Nisse presenterar: Världens bästa poplåt
En av de viktigaste, ja kanske den faktiskt viktigaste, traditionerna i populärmusiken är att genom mer eller mindre fyndiga omskrivningar sjunga om sex, droger och mer sex. Med tvetydiga poetiska utsvävningar har man kunnat berättat om det som inte får berättas eller spelas i radio och när det klickar mellan artist och publik skapas ett vackert samförstånd och i detta samförstånd kan en redan bra låt växa till en helt underbart fantastisk låt. Eller som i fallet med Peter Gabriels Sledgehammer: till världens bästa poplåt.
Mitten av 1980-talet var deprimerande för Peter Gabriel. Visst, han hade slutat i Genesis med sin konstnärliga integritet intakt men alla hans gamla kompisar sålde miljontals skivor och han sålde mest till inbitna symfonirockare eller andra pojkar som tog sig själva på lite för stort allvar. Phil Collins, hans gamla trumslagare, låg etta på alla listor och fick spela huvudrollen i avsnitt av Miami Vice. Genesis själva sålde snabbare än skivfabrikerna kunde pressa fram LP-skivor. Till och med hans gamla basist och hans nya orkester Mike + The Mechanics sålde mer än Peter Gabriel.
Gabriel är inte den som grubblar och är bitter och drömmer om tiden då han utklädd till en blomma sjöng om att middagen är färdig. Nej, han bestämmer sig för att göra den poppigaste popskivan som någonsin poppat och han gör det genom en djupdykning in i dansbara rytmer och allsångsvänliga melodier. Hela tiden med en fot i soulmusiken och en fot fortfarande rotad i den progressiva musiken. I soul och blues hittar han sin nya bana och allt han behöver är en riktigt sexig text eftersom alla hans favoritartister sjunger om sex. Så Gabriel skriver om det sexigaste han kan komma på. Peter Gabriels snopp.
Följ med på en utforskning av tvetydigheternas musik i allmänhet och Peter Gabriels hyllning till sitt könsorgan i synnerhet. Sledghammer är världens bästa poplåt och den här podden heter Världens bästa poplåt och handlar om världens bästa poplåt. Alltså Sledgehammer. Nu kör vi!
En podd om musik behöver musik och musik behöver låtskrivare. Låtskrivare behöver pengar. Var med och betala STIM-avgifter så att de får vad de ska få. Och det som blir över går till Röda korsets arbete i Ukraina.Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.