Nisse presenterar: Världens bästa poplåt
Manchester. Manchester är staden där den bästa brittiska rockmusiken tog form, det är där den brittiska moderna folkmusiken föddes, det är där drogen ecstasy fick sitt genombrott när Manchester blev Madchester och dansade genom nätterna i slutet av 1980-talet. Där studerade Karl Marx hur arbetarna på Engels fabrik producerade ett mervärde och det var där han började skriva Kapitalet, försörjd av mervärdet från Engels fabrik, om att det är lite dumt att ta mervärdet från arbetarna. H.G. Wells såg fabrikerna han med. Hittade inspirationen till sin genombrottsroman Tidsmaskinen bland fabrikssotet och ingenjörerna som utvecklade maskinerna.
Manchester är också en brottsplats. Förövaren är Noel Gallagher och han och hans orkester genomförde en av musikhistoriens mest listiga kupper. De trodde de skulle komma undan. Och det gjorde de nästan. Men nu rasar allt. De är rökta.
Det här är berättelsen om hur Ace Frehley uppfann britpop, skrev en av dess främsta låtar, men ändå är det ingen som pratar om honom när britpop diskuteras. Vem vann - Blur eller Oasis? Eller om du är pretto: Pulp eller Suede? Svaret är att ingen av dem vann. Det var Ace som vann. Sen blev han rånad. Det är också berättelsen om Manchester som musikalisk ground zero.
Dags för mer true crime, alltså! Häng med!
Spoiler på avsnittets låtar nedan...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
(Är du säker? Det är SPOILERS!!!!!!!)
.
.
.
.
.
.
.
Dirty Old Town, Ewan MacColl och Peggy Seeger
The Ballad of Stalin, Ewan MacColl
I'm Telling You Now, Freddie and The Dreamers
Donna, 10cc
Desmond, Happy Mondays
I'd Like to Teach the World to Sing, No way Sis
Ouch!, The Rutles
Supersonic, Oasis
Cherry Medicine, Ace Frehley
Är det här så bra det blir?, Nils Karlsson
En podd om musik behöver musik och musik behöver låtskrivare. Låtskrivare behöver pengar. Var med och betala STIM-avgifter så att de får vad de ska få. Och det som blir över går till Röda korsets arbete i Ukraina.Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.