Mer uteätande, fler soloätare och grönare mat. Och kanske mat från Georgien...
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
– Mattrender är inte som modetrender som lanseras på en visning. De dyker upp på gator runt omkring oss och långsamt blir maten som serveras idag helt omöjlig att servera, säger Lennart Wallander, vd på matkommunikationsbyrån Food & Friends, som varje år presenterar en trendrapport om mat.
Tre nyckelord ur senaste rapporten: hälsa, svinn och hållbarhet.
– Det alkoholfria håller på att bli stort, i Storbritannien och Sverige. I Sverige i åldergruppen 18-24 år har alkoholkonsumtionen halverats under de senaste tio åren. Nya drycker dyker upp och bartenders blandar alkofritt.
– I flera länder profilerar sig restauranger på att inte ha något svinn alls. Allt ska tas om hand. Och det blir helt nya produkter av det som tidigare slängdes.
Soloätaren, den ensamme matgästen, är en ny målgrupp för restauranger. Soloätaren kommer kanske också få fler produkter i matbutikerna. Alltfler kommer i framtiden att bo ensamma.
Köttkonsumtionen minskar. Det gröna växer till sig. Och här har butikerna gått före restaurangerna.
– Allt fler kockar blir vegetarianer, säger kocken och krögaren Emma Kolback. Vardagsätandet kommer starkt. Lite enklare, lite billigare. Emma ser inte att nåt speciellt kök kommer dominera.
– Men mat från Georgien är lite på gång, som båtpiroger. Och jag är nyfiken på indisk pizza...
Också finkrogarna blir lite enklare.
– Utvecklingen har gått från fine dining till fun dining, säger Lars Peder Hedberg på White Guide, som betygsätter restauranger.
– Och det blir mer grönt. Idag finns det knappt en köttbit på en avsmakningsmeny på tio rätter!
Kaffeexperten Anna Nordström tror på kallbryggt kaffe.
– Nu börjar det bli vanligare i Sverige. Man ser kaffe mer som en dryck. Kaffe möter mikrobryggerier, kaffe möter bartenders, kaffe möter vinvärlden.