Sveriges mest populära poddar

Medierna

Svajig syskonrapportering och sammanblandade sportroller

35 min • 11 juni 2016

Platsen i syskonskaran avgör vem du blir påstod DN förra veckan. Men forskningen håller inte med. Viasats Formel1-expert kommenterar egna klienten. Och om mediers nya sätt att ersätta annonsintäkter.

Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.

Syskonsnackisen saknar stöd i statistiken
Enkla slutsatser i komplicerade frågor är lika lockande som det är farligt för medier – att driva en snackis så långt det går trots osäkert forskningsläge. 
I veckan handlade det om att din plats i syskonskaran inte bara bestämmer din personlighet utan också ditt val av partner och vad du röstar på när DN-artikeln satte ner foten i den kittlande frågan om syskonordningens betydelse för ens personlighet.
Man kunde få reda på att kronofogdar oftast är ensambarn och att det inte behöver vara en slump att du röstar vänster: Det kan mycket väl förklaras av att du är ett rebelliskt yngstabarn. 
Men hur mycket av det här finns det fog för egentligen? Erik Petersson har tagit en närmare titt på vad forskningen säger om saken. 

TV:s Formel1-expert kommenterar sin egen klient
Sportsändningarna har blivit allt viktigare för tv-bolagen i kampen om tittarna när linjär-tv krisar.
Viasat har byggt stora delar av sin affärsverksamhet kring det här och har kapat till sig rättigheter för nästan all internationell sport av intresse i Sverige. 
Helt centrala för de här sändningarna är kommentarer och experter. På Viasat Motor heter expertkommentatorn Eje Elgh. Han är före detta racerförare och var den som har upptäckte Marcus Ericsson, den enda svensken i Formel1-cirkusen, när denne var bara 14 år gammal. 
Idag jobbar Eje Elgh som hans rådgivare – och samtidigt som expertkommentator för de tävlingar där Marcus Ericsson deltar. 
Mediernas reporter Tonchi Percan har tittat närmare på motorjournalisten som verkar sitta på dubbla stolar.


Varför bryter medier sitt tabu mot textreklam?
Nästan alla gör det – trots att det bryter mot så många tabun i medievärlden. Det handlar om det som kallas content marketing, branded content eller native advertising – reklam som använder sig av journalistikens form.Lokaltidningarna Mitt i planerar att starta. Aftonbladet och Expressen gör det. Till och med New York Times, den kanske allra mest respekterade tidningen, gör det. Och i veckan kunde man läsa att nyhetsbyrån Associated Press även dom ska börja leverera sponsrat innehåll.Det här skapar såklart etiska dilemman eftersom det suddar till gränsen mellan journalistik och reklam.Så varför gör man det ändå? Ett svar är förstås att vanliga annonser inte längre drar in lika mycket pengar. Mediehusen gör helt enkelt vad de kan för att överleva.Men är den här nya verksamheten, med alla sina begrepp, begriplig för lyssnare och läsare? Vi har träffat köpare och säljare på den amerikanska och svenska marknaden för att reda ut vad det här handlar om. En av säljarna är Kaylee King Balentine, chef för New York Times branded content-byrå T Brand Studio International. Reportrar är Linnea Svensson och Lasse Truedson.

Kategorier
Förekommer på
00:00 -00:00