Vilka mattrender kommer under 2017? Vad kommer vi handla, laga och äta? Och går det att skapa en trend?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Meny pratar med två trendanalytiker och med några som hoppas kunna skapa en trend.
– De två stora trenderna är hållbarhet och hälsa, säger Lennart Wallander på Food & Friends Communications, en PR-byrå som jobbar med mat och dryck.
Hur går det till att trendspana? Kommer trenderna från några speciella platser eller länder?
Vad är definitionen på en trend? Finns det olika sorters trender, olika starka strömningar?
Lennart Wallander skiljer på trend och fluga:
– En fluga just nu är rainbow bread, regnbågsfärgat bröd. Kul att lägga ut på sociala medier, men knappast nåt som kommer leva vidare.
Ingela Stenson är omvärldsanalytiker och strateg på PR- och kommunikationsbyrån United Minds.
– För att hitta trenderna måste man förstå historien, kartlägga nutiden och sen se samband, möjligheter och hinder i framtiden, säger hon.
– Vi frågar oss: vad längtar människor efter? Vad saknar de?
Trender inte bara något som är intressant för en liten elit eller nördar:
– Trender angår alla, säger Lennart Wallander. Det är som med mode. Det börjar smalt men sen sprider det sig.
Linnea Sjögren och Jonas Pettersson är bibliotekarierna som blev tångexperter. De tror på svensk tång som en mångsidig matingrediens. Och de vill naturligtvis gärna se en tångtrend. I några år har de jobbat för det, men hur har de lyckats? Finns det en tångtrend?
– Vi har fått ett väldigt stöd från kockar, säger de när Meny besöker dem i deras tångmagasin i Havstenssund i Bohuslän.
De tycker sig se en tångtrend som startade när Tommy Myllymäki använde tång i Bocuse d'Or.
Men på t ex mässor är det inte lika lätt att intressera folk.
– Det man vill är att det ska bli som pasta. Det var trendigt en gång men nu är det nåt som man äter varje dag.
Och vad säger trendexperten om tång?