckträffar. Och om hur TV4, som den första kommersiella marksända TV-kanalen, förändrade svenskt TV-landskap för alltid.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
TV4 – från vågad idé till etablerad jätte
25 år har gått sedan den första sändningen 1990 då tekniken strulade och Expressen dagen efter skrev “lägg ner kanalen”. I TV4 skulle det vara både underhållning och samhällsreportage. Tunga namn lockades till den nya uppsickar-kanalen. Jan Guillou blev frontperson för Kalla Fakta och planerade att stanna där till sin pension. Så blev det inte, men TV4 kom som den första kommersiella marksända TV-kanalen att förändra svenskt tv-landskap för alltid. På 1990-talet drog Tv4:s nöjessuccéer miljonpublik på helgerna.
Men tv-marknaden förändras i snabb takt och med det villkoren för TV4. Konflikten mellan lönsamhet och satsningar på journalistik har i perioder varit påtaglig, konkurrensen har ökat och bakom kamerorna har stora affärsuppgörelser och maktstrider ägt rum.
Vi träffar några av dem som var med i begynnelsen. Vi möter profilerna som lockades till kanalen och direktörerna som styrt och styr.
Vad är Tv4 idag, när tablåerna spelar allt mindre roll och aktörerna blir fler och fler? Och hur låter berättelsen om Tv4 i framtiden?
Ett program av Malin Ekman och Martin Wicklin.