61 avsnitt • Längd: 30 min • Månadsvis
Nästa steg är podden för företagare som vill lära av andra. I varje avsnitt hör du helt vanliga, vettiga företagare från hela Sverige som berättar hur de tog nästa steg i sin egen och företagets utveckling. Lärorik, underhållande och konkret. Lyssna så förstår varför ”Nästa steg” blivit en av Sveriges populäraste poddar om entreprenörskap!
www.vadvivet.se
The podcast Nästa steg is created by Vad Vi Vet.. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
Den första gången man driver ett företag slås man av hur svårt och jobbigt det är? Blir det enklare den andra, tredje eller fjärde gången? Och vad lär man sig egentligen med tiden?
I avsnitt 59 av “Nästa steg”, Vad Vi Vets populära podd om företagare som vill utvecklas försöker Haider Abdo summera vad han lärt sig av att ha startat, drivit och sålt en handfull bolag. Du hör honom bland annat prata om:
- Det muskelminne man får när man startat flera bolag
- Farorna med att skapa produkter och tjänster som kan användas i många olika sammanhang
- Insikten om att företagande är ett hantverk
- Hur svårt det kan vara att stå emot olika människors vilja att skapa myter om bolaget man bygger
- Hans förhållande till sina egna tillkortakommanden
- Känslan i kroppen dagen efter man sålt ett bolag som värderats till mycket pengar
- Vikten av att inte distraheras av hur andra människor definierar framgång
- Varför han tycker det är så viktigt att förbli naiv, och hur han gjort för att slå vakt om det.
I avsnittet medverkar också David Jonson från Almi som ger tre konkreta råd baserat på vad folk som drivit flera bolag brukar nämna.
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Lotta Åkerman. Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Alla drömmer om att företaget man startat ska bli något stort. För att lyckas måste man också kunna utvecklas som ledare i samma takt som företaget växer. De senaste fem åren har Michael Segmens företag Rugu Bygg gått från att vara en liten städfirma till ett stort byggbolag med mer än 50 anställda. Han började hyra ut snickare till byggen och fick snabbt en inblick i byggbranschen. Han skaffade praktisk erfarenhet och pluggade på egen hand, och snart därefter tog han på sig sin första egna entreprenad.
Idag är Rugu Bygg en etablerad och uppskattad aktör på byggmarknaden i Stockholm. Hör Segmen prata om hur han själv utvecklats längs vägen och vilka lärdomar han dragit som andra kan dra nytta av. Du hör honom bland annat dela med sig av:
- Hur lång tid det tar innan man som ledare får ett liv som liknar det som de anställda har, med förutsägbara tider.
- Vikten av att vara närvarande utan att bli ett hinder för andra
- Knepen för att inte tappa kontakten med de som verkligen gör jobbet, tre lager ner i organisationen
- Vad han är mest stolt över med sin egen utveckling som ledare
- Varför han insett att han inte vill bygga ett bolag som är hur stort som helst
I avsnittet medverkar också Erika Lind från Almi i Skellefteå som ger tre konkreta råd kring hur man visualiserar företagets framtid och tänker igenom den långsiktiga strategin.
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Lotta Åkerman. Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Det är välkänt att den som är först in på en ny marknad har en fördel när de lanserar sin produkt. Men att vara sist in på samma marknad är inte automatiskt en nackdel, menar Gunnar Jönsson. Han är vd för solcellsbolaget 1komma5 och när de lanserade fanns det redan ett dussintal aktörer som hade ungefär samma erbjudande.
Att vara sist på bollen har varit en fördel. Jönsson menar att de kunnat lära sig av de misstag som de befintliga aktörerna gjort genom att skapa en bättre kundupplevelse från start.
I avsnittet hör du Gunnar Jönsson berätta om vilken taktik de haft och vilka erfarenheter som de gjort längs vägen, däribland:
Risken med att se konkurrenter som fiender
Vilka behov som kunderna hade och som ingen tidigare sett
Risken med att titta för mycket på vad konkurrenterna gör
Hur de samarbetar med andra för att nå klimatmålen.
Vikten av att förbli fokuserad på vad man kan bäst
Hur den tydliga visionen hjälper honom i vardagen
Varför han inte varit rädd att integrera sin leverantörskedja
I avsnittet medverkar också Kalle Hardell från Almi som ger tre konkreta råd kring hur man fokusera på kundernas behov och skapar ett högre värde än konkurrenterna.
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Lotta Åkerman. Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
I en tid av snabb tillväxt står många företag inför utmaningen att hitta rätt personal. Trots det går många stora talanger oupptäckta på grund av missförstånd, bristande språkkunskaper och fördomar från företagen om vad som krävs på en arbetsplats.
Men att sänka kraven när man anställer är fel väg att gå, menar Sigun Sjöberg, VD på Arton1 i Örebro. Det handlar om att lära sig se människan bakom meritförteckningen, och ha blicken på styrkor snarare än svagheter i intervjusituationen. “Mycket handlar om att avgöra det är jag har framför mig? Är det här en person som kan jag kan diskutera saker med?” Förmågan att förstå, resonera och hitta lösningar är inte kunskaper som syns i ett CV, men som samtidigt är helt avgörande för den nytta någon gör på företaget. I det här avsnittet delar Sjöberg generöst med sig av sina knep och konkreta råd, däribland:
- Hur hon hittar kvalificerad personal som är osynlig för andra
- Olika sätt att testa någons praktiska kunskaper och förmåga att resonera
- De överraskande enkla knepen för att ha intervjuer och utvecklingssamtal med medarbetarna när man inte talar samma språk
- Hur du kan bygga starka relationer till yrkesskolor och hitta talanger där.
- Hur hon gjorde för att förvandla en praktikant som var en inåtvänd hemmasittare till en utåtriktad medarbetare
- Vikten av respekt och hur du kan skapa en inkluderande arbetsplats för alla.
- Hur man håller veckomöten när vissa är döva, vissa är från Norge och andra inte är särskilt bra på svenska
- Varför hon insisterar på att alla medarbetare ska ha en parhäst.
I avsnittet medverkar också Anna Skiöldebrand Berg som är ansvarig för Employer Branding hos Almi. Hon berättar att mångfald blir allt viktigare för att kunna möta kundernas behov och ger tre tips på hur du gör det till en konkurrensfördel.
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Lotta Åkerman. Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Det är en sak att hålla ägarna nöjda, en annan sak att få dem att göra nytta. De flesta säger att de tycker om att vara aktiva och bidra, men många företagare kan vittna om att man inte får det stöd man skulle önska. Passivt dökött eller aktivt bollplank? Hur stor användning du har av dina ägare är mycket upp till dig.
Riskkapitalbolaget Wellstreet är en relativ nykomling i branschen, men de förfogar över stora fonder och har en portfölj med ägarleddabolag som imponerar. Erfarna Evelina Antilla är managing partner och en av de som bestämmer över vilka investeringar de gör. Samtidigt är hon ansvarig för att se till att deras portföljbolag verkligen använder sig av kunskapen som finns hos deras ägare.
Hon betonar vikten av att etablera en öppen och transparent kommunikation med ägarna från start. Detta innebär att man inte bara ska dela med sig av positiva resultat, utan även vara tydlig med utmaningar och motgångar. Genom att skapa en atmosfär av ömsesidigt förtroende kan man bygga en stark grund för ett framgångsrikt samarbete.
Lyssna för att lära dig hur du får ut mest av dina investerare! I avsnittet berättar Evelina Antilla bland annat om
- Hemläxan du behöver göra innan du börjar prata med investerare och ägare
- Vilka nyckeltal ägare tycker bäst om just nu
- Varför det är en varningssignal när VD skaffat en ny tjänstebil
- Alla nyckeltal som investerare ofta svänger sig med (och hur de resonerar kring vad som är bra och dåligt)
- Handlingarna som ökar din trovärdighet inför ägarna
- Hur ofta hon tycker att man ska ha kontakt med ägarna
- Värdet av att ha olika uppfattningar om prioriteringar
- Varför man ska ta referenser på sina ägare
- Konsten att ställa bra frågor till sina investerare
I avsnittet medverkar även Pär Lagerström, investment manager hos Almi Invest. Han menar att det också är viktigt för företagsledare att fundera på hur man kan vara så nyttig som möjligt för investerarna och ger tre råd på hur man kan åstadkomma det.
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Lotta Åkerman. Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Det är en sak att ha en verksamhet med återkommande kunder som tickar och går, men hur är det att driva ett företag som är helt beroende av turister?
I decennier har London varit en av de populäraste städerna att besöka i Europa. Där driver Ola Wallin Notting Hill Bike Tours, som erbjuder guidade cykelturer i centrala London. De startade 2017 och är idag rankade som nummer fem av mer än 500 möjliga friluftsaktiviteter i London!
Hur lyckades han med det? Vi åkte dit och träffade honom. I avsnittet delar Wallin med sig av sina erfarenheter och knep för den som vill locka turister som kunder. Bland annat pratar han om
- vikten av att bygga relationer till andra företag som också livnär sig på turister.
- vad flexibel och anpassningsbar innebär i praktiken, och vad det betyder för turisterna
- sin inställning till att be om dricks och hur mycket det betyder i omsättning (och vilka nationaliteter som ger bäst!)
- varför han är generös med tips om andra lokala aktiviteter
- sin strategi för prissättning
- vilka betygssajter som betyder mest för honom
- vilka reklaminsatser som var meningslösa och vilka han har behållt
- varför han inte tror på att stänga ner verksamheten när högsäsongen är över.
- vilket råd han skulle ge till sig själv om han hade startat på nytt idag.
I avsnittet medverkar också Matilda Skoglund från Almi som påminner om att turister egentligen inte skiljer sig så mycket från vanliga kunder, förutom just det att de inte kommer tillbaka.“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Lotta Åkerman. Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Bemötandet man får i en butik är direkt kopplat till hur villig kunderna är att köpa något i butiken. För att öka försäljningen är det avgörande för butikschefen att få sin personal att se sig själva som kundens problemlösare snarare än någon som som ska sälja saker. Det här är en av många saker som man måste lära sig för att sälja mer, förklarar säljcoachen Susanne Einhorn när hon gästar avsnitt 54 av “Nästa steg”, Vad Vi Vets populära podd för företagare som vill ta nästa steg i sin utveckling. Hon menar att det viktigaste är att få kunderna att känna sig sedda och uppmärksammade av personalen i butiken. “De kunderna stannar längre och stannar man längre, då shoppar man mer."
I avsnittet delar Einhorn med sig av konkreta råd och bjuder på sin erfarenhet av att ha coachat både enskilda butiker och stora kedjor för att öka sin försäljning. Hör henne bland annat tala om:
Hur du visar kunden att du bryr dig och skapar en positiv kundupplevelse.
Varför välkomnandet är avgörande och vad du kan säga istället för att fråga "vad letar du efter?".
Knep för att visa att du är uppmärksam och lyssnar på kundens behov.
Frågor som hjälper dig att förstå kundens behov och önskemål.
Hur du får kunderna att komma tillbaka och handla mer.
Varför du ska föreslå lösningar snarare än produkter.
Hur du kan öka försäljningen per kund på ett naturligt och kundvänligt sätt.
I avsnittet medverkar också Linus Atterby från Almi som ger tre konkreta råd om hur man omvandlar säljmål till dagliga handlingar som de anställda förstår.
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist Redaktör: Lotta Åkerman. Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Är pressmeddelanden verkligen den bästa metoden för att fånga journalisters och allmänhetens uppmärksamhet? Elçim Yılmaz, erfaren PR-rådgivare, utmanar den traditionella synen på PR och diskuterar varför många företag inte lyckas med att nå ut. Hon belyser det misstag många småföretagare begår när de utgår från ett inifrånperspektiv och förutsätter att omvärlden kommer att uppskatta deras insatser lika mycket som de själva gör.
I avsnittet delar Yılmaz med sig av konkreta råd för hur företagare kan använda media för att nå ut med sitt budskap, genom att utgå från sin egen personlighet och genom förstå sina kunders verkliga behov. Hör henne prata om bland annat detta:
- Varför det är så viktigt att utgå från sin personlighet när man ska göra PR som småföretagare
- Hur du identifierar de reportrar som kan vara intresserade av att prata med dig
- När det är effektivare med en annons på Google än en artikel i GP.
- Vad som fångar uppmärksamheten hos en journalist och vilka argument som gör att de aldrig vill skriva om dig.
- Två nyckelfaktorer som gör att du kommer att se resultat, förr eller senare.
- Varför pressmeddelanden ofta är värdelösa
- Skillnaden mellan att sälja in sig själv och att erbjuda värdefullt innehåll
- Varför så många företagare vill imponera på sin mamma
- Likheterna mellan att ragga på krogen och få kontakt med en reporter
I avsnittet medverkar också Malin Stenström från Almi som ger tre konkreta råd kring hur man fångar uppmärksamheten hos en reporter, baserat på sina egna erfarenheter av att ha arbetat som journalist.
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Lotta Åkerlund. Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
I den hippa stadsdelen Södermalm finns en affär som vågar vara otrendig, inte minst när det gäller hur ägaren resonerar kring sitt företag. Adisgladis @adisgladis är en butik som säljer hållbart mode och friluftsgrejer och som blivit kända för att sälja nya, funktionella märken före de flesta andra butiker och för sin personliga service. Trots att många uppmanat grundaren Adam Forslund att öppna fler butiker eller satsa på att webbutiken har han insett att även om det skulle kunna göra att han tjänat mer pengar så skulle det antagligen inte göra honom lyckligare.
I avsnitt 51 delar Adam Forslund med sig av sina personliga erfarenheter och tankar kring att driva företag, och hur man kan skapa en framgångsrik verksamhet utan att följa alla trender. Han pratar bland annat om:
- Varför han slutar sälja varumärken när de blivit för kända
- Hur han skapat en trivsam atmosfär i butiken
- Varför det är viktigare att göra det man är bra på än att följa trender
- Hur han gjorde för att förstå vad han inte ville göra
- Varför han inte vill resa i jobbet
- Kunskaperna han saknar för att driva en riktigt bra ehandel, och varför han är nöjd med det.
- Om hur han lyckas äta lunch med sina vänner ofta - trots att han har en butik.
I avsnittet medverkar också Amira Korkic rån Almi som säger att bara för att man är nöjd med det man har idag ska man se till att man kan fatta andra beslut i framtiden, och ger tre konkreta exempel.
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på https://vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Lotta Åkerlund. Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hans Bark köpte Storliens Högfjällshotell i Jämtlands fjällvärd och satsar på att renovera och modernisera det med respekt för originalet. Han vill skapa en hållbar destination med varierande utbud beroende på säsong. Även om satsningen kostar mycket pengar är den inte alls så dyr som man skulle kunna tro. Det beror på att han försöker kombinera kortsiktighet med långsiktighet med sunt förnuft enligt en egen filosofi som visat sig framgångsrik flera gånger tidigare.
I avsnittet delar Hans Bark med sig av sina tankar och erfarenheter för att göra stora satsningar, däribland.
- Hur man situationsanpassar sina visioner
- Vilka misstag han försökt undvika
- Misstaget att långtidsplanera istället för att korttidsparera
- Varför man måste tänka bredare än det egna företaget
- Varför det är viktigt att erbjuda rimliga priser
- Hur distansarbete öppnat upp för nya möjligheter att bo och jobba på landsbyggden
- Fördelarna av att anställa lokalt och engagera sig i bygden.
I avsnittet medverkar även Linus Atterby som är rådgivare hos Almi. Han säger att man inte ska riva ut och ersätta allt när man renoverar, utan istället fokusera på det minsta möjliga man kan göra. Han ger tre konkreta råd om saker att tänka på.
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på https://vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Lotta Åkerlund Klippning: Jens Back. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig och ditt företag på almi.se/tasteget
När vi spelar in det här avsnittet är det mycket som känns deppigt. Det beror inte bara på att det är november och vädret är tråkigt, utan också på att framtiden verkar deppig. Ingen vi pratar med tycks optimistisk inför 2024 utan alla räknar med att det ska bli ett svårt år.
Så hur ska man tänka om man vill förbereda sig inför vad som ser ut att bli ett svårt år, ett år där intäkterna antagligen blir mindre än anat och där det mer än något annat handlar om att härda ut? Det ska vi försöka ta reda på idag.
Det är i sådana här lägen man har stor nytta av att ha vettiga människor i styrelsen, och särskilt om man har turen att ha ledamöter som sinsemellan har olika erfarenheter och perspektiv.
En av de som sitter i Vad Vi Vets styrelse är Wiveka Krantz som till vardags Loarps Gård i Skåne, en gård nordöst om Landskrona som varit i familjens ägo i flera generationer. En annan ledamot är David Orlic som driver ett startup med bas i London som tagit in en massa pengar från flera europeiska riskkapitalfirmor. Tillsammans kommer de med många kloka råd, från olika perspektiv, om vad som blir allra viktigast nu, när vi snart är på väg in i 2024.
Lyssna på avsnittet för att höra mer om fokus, kundvård och vad som faktiskt är viktigt just nu.
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Sarah Berg. Klippning: Jens Back. Publicering: Sara Lundgren. Mixning: Stray Dog Studios.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Om du driver företag vet du att det verkligen inte är som det ofta beskrivs i tidningarna. Man kämpar på, humöret är kopplat till likviditeten och i början känns det ofta som att man varierar kalldushar med kallsupar. Är det bara så det är, eller är det ett tecken på att det är dags att ge upp?
Det finns lika många anledningar till att driva företag som det finns företagare och därmed lika många svar på när man ska kämpa vidare och när man ska ge upp. Och måste man ge upp helt eller bara till hälften?
Detta och mycket mer har Helena Ivarsson på Like a boss Academy upplevt. Lyssna på avsnitt 49 av podden Nästa Steg för att höra Ivarsson berätta om hur hon gav upp men fortsatte ändå.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Många företag idag erbjuder ägande genom optionsprogram och bonussystem. Hur fungerar det i praktiken och finns det fallgropar?
Optioner och ägandeskap är en viktig ingrediens i att bygga bolag idag, menar Tahero Nori, grundare av Buddy Company som har ett tydligt kommunicerat program för just detta. Du ger de anställda en VIP-biljett till företagandets alla för- och nackdelar, förklarar han.
I avsnitt 48 av Vad Vi Vets podd Nästa Steg om företagande hör du Tahero Nori berätta om sin syn på optionsprogram och varför de fungerar.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Att arbeta smartare är något som de flesta företagare antagligen jobbar med. Vi vet alla hur mejl, möten och olika saker kan äta upp ens tid. I avsnitt 47 av “Nästa steg” ger Mansur “Manne” Köyluoglu som driver företaget “Effektiv nu", praktiska råd för hur man jobbar effektivt.
-Det är att vi inte har koll på läget som skapar oro, och i sin tur stress. När vi aldrig kan slappna av, och alltid har jobbet i tankarna, får vi betydligt sämre återhämtning, konstaterar Köyluoglu.
Att bränna ut sig är en smärtsam och dyrköpt erfarenhet, men det är likväl en erfarenhet man kan bli klokare av. Det fick exempelvis Köyluoglu att inse att han borde starta företag, vilket förstås låter kontraintuitivt. Men den här gången var ambitionen att jobba smart.
Eftersom vi är vanedjur är det svårt att förändra sig över en natt, förklarar Köyluoglu. Men om man byter ut bit för bit, börjar med något och sen lägger till något annat, kan man långsamt bli bättre och bättre. Lyssna på avsnittet för att höra Köyluoglu ge praktiska råd för att arbeta smartare. Läs mer på vadvivet.se/jobba-smartare
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Att bygga upp ett företag har liknats vid att köra tåg och lägga räls samtidigt. Och nog är det lätt att man bara kör på i allt snabbare hastighet, utan att man tänker på det. Men tänk om man blir sjuk? Tänk om något händer som gör att man inte kan susa vidare som man har gjort?
Maria Ergül arbetar för att hjälpa folk att inte gå i väggen och har skrivit boken “Vägra Väggen”, vis av egna erfarenheter. Så hur ställer hon sig till frågan om huruvida man kan vara sjukskriven som företagare? Svaret är ja, men med ett villkor. “Ibland kanske man inte har något alternativ än att vara sjuk och en smart företagare har då satt upp sitt företag så att de kan fortsätta rulla utan att du aktivt deltar. Om inte så skulle jag säga nej”, konstaterar Ergül. Lyssna på avsnittet för att höra Ergül berätta mer om hur man kan vara sjukskriven som företagare, och hur man undviker en av de vanligaste hälsofällorna. Läs mer på vadvivet.se/sjukskriven-foretagare
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
När man läser om företagare och entreprenörer får man ofta intrycket att allihop satsat hårt och målmedvetet, att de varit ambitiösa från allra första början och att det därefter varit en spikrak väg till framgången. De har haft mål, satt strategier och gjort planer och sen har de förverkligat dem.
Ändå ser verkligheten annorlunda ut. Så hur gör man om man saknar tydliga mål, snygga strategier och konkreta planer. Går det ens att växa då? Ja det är klart, och det är Frid Ahmad, grundare av FSA Workouts, ett exempel på. Och han låter inte som någon av de där snubbarna som berättar om sig själva i affärspressen, som har en välpolerad och tillrättalagt story om hur de började sälja jordgubbar som sjuåringar eller vad det nu kan vara som ledde dem till att bli så himla framgångsrika. Lyssna på avsnittet för att höra honom berätta hur han växte, utan en plan.
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Andrea von Essen. Klippning: Jens Back. Publicering: Sara Lundgren. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Vem drömmer inte om att göra något annat ibland? Att hoppa av det där jobbet man tröttnat på för att istället satsa på sin passion? Vad ska man i så fall tänka på innan man tar ett sådant steg? Ska man ta mindre, lite mer smygande steg eller är ett jättekliv att rekommendera?
Michael Missailidis driver Höga Kustens Kafferosteri. Det som började som ett semesterprojekt har blivit ett heltidsprojekt för Missailidis, efter att tidigare ha jobbat inom IT-branschen. Så hur visste han att det var rätt tillfälle att byta bana? Och vilka ambitioner ska man ha när man väljer att starta något nytt?
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Andrea von Essen. Klippning: Jens Back. Publicering: Sara Lundgren. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
En av Helsingborgs längsta gator är Drottninggatan. Det är en lustig gata i det att den byter karaktär flera gånger och växlar från en hektisk boulevard inne i centrum till en lugn strandgata i norr. På nummer 30, ligger ett av Helsingborgs mest kända företag. Verksamheten finns i bottenvåningen till ett stort hus i ljusgult höganästegel från 1800-talets slut och här har det legat i mer än 130 år. På fasaden finns en ljusröd neonskylt med företagsnamnet som deklarerar att här säljs Zoegas Kaffe.
I över 120 år har kaffe bryggts och sålts i butiken. Det är ett rejält arv att förvalta och det har William Styrlander tillsammans med tre andra partner tagit sig an. I avsnitt 43 av “Nästa steg”, Vad Vi Vets podd om företagande, följer vi Styrlander under det första året efter att de tog över caféet våren 2022. Hur ska man tänka när man förvaltar ett arv?
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Andrea von Essen. Klippning: Jens Back. Publicering: Sara Lundgren. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Alla framgångsrika verksamheter utgår från sina kunder. Det är en sanning som också är en klyscha. Så hur tar man reda på varför kunderna vill ha? Särskilt när kunderna själva kanske inte ens har svaret på den frågan. Det finns ett klassiskt exempel på detta där kosmetikkungen Charles Revlon lär ha sagt att ”in the factory we make cosmetics, in our stores we sell hope”. Frågar man kunderna så köper de kosmetik, men drivkraften är hopp.
Så hur tar man reda på varför kunderna egentligen använder dina produkter eller tjänster? Och varför får de sådana enorma konskevenser för bolaget och den strategi man väljer? Vi har träffat Per Kristensson, professor vid Karlstads universitet som skrivit “I kundens skor”, och Carina Rislund som driver konsultbolaget HokaHey, för att förstå vad som krävs, teoretiskt som praktiskt, för att gå i kundens skor.
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Andrea von Essen. Klippning: Jens Back. Publicering: Sara Lundgren. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Förenta staterna är för många företagare höljt i ett mytiskt och mystiskt skimmer. Vi har tagit oss till New York för att ta reda på hur det är att driva företag i USA. Stämmer det att deras nationalsport är att stämma varandra? Måste man ha advokater med sig hela tiden och varför pratar företagare så ofta om Delaware?
Anne Therese Gennari tillhör de som har erfarenhet av att driva företag på andra sidan Atlanten. Hon betonar att det är mycket att tänka på när man grundar en firma som svensk medborgare. Men mentaliteten bland svenskar som kommer till New York kan vara att det förväntar sig större likheter med Sverige eftersom de kan språket och kanske har varit i landet förut. “Jag brukar säga att bara för att man sett på Seinfeld innebär det inte att man kan USA”, säger Erik Ulin, CRO på techbolag Ghost.
Lyssna på avsnittet för att höra honom och reda ut några av de vanligaste fördomarna vi svenskar har om företagarna i USA och ta del av Gennaris knep hon upptäckt på vägen när hon startat sina bolag.
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet, tjänsten som snabbt gör dig mer allmänbildad i aktuella ämnen. Skaffa ett gratiskonto på vadvivet.se
Programledare: Per Grankvist @pergrankvist Redaktör: Andrea von Essen. Klippning: Jens Back. Publicering: Sara Lundgren. Mixning: Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Alla som driver en organisation vill att den ska må bra och alla som är en del av en organisation vill må bra. Men att få effektivitet och lönsamhet utan att det är på bekostnad av trivsel och trygghet kan ibland kännas som en omöjlig uppgift.
Theresia Olsson Neve är vd på Whole, ett företag som kan beskrivas som en psykolog för organisationer. Olsson Neve berättar att de utvecklat ett sätt att ställa diagnos på ett företags tillstånd. För som bekant finns det många saker som kan sänka en organisation och ta sig uttryck i otrygghet, skitsnack, oheliga allianser, sjukdom och stress.
Så hur ser man till att ens organisation mår bra? Och hur balanserar man egentligen som chef att vara hänsynsfull mot sina anställda och samtidigt kunna sätta ner foten när något inte funkar?
Lyssna på när Olsson Neve berättar om hur Whole hjälper företag att få pusselbitarna att falla på plats i ett samtal kring vad som skapar en god arbetskultur som driver företag till att ta nya steg.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nästasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Avsnittet är producerat av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I över tjugo år har Gunilla von Platen brutit ny mark i näringslivet. Men det har inte, som det sällan är, varit en spikrak resa.
“Jag skulle säga att det är b******t med tur. Det är svinhårt arbete.”
Efter IT-kraschen 2000, som hon beskriver som att alla pengar hon investerat försvann över en natt, började hon om och planerade på att starta bolag. Von Platen säger att hon får ett tunnelseende när hon väl har bestämt sig för något.
Lyssna på von Platen i ett samtal om hur hon började med två tomma händer och blev en av Sveriges mest framgångsrika entreprenörer.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nästasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Avsnittet är producerat av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Att ha en bolagsstyrelse är inte bara en markör för ett professionellt och seriöst företag. Tanken är ju att man tillsammans ska kunna jobba mot ett gemensamt mål.
Joachim Säll, senior rekryterare på en av Sveriges mest erfarna rekryteringsfirmor, Michaёl Berglund i Stockholm, berättar att i uppstarten av en verksamhet är det många som vänder sig till folk i sin närhet. Men Säll menar att det är viktigt att lyfta blicken från sin omedelbara bekantskapskrets. Så hur hittar man personer som passar?
Någon som också har erfarenhet av att hitta rätt styrelse är Leif Rehnström, VD för innovationsbyrån Hello Future i Skellefteå. Nyligen tog de in nya styrelseledamöter, med ett riktigt lyckat resultat.
Lyssna på Säll och Rehnström för att höra om hur man ska tänka när man tar in nya styrelseledamöter, och vad som kännetecknar en bra styrelse.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nästasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Avsnittet är producerat av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Markus Drugge, grundare av Arboair, kan ses som en pionjär inom AI. Men trots det hade han inte alls koll på hur det fungerade i början. Att kunder hade en viss kravprofil var det som fick honom att inse behovet av AI. Så började en lärandeprocess av begrepp och definitioner som många slänger sig med i branschen.
För de senaste åren har AI varit på allas läppar. Kanske är vi många som förknippar artificiell intelligens med något coolt och futuristiskt. Inte är det väl då konstigt att dra slutsatsen att användande av AI skulle vara ett bra säljargument?
Men Drugge menar att det inte är på AI som kundernas fokus ligger: “De flesta skiter i det,” konstaterar han rakt. Så vad är egentligen fördelarna med AI?
Lyssna på Markus Drugge i ett samtal om vilken nytta tekniken faktiskt har i hans tjänst och huruvida AI är överskattat som säljargument.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nästasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Avsnittet är producerat av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
De senaste åren har pandemin påverkat de globala leverantörskedjorna. Det gjorde det tydligt hur viktigt det är att ha en leverantörskedja som fungerar även under normala omständigheter. Några som vet vikten av detta är Arild Links i Helsingborg. Som så många andra smyckestillverkare valde Arild Links att lägga tillverkningen utomlands för att minska kostnaderna och samtidigt slå vakt om kvaliteten. Men inte långt senare kom de hem igen.
Hör Fredrik Ivansson, medgrundare till företaget, berätta om hur de tog kontroll över sin leverantörskedja och hur det är möjligt att skapa lokal produktion på en global skala.
Och kan din nästa leverantör vara en robot? Vi blickar in i leverantörskedjans framtid i ett samtal med Carl Berg som driver företaget Hugo Delivery.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretagande När du delar i sociala kanaler, använd #nästasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Avsnittet är producerat av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Oönskade, onödiga och orättvisa. Sammanslagningar har ett dåligt rykte och går nästan aldrig som planerat hur goda förberedelser man än har gjort. På sätt och vis gick sammanslagningen av Chef och Mgruppen enligt plan i början, vilket gör den här historien extra intressant. Efter beskedet processade de anställda nyheten om fusion, ett nytt gemensamt kontor hittades, man arbetade i grupper och folk verkade förstå grejen med det nya. Men sedan hände något.
Cissi Elwin ledde sammanslagningen som resulterade i Chefakademin där hon numera är vd. Personalen fick beskedet i april förra året och planen var att den nya organisationen skulle sätta sig under våren och vara färdig så att alla kunde jobba tillsammans efter semestern. Men i stället blev det en tung höst. Fusionen blev mycket jobbigare för personalen, ledningen och för Elwin än vad hon räknat med. Hör henne berätta om vad som hände, vilka fel hon gjorde och hur hon till slut löste det.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretagande När du delar i sociala kanaler, använd #nästasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Avsnittet är producerat av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Vilken idiot som helst kan väl uppfinna en en skiftnyckel eller fyr eller en telefon - frågan är hur man skapar en företagskultur som inte är beroende av en ensam uppfinnare och som fortsätter komma på nya grejer? I Linköping träffar vi Lisa Åbom som är vd för Nira Dynamics, ett bolag som länge levt på en storsäljande produkt men som lyckats hitta på mer produkter och tjänster. Hon berättar bland annat om betydelsen av att skapa en trygg kultur för att folk ska våga ta risker. I samma stad finns Pierre Wallgren som är vd för Vinnergi, ett konsultbolag som vuxit snabbt. En av de saker han pratar om är hur de gjorde innovationsgraden mätbar genom att fråga sina kunder.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretagande
När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg
“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Mixning av Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Som företagare har man inte tid att springa på seminarier eller att gå kurser hela tiden. Så hur gör man för att ta ett kliv framåt och lära sig nya grejer löpande? Räknas googlandet och timmarna på YouTube?
I Tibro ligger Ljusgårda som är en av Europas största inomhusodlingar. Varje vecka skördar de tonvis med sallad. En av grundarna är Erik Lundgren som varit med och utvecklat odlingsmetoderna och de mesta han kan har han lärt sig själv. Vi pratar med honom om hur han lär sig massor inom områden där han inte har en aning och som han från början kanske inte ens är intresserad av.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretagande
När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg
“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Mixning av Stray Dog Studios.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Många företagare verkar tro att offentlig upphandling är komplicerat och svårt att vinna men det handlar egentligen bara om att läsa och ifrågasätta underlagen på rätt sätt. Det säger Vivian Obaid på Blomsterhallen i Uppsala som vunnit upphandlingar i 18 år. Vi åkte dit för att förstå hennes vinnande strategier och ta reda på vad det egentligen kan ge. Dessutom berättar hon om varför det också bidragit till att hon fått fler privatkunder.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nästasteg “Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet.
Avsnittet är producerat av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
En mentor är ett smart sätt att lära sig av andras misstag och samtidigt få ta del av perspektiv på hur de gjorde för att övervinna problem som liknar de du står inför. Elin Basander André i Halmstad berättar om hur hon hittat sina mentorer och hur hon resonerat kring vilka mentorer som hon behövt i olika faser. Mohammed Al-Hasnawi har inte bara haft flera mentorer genom sitt liv som företagare, han blev också årets mentor i Halland 2020 och han berättar vad som han anser vara den viktigaste faktorn för att man ska få en mentor att tacka ja till att ge dig och företaget en skjuts framåt.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nästasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler för att bli lite smartare varje dag.
Avsnittet är producerat av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Drivkrafterna att ta över ett familjeföretag har förändrats mycket de senaste decennierna, visar forskning från Lunds Universitet. Idag är det långt ifrån alla som vill ta över firman från sina föräldrar. I trakterna kring Gnosjö hittar vi två företagare som är i färd med att göra just det. Madelen Berg på Belyso By LJ-produkter berättar om hur hon fasades in och hur hennes far nu fasar ut sig. Robert Bladh på Essem Design berättar om familjens femårsplan som ska resultera i att han och hans syster tar över, och om de konkreta steg de tagit för att lämna över ansvaret från från pappa till barn.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nästasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler för att bli lite smartare varje dag.
Avsnittet är producerat av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Det är många med höga mål och stora drömmar som drömmer om att få sälja sina produkter till utlandet, men som tvekar för att det känns som något som bara storföretag gör. Vi har ett litet Gotlandsföretag som försöker lära sig av Atlas Copcos misstag och framgångar för att lyckas i Kina.
Som chefsjurist för Atlas Copco var Hans Sandberg med och förhandlade exportaffärer över hela världen i fem decennier. Sedan 1983 har han gjort affärer i Kina och i avsnittet berättar han om några av de lärdomar han gjort under nästan fyrtios förhandlingar I Kina och varför han fortsätter vara aktiv trots att han fyllt 75 år. Peg Söderberg, vd för Moving Floor berättar om vad de lärde sig av sin första exportsatsning till Norge och vilken betydelse som erfarenheterna från Atlas Copco haft, vad hon lärt sig om betydelsen av tålamod och det kloka i att rekrytera äldre rådgivare.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nästasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler för att bli lite smartare varje dag.
Avsnittet är producerat av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Få vet lika bra som Anders Andersson på Thermotech i Umeå hur dåligt det kan bli om man insisterar på att peka med hela handen som chef och ledare. Han övergav nämligen en modell där de anställda styrde fritt och införde formella beslutsvägar. När bolaget gick dåligt insåg han sitt misstag, bad personalen om ursäkt och går nu så långt i motsatt riktning det är möjligt.
I samma stad pekar Delia Zadius på Blomstra med hela handen när det gäller värderingarna för att slippa peka med hela handen på andra områden. I avsnittet hör du båda dela med sig av sina misstag och hur de lärt sig leda mot ett mål utan att peka ut riktningen.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nästasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler för att bli lite smartare varje dag. Avsnittet är producerat av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
“Det finns många wannapreprenörer [...] alltså folk som vill starta företag men faktiskt aldrig gör det och det är lite synd.” Det säger Christian Malmström som startade eget som idrottscoach för några år sedan. Kanske är det så att oavsett om man vill springa fem mil, tappa fem kilo eller bli företagare, så är det viktigaste att komma igång? I avsnittet hör du också Karin Svensson som driver sin firma vid sidan om jobbet på gummifabriken, och hur hon för för att validera att idén är värd att satsa på.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nästasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler för att bli lite smartare varje dag.
Avsnittet är producerat av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Att ta bra betalt för sin egen tid är något många företagare kämpar med. Hur gör man för att det ska bli mindre generande, för att våga säga att man är värd si eller så mycket? Vi pratar med Maria Österåker som både har skrivit boken “Ta betalt” och föreläser frekvent på ämnet, och har därmed både en teoretisk och praktisk erfarenhet av att just ta betalt för sin egen tid. Hållbarhetsexperten Malin Thorsen i Karlstad berättar om hur hon förhåller sig till sin egen timdebitering och hur hon motiverar att hon tar olika betalt för olika uppdrag.
Du hittar avsnitt 26 av “Nästa steg” i alla appar där poddar finns: bland annat Spotify, Apple Podcasts, Acast, Amazon och Google Podcast. Sök på "Nästa steg" för att hitta podden.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler om du vill ha förklaringar av aktuella händelser direkt i ditt flöde. Kortfattat och fördjupande, faktagranskat och ovinklat, direkt i ditt flöde. - varje dag. Avsnittet är producerat av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
När ett bolag plockar in en ny vd utifrån uppmärksammas det ofta i media och man talar om att de har hundra dagar på sig att sätta sin prägel på verksamheten. I verkligheten kommer de flesta vd:ar inifrån och är väl bekanta med organisationens utmaningar. I avsnittet får du höra om när Fredrick Martinsson tog över krisande Forshedaverken, en familjeägd fabrik några mil från Värnamo som hade hundra år på nacken. Flera externa vd:ar före honom hade misslyckats och frågan var om Martinsson, som helt saknade ekonomiutbildning, skulle kunna rätta företaget? Hur långt räcker sunt förnuft?
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler om du vill ha förklaringar av aktuella händelser direkt i ditt flöde. Kortfattat och fördjupande, faktagranskat och ovinklat, direkt i ditt flöde. - varje dag.
“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Balans i livet beskrivs ofta som en uppdelning mellan jobb och fritid men det är lättare för en anställd än för någon som driver sitt företag. För entreprenörer kanske det är viktigare att se till att det är en bra mix mellan arbete och återhämtning? I avsnitt 24 av “Nästa steg” träffar vi Andreas Åhrman från modehuset Amendi och Klara Ljungkvist på People Heart Business som har helt olika inställning till hur man hittar en bra jämvikt i livet men som likväl är eniga om att det handlar om att utgå från sina egna behov.
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: instagram.com/vvv.foretag
När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler om du vill ha förklaringar av aktuella händelser direkt i ditt flöde. Kortfattat och fördjupande, faktagranskat och ovinklat, direkt i ditt flöde. - varje dag.
“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Livet som företagare än ensamt och många drömmer om en parhäst. Frågan är hur var man hittar någon som kan hjälpas åt att dra det tunga lasset och hur man vet vilken häst man ska satsa på? Vi har åkt till Landskrona för att träffa ett radarpar, Cecilia Nilsson och Johanna Lindskoug, två frisörer som möttes första gången på en klippkurs. De har gått sida vid sida i flera år, avslutar varandras meningar och tycks vara en perfekt matchning. Deras gemensamma projekt är hårvårdföretaget Bruns Products som vuxit snabbt de senaste åren. Tillsammans berättar de livligt om sitt första möte och fortsättningen på den gemensamma resan. Dessutom får du höra vilka frågor du bör ställa dig om du letar efter en parhäst och om några av de faktorer man bör tänka på för att skapa det där ömsesidiga förtroendet många längtar efter.
Länken till Crosbys som sjunger i början av avsnittet. https://www.youtube.com/watch?t=49&v=ukD8zj6ngVY&feature=youtu.be
Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag
När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler om du vill ha förklaringar av aktuella händelser direkt i ditt flöde. Kortfattat och fördjupande, faktagranskat och ovinklat, direkt i ditt flöde. - varje dag.
“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
När vi hör talas om företagsuppköp handlar det nästan uteslutande om stora bolag. Jätteaffärer med jättesummor. Men de är snarast undantagen. Oftast handlar förvärv om företag i en helt annan skala. Dagens avsnitt handlar om hur ett helt "vanligt" företagsköp gå till: när Alltronic i Alingsås bytte ägare. Peter Ericsson berättar hur det gick till, från tanke till handling och delar med sig av en lång rad råd, om allt hur man värderar bolaget till hur man de fick med sig personalen.
“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist. Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler om du vill ha faktabaserade förklaringar av aktuella händelser - varje dag.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Att byta spår kan vara det läskigaste beslut man kan ta som företagare. Att fega ur och bli kvar kan samtidigt vara det dummaste. Så hur vet man när det är dags att byta? Vi har mött några som lärt sig det längs vägen. Sunfab i Hudiksvall är ett företag som vet allt som att byta spår. Per Sundin berättar den smått otroliga historien om hur hans farfar, Erik Sundin, startade sin företagsresa i Arbrå i Hälsingland för snart hundra år sedan. Den verksamhet som började med träskidor har bytt spår flera gånger och är idag världsledande på hydrauliska pumpar. I Hudiksvall finns också Myoroface som utvecklat en “munhantel” för patienter med diafragmabråck att träna upp sväljreflexen. Men trots att produkten älskades av patienterna köpte vården inte in den i de volymer som Myoroface hade räknat med. Ylvali Gerling berättar om vad de gjorde då.
“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist. Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler om du vill ha faktabaserade förklaringar av aktuella händelser - varje dag.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Tänk att kunna sälja saker utan att jobba. Eller i alla fall utan att jobba fler timmar. Många företagare drömmer om att sälja sin kunskap som en tjänst. Vi har träffat två som lyckats. Erika Kits Gölevik tröttnade på hur kvinnors träning framställs i media och startade Träningsrevolution, ett Netflix för träningsvideos där fokus är på att må bra ut, snarare än att se bra ut. Hon berättar om hur hon hittade en publik och hur hon kunde skapa en tjänst utan att koda något själv. Sveinung Skaalnes har grundat Colearn som paketerat sin metod och metodik till en tjänst, som kunderna sedan kan använda i ett slags steg-för-steg-process eller, om de så vill, använda som verktygslåda. Han förklarar strategin bakom och hur de tänkt kring sin prissättning.
“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist. Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler om du vill ha faktabaserade förklaringar av aktuella händelser - varje dag.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Alla som kan har jobbat hemma i ett år nu. Så vad är grejen med kontor? Längs tunnelbanan röda linje i Stockholm träffar vi två företagare som driver kontorshotell som inte motsvarar bilden av kontorshotell men som på olika sätt anpassat sig till de förändrade behoven. Eftersom ett företag ofta formas av det som sitter i väggarna talar både Neda Khezerian på Changers Hub och Lena Werner på Kapitel 8 pratar båda om det faktum att vad som sitter i väggarna formar ett företags kultur. När man vill forma eller förändra kulturen kan man på ett omvänt sätt välja kontor där väggarna redan utstrålar det man vill åstadkomma.
“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist. Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler om du vill ha faktabaserade förklaringar av aktuella händelser - varje dag.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Många företag har gått igenom en period när likviditeten varit så ansträngd att konkurshotet hängt över verksamheten som ett mörkt moln. I några fall har det ekonomiska läget ändrats så snabbt att konkursen var oundviklig, i andra fall är det resultatet av dåliga affärer under lång tid. Ola Hesselroth berättar om chocken när han insåg att byggföretaget han grundat inte kunde betala räkningarna och varför han ensamt tog ansvar för att försöka se till att det inte drabbade de inblandade. I avsnittet träffar vi också Robin Danehav som valde att lägga ner sitt företag - trots att det på pappret var framgångsrikt. Båda delar generöst med sig av vad de lärt sig av erfarenheten. Dessutom: hur ser långivare och framtida arbetsgivare på att man tidigare gjort konkurs?
“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist. Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg “Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler om du vill ha faktabaserade förklaringar av aktuella händelser - varje dag.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Som företagare vet du att du lyckats göra kunderna nöjda när de rekommenderar dig till sina vänner. Så är fallet med Storholmens Träd på Lidingö som låtit sig inspireras av sättet att bemöta gäster i besöksnäringen. Vi följde med en dag för att se hur de gör, och i avsnittet förklarar Christian Åberg om hur de delat in kontakten med kunden i flera steg och hur det hjälper dem göra kunderna nöjda.
Missnöjda kunder berättar också för sina vänner. Eller så skriver de dåliga recensioner på nätet och det är en av orsakerna till att många företagare drar sig för att uppmuntra betyg. Men vad många företagare inte tänker på är att nöjda kunder också gärna skriver betyg, om de bara får frågan. Det berättar Tobias Basilius på Sveriges största omdömessajt Reco.se
“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist. Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler om du vill ha faktabaserade förklaringar av aktuella händelser - varje dag.
Podden presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Nog är det sant att planering är bra, men är det inte också sant att ett riktigt bra äventyr är resultatet av bristande planering? 2020 lärde oss hur snabbt planer kan bli inaktuella och bland de som klarade sig bäst var de företag som i grund och botten hade en sund affärsidé, och som samtidigt hade möjlighet att vara flexibla. I avsnittet hör du vilka råd som Livia Moore på startupkuvösen Antler ger till de tusen företag som de ska starta de kommande åren, och varför hon anser att ett bra lag är viktigare än en bra plan. Dessutom förklarar riskapitalisten Tatiana Shalalvand på Inventure hur planeringen påverkas av vilken fas ditt företag befinner sig i.
“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist. Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg “Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler om du vill ha faktabaserade förklaringar av aktuella händelser - varje dag.
Avsnittet presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Ju färre anställda ditt bolag har, ju viktigare är varje ny rekrytering och ju skadligare är varje felrekrytering. På Ica Kvantum i Värtahamnen i Stockholm har man tydliga och strikta strukturer för hur man kravställer, intervjuar och anställer medarbetare. Vi får följa bakom yoghurtkylarna där personalchefen Hanna Nordin förklarar hur de arbetar och hur det kommer sig att de inte definierat vad ett bra kundbemötande är, trots att det är det som butiken är känd för.
Rekryteringsfirman Novare Peritos är specialiserade på att hitta talang där andra inte letar. Grundaren Delal Apak förklarar hur man identifierar sina egna fördomar vid rekrytering, varför det är tramsigt att leta efter människor som ska kunna allt, och hur deras rekryteringsuppdrag leder till bättre kommunikation på jobbet. Dessutom har Linda Elfving på Almi ett klokt råd att ge när det gällande uppförandet på anställningsintervjuer: “Det blir aldrig bättre än då”.
“Nästa steg” är producerad av Jens Back och Per Grankvist. Klippning av Hanna Brandén, och mixning av Stray Dog Studios. Programledare: Per Grankvist. Vill du ha fler förklaringar av hur andra företagare jobbar smart när de ska ta nästa steg, följ oss på Instagram: @vvv.foretag När du delar i sociala kanaler, använd #nastasteg
“Nästa steg” är en podd från Vad Vi Vet. Följ oss i dina sociala kanaler om du vill ha faktabaserade förklaringar av aktuella händelser - varje dag.
Avsnittet presenteras av Almi. Läs mer om vad de kan göra för dig på almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Responsen från lyssnarna efter första säsongen av Nästa steg var otroligt fin men podden blev kanske inte riktigt en superhit och i sponsorkontraktet med Almi fanns ingen klausul om automatiskt förnyelse. Dessutom var samarbetet med Almi ärligt talat ganska struligt i perioder och det tog då mycket energi. Men efter sin inledande frustration har Per Grankvist har insett att det nog var hans fel eftersom offerten han skrev var otydlig och tvetydig. - och tyvärr är det inte första gången det händer när Per skrivit offerter. Så om det överhuvudtaget ska bli en andra säsong så måste Per snabbt bli mycket bättre på att skriva offerter. Kan Payman Hazheer på Workshop och Jenny Treffner på Billogram lära honom knepen som gjort att de lyckats med sitt sälj?
Följ med när Per får lära sig vikten av tydlighet, varför det är så att göra misstaget att tror att man ska framstå som professionell och varför kunden borde veta exakt vad som står i offerten, innan de ens sett den. Och hör vad Almi tycker om det nya förslaget.
Nästa steg är en podd från Vad Vi Vet. På https://instagram.com/vvv.foretag delar vi med oss av råd och tips kring företagande. Du hittar oss även på LinkedIn - sök bara efter "Vad Vi Vet"!
Programledare: Per Grankvist. Producent och klippning Jens Back.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I varje stad finns en butik eller en restaurang som alla gillar och som därför går riktigt bra. Så att ägaren så småningom funderar på att öppna ett ställe till i hopp om att upprepa succén är inte så konstigt. Men då gäller det förstås att undvika misstagen. Sofia Wilén på familjeägda Tehuset Java i Lund öppnade butik nummer två efter drygt sjuttio år när de tog steget till Stockholmsområdet. Hon berättar om hur hon gör för att hitta bra personal, något som varit avgörande för deras framgång.
Calle Henrickson driver ett helt gäng populära ställen i Lund, bland annat klassikern Klostergatans Vin & Delikatess. Han delar med sig om hur han den hårda vägen lärt sig att ha koll på nyckeltalen innan man öppnar nytt, och berättar om hemligheten bakom bra service.
-
Nästa steg är en podd från Vad Vi Vet. På https://instagram.com/vvv.foretag delar vi med oss av råd och tips kring företagande. Du hittar oss även på LinkedIn - sök bara efter "Vad Vi Vet"! Programledare: Per Grankvist. Klippning och teknik: Jens Back. Research: Eva Dahlberg. Tack till Almi som gjort det här avsnittet möjligt! Läs mer vad de kan göra för dig på http://almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Likviditetsproblem är en vanlig orsak till att riktigt bra företag ändå inte klarar sig. Kanske beror det på en okunskap om de många relativt enkla sätt sätt som man kan förbättra sin likviditet på (utan att sälja fakturorna), säger Carola Lundgren på redovisningsbyrån Revisionären i Piteå som är en av företagarna vi besöker i det här avsnittet. Hon har en aldrig sinande ström av goda råd att ge.
Och Andreas Selberg på Solenergi i Norrbotten AB reflekterar om likviditetsproblem i grund och botten handlar om att man är för snäll? Att man tänker mer som kund som företagare när man utan att tänka på det agerar bank åt kunderna. I avsnittet får du höra hur han hanterar det. Ett avsnitt fullt med konkreta tips och nya sätt att se på likviditet som kan vara avgörande snabbare än du anar - särskilt om du inte läst företagsekonomi.
-
Nästa steg är en podd från Vad Vi Vet. På https://instagram.com/vvv.foretag delar vi med oss av råd och tips kring företagande. Du hittar oss även på LinkedIn - sök bara efter "Vad Vi Vet"! Programledare: Per Grankvist. Klippning och teknik: Jens Back. Research: Eva Dahlberg. Tack till Almi som gjort det här avsnittet möjligt! Läs mer vad de kan göra för dig på http://almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Alla företagare tvivlar ibland. På idén man drömmer om, på idén man förverkligat, på vad man tror är nästa steg. Så hur vet man om det är värt allt slit? Hampus Jakobsson har sett hundratals bra affärsidéer och säkert tusentals dåliga. Han vet vad som är “en värdig användning av mänsklig tid” och vad som är skitidéer. Han investerar hellre i bra människor med dåliga planer än dåliga människor med hyggliga planer, tror inte på detaljplanering och får svårartade utslag av managementsvenska. Och han har inga som helst problem med att vara kortsiktigt taskig och såga någons idé (vilket han gav prov på i avsnitt 9) eftersom det är det långsiktigt snällaste man kan göra. Han är full av förklarande som är både målande, talande och träffande som hans förklaring om de fyra sätten ett grundare kan misslyckas på. Om det är någon som kan förklara hur du undviker att lägga ner en massa tid på något som ändå aldrig kommer bli något så är det Jakobsson.
-
Nästa steg är en podd från Vad Vi Vet. På https://instagram.com/vvv.foretag delar vi med oss av råd och tips kring företagande. Du hittar oss även på LinkedIn - sök bara efter "Vad Vi Vet"! Programledare: Per Grankvist. Klippning och teknik: Jens Back. Research: Eva Dahlberg. Tack till Almi som gjort det här avsnittet möjligt! Läs mer vad de kan göra för dig på http://almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Den 19:e januari 2020 rapporterade Dagens Industri att Elsa Science tagit in 20 miljoner kronor i sin senaste runda. Då hade det gått fem år sedan bolaget insåg att de behövde riskkapital för att kunna växa. Grundaren Sofia Svantesson berättar om resan från start till mål, från utmaningen att skapa en bra pitchdeck till att veta hur mycket pengar man vill ta in, från möten med brutala ängelinvesterare till pitchar för vänliga riskkapitalister. Vi får också höra från de som träffade Svantesson längs vägen och hur de uppfattade henne, vad som imponerade och vad hon var tvungen att göra bättre. Ett avsnitt packat med nyttig kunskap för alla som funderar på att skaffa riskkapital.
-
Nästa steg är en podd från Vad Vi Vet. På https://instagram.com/vvv.foretag delar vi med oss av råd och tips kring företagande. Du hittar oss även på LinkedIn - sök bara efter "Vad Vi Vet"! Programledare: Per Grankvist. Teknik och klippning: Jens Back. Research: Eva Dahlberg. Tack till Almi som gjort det här avsnittet möjligt! Läs mer vad de kan göra för dig på http://almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Intresset för att äta mer grönt har ökat snabbt på senare år vilket gör att de som kan lägga till mer grönt på menyerna eller i sortimentet får en konkurrensfördel. Vegetariska maträtter marknadsförs ofta med klimatargument och som “alternativa”. Men en anledning till att lanseringen av Burger Kings vegoburgare gick så bra var att bland annat att de fokuserade på smaken istället berättar Daniel Schröder. Han är hjärnan bakom marknadsföringen av den nya burgaren och berättar också hur de förhåller sig till det ökade intresset för vegetarisk mat bland kunderna. I avsnittet träffar vi också Sibel Wolff, marknadschef på Urban Deli som delar med sig av hur restaurang och deli-imperiet resonerar för att nå kunder med specialintressen, och varför det ibland kan vara motiverat att lura kunder att prova något de inte trodde att de skulle gilla.
-
Nästa steg är en podd från Vad Vi Vet. På https://instagram.com/vvv.foretag delar vi med oss av råd och tips kring företagande. Du hittar oss även på LinkedIn - sök bara efter "Vad Vi Vet"! Programledare: Per Grankvist. Teknik och klippning: Jens Back. Research: Eva Dahlberg. Tack till Almi som gjort det här avsnittet möjligt! Läs mer vad de kan göra för dig på http://almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Allt fler konsumenter föredrar att slippa äga saker och istället hyra saker när man behöver dem. Men som företagare är det lite snårigare än det låter eftersom affärsmodellen faktiskt är helt annorlunda. Så hur gör man som företagare om man vill erbjuda en tjänst istället för en produkt? Och hur får man kunderna att omsätta sin positiva attityd till handling? Bodil Eriksson leder Volvo Cars jättesatsning på bildelning - M. Ola Degerfors leder Hygglo som hjälper privatpersoner hyra ut saker till varandra. Båda delar med sig av vad de lärt sig längs vägen.
-
Nästa steg är en podd från Vad Vi Vet. På https://instagram.com/vvv.foretag delar vi med oss av råd och tips kring företagande. Du hittar oss även på LinkedIn - sök bara efter "Vad Vi Vet"! Programledare: Per Grankvist. Teknik och klippning: Jens Back. Research: Eva Dahlberg. Tack till Almi som gjort det här avsnittet möjligt! Läs mer vad de kan göra för dig på http://almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
I mitten av mars pratade vi med tre företagare om hur de reagerade och agerade i början av krisen. Jonathan Yukawa på Oxford Leadership berättade om strategin han ägnat helgen åt att ta fram inför ett möte med alla anställda den kommande veckan. Jens Back på Stray Dog Studios hoppades att ljud från konferenser skulle locka nya kunder, och Anna Kleinwichs Magnusson på Knack Rekrytering hoppades att halverade priser skulle få kunderna att nappa lättare. Så… hur gick det? Och vad tänker de om framtiden nu när det är tydligt att den här krisen inte kommer blåsa över i första taget?
-
Nästa steg är en podd från Vad Vi Vet. På https://instagram.com/vvv.foretag delar vi med oss av råd och tips kring företagande. Du hittar oss även på LinkedIn - sök bara efter "Vad Vi Vet"! Programledare: Per Grankvist. Teknik och klippning: Jens Back. Tack till Almi som gjort det här avsnittet möjligt! Läs mer vad de kan göra för dig på http://almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
För att nå framgång som företagare måste man nätverka på olika konferenser och vara aktiv på LinkedIn, sägs det. Samtidigt är vi många som känner oss blyga inför tanken på att prata med okända människor eller som inte fattat grejen med det sociala nätverket. Vi slog en signal till en av de svenskar som har flest kontakter på Linkedin, Nina Jansdotter, för att höra hur hon gjort. Det visade sig att en del av hennes framgång är att göra precis tvärtemot vad som står i de flesta artiklar vi läst eller i de videos vi sett på YouTube för att nå 30 000 kontakter. Dessutom: tips från en mingelguru samt en teori om varför så många låter sig bländas av de kända LinkedIn-männens tvärsäkra råd.
-
Nästa steg är en podd från Vad Vi Vet. På https://instagram.com/vvv.foretag delar vi med oss av råd och tips kring företagande. Du hittar oss även på LinkedIn - sök bara efter "Vad Vi Vet"! Programledare: Per Grankvist. Teknik och klippning: Jens Back. Tack till Almi som gjort det här avsnittet möjligt! Läs mer vad de kan göra för dig på http://almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Instagram har tagit över efter Facebook som den socialaste sociala kanalen. Samtidigt kämpar många företag med att förstå hur de kan dra nytta av kanalen och hur de ska använda Instagram för att fördjupa relationerna med kunderna eller driva försäljning. Vi träffar två förebilder i Ängelholm. Jättevaruhuset Boozt.com prioriterar äkthet före allt annat i sitt flöde berättar Trine Rønsbøl, Brand Activation & Strategy Director, och berättar om varför personliga bilder ger tre gånger högre engagemang än reklambilder. På Hedentorps Plantskola använder ägaren Liv Göransdotter sitt eget konto @tusenfrojd för att återskapa samma känsla av grön oas som på plantskolan och hon förklarar strategin som gett henne tusentals följare över hela landet.
-
Nästa steg är en podd från Vad Vi Vet. På https://instagram.com/vvv.foretag delar vi med oss av råd och tips kring företagande. Du hittar oss även på LinkedIn - sök bara efter "Vad Vi Vet"! Programledare: Per Grankvist. Teknik och klippning: Jens Back. Research: Eva Dahlberg. Tack till Almi som gjort det här avsnittet möjligt! Läs mer vad de kan göra för dig på http://almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Att komma på idéer är det lätta. Att veta om de håller något helt annat. Och att veta vem man ska lita på för att ständigt förbättra sig ännu svårare. Vi åker till Västergötland för att hänga i en hage utanför Bollebygd där Emma Lönn på Equardian förklarar varför prototyper och enkla marknadsundersökningar varit avgörande för henne. Och så beger vi oss ut i köket på restaurangkedjan Favo i Borås för att höra grundaren Oscar Johansson bästa knep för att hitta en rådgivare som kan allt det där man själv inte kan för att man ska kunna ta nästa steg.
-
Nästa steg är en podd från Vad Vi Vet. På https://instagram.com/vvv.foretag delar vi med oss av råd och tips kring företagande. Du hittar oss även på LinkedIn - sök bara efter "Vad Vi Vet"! Programledare: Per Grankvist. Teknik och klippning: Jens Back. Research: Eva Dahlberg. Tack till Almi som gjort det här avsnittet möjligt! Läs mer vad de kan göra för dig på http://almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Att komplettera verksamheten med tjänster låter vettigt - men hur gör man, rent konkret? Vi besöker Dalarna och hälsar på hos Sofie Struwe på Clas Ohlson som berättar om erfarenheten av att lansera hantverkstjänster, en intern start-up-verksamhet de kallar Clas Fixare. Och så ringer vi upp den digitala terapimottagningen Pratamera för att förstå om oron över att det ska gå åt helvete har släppt hos deras grundaren Patrik Hast, eller om det är en känsla man måste lära sig leva med som företagare?
-
Nästa steg är en podd från Vad Vi Vet. På https://instagram.com/vvv.foretag delar vi med oss av råd och tips kring företagande. Du hittar oss även på LinkedIn - sök bara efter "Vad Vi Vet"! Programledare: Per Grankvist. Teknik och klippning: Jens Back. Research: Eva Dahlberg. Tack till Almi som gjort det här avsnittet möjligt! Läs mer vad de kan göra för dig på http://almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
När vi började planera den här serien om företagande kunde vi inte ana att ett virus skulle påverka näringslivet så mycket som det gjort idag. I det här bonusavsnittet träffar vi företagare i krisen för att höra hur de reagerar och agerar. Vi pratar med Jens Back på Stray Dog Studios om att hitta nya intäkter, Jonathan Yukawa på Oxford Leadership om att ställa om till en digital verksamhet och med Anna Kleinwichs Magnusson på Knack Rekrytering om att temporärt sänka arvodet.
-
Nästa steg är en podd från Vad Vi Vet. På https://instagram.com/vvv.foretag delar vi med oss av råd och tips kring företagande. Du hittar oss även på LinkedIn - sök bara efter "Vad Vi Vet"! Programledare: Per Grankvist. Teknik och klippning: Jens Back. Tack till Almi som gjort det här avsnittet möjligt! Läs mer vad de kan göra för dig på http://almi.se/tasteget
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.