Följ med Rickard Söderberg in bakom kulisserna i operans magiska värld. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Peter O. Nilsson
The podcast Operahuset is created by Sveriges Radio. The podcast and the artwork on this page are embedded on this page using the public podcast feed (RSS).
Med avsnitt nr 99 lyfter Operahuset mot musikhimlen och avslutar därmed de fem år som kretsat kring storslagna känslor, dramatik och livsomvälvande klanger. Exakt det som operan skänker mänskligheten.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I det sista avsnittet av Operahuset skådar vi konstformens stjärnhimmel och betraktar musikens betydelse. Färden går från ett vardagsrum i en förort till Halmstad i början av 1980-talet till den satellit som fyller universum med opera. Längs vägen gnistrar det av röster som förgyllt programserien.
När Operahuset firar sitt 98:e avsnitt, vilket även är programseriens näst sista innan sagan är all, går en önskedröm i uppfyllelse för Rickard när vi helhjärtat ägnar oss åt frågesport.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Veckans avsnitt ägnas helt och hållet åt frågesport och de tävlande i studion är Hans Kristian Duran, litteraturvetare och drag-queen, samt Jonas Samuelsson, verksam som dirigent, musikalisk dramaturg och barytonsångare.
En av landets mest framgångsrika kompositörer idag, hjälper oss att färdas ett sekel tillbaka i tiden för att uppmärksamma en av dåtidens storslagna kollegor, vars operor tillhör de mest framförda.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Av de tolv operor som Giacomo Puccini komponerade, finner vi ett flertal som tillhör skaran av operahistoriens mest framförda, till exempel La Bohème, Tosca, Madama Butterfly och Turandot. Tillsammans med veckans gäst undersöker vi den omgivning som Puccini verkade i och vad som kännetecknar hans olika verk.
I veckans avsnitt möter vi hovsångerskan, som både är elev och lärare, i ett samtal om det livslånga lärandet inom sångteknik och arbetet att sjunga opera, att utvecklas och hålla rösten i form.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Anne Sofie von Otter är en av de mest framgångsrika operasångare Sverige någonsin haft. Hyllad av en hel operavärld för sin personliga interpretation, vackra timbre och starka scennärvaro. Idag är hon dessutom en uppskattad lärare, som delar med sig av sin kunskap. I avsnittet får vi höra om några av de sånglärare hon själv studerat för och vad som kännetecknat deras undervisning.
Sopraner som tar höga G#, uttrycken som hänför och berör, samt specifika favorittoner ur operarepertoaren att ta med till en öde ö är några av parametrarna som veckans avsnitt tar avstamp i.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Daniel Réhn är manusförfattare och tillammans med Edward af Sillén står han bland annat bakom manus till filmer som "En underbar jävla jul" och en mängd TV-produktioner, exempelvis Melodifestivalen, Eurovision Song Contest och Guldbaggegalan. Dessutom har han översatt libretto till musikalscenen och svenska operahus.
Under snart fem decennier har veckans gäst tillhört fundamentet för opera- och musikalscenen i Sverige, med ett oräkneligt antal huvudroller och regiuppdrag.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Marianne Mörck är en av scenkonstens mest folkkära artister i Sverige, som nått stora framgångar inom olika konstnärliga områden - som sångerska, skådespelare och regissör. Hon har satt avtryck i en mängd olika uppsättningar inom opera, musikal och operett, till exempel Carmen, My Fair Lady, Kristina från Duvemåla och Sound of Music.
Vi följer operettens olika färder genom Europa och uppmärksammar deras särart när vägarna med operan korsas.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Med musikaliska nedslag i bland annat Spanien, Tyskland, England och Italien, utforskas guldkorn inom operett, som visar på konstformens särart i respektive hemland.
Lars Walldov är en uppskattad föreläsare, inspiratör och programledare om opera, musikal, revy och operett.
Tävlingar kan bli en språngbräda för den fortsatta karriären. Men vägen till de prestigefulla priserna kräver inte bara en fantastisk röst, utan även mod, tävlingsinstinkt... och den rätta klänningen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
För en ung sångare kan tävlingar vara ett sätt att nå de berömda tiljorna. Veckans gäst, sopranen Christina Nilsson, är en av få svenska sångare som vunnit pris i Operalia. 2019 erhöll hon tredje plats vid denna stora internationella tävling och belönades även med Birgit Nilsson Prize. Dessutom vann hon 2017 the Renata Tebaldi International Voice Competition och lyckades samma år nå finalen i tävlingen Neue Stimmen.
Som en magnifik bro mellan olika generationer har Loa Falkman under drygt fem decennier stått sida vid sida på operans scen med flera av våra främsta sångare. Vi lyfter fram några av dem.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I veckans avsnitt vandrar vi i de stora stjärnornas fotspår tillsammans med Loa Falkman. Han började arbeta vid Kungliga Operan i mitten av 1970-talet, i en tid då många av sångarna från guldåldern fortfarande uppträdde regelbundet. Tillsammans minns vi några av dem och hyllar deras gärningar för operakonsten.
Med oerhörda framgångar inom opera såväl som teater, är Loa Falkman den ende i Sverige som belönats med Guldbaggen och Guldmasken, samt Jussi Björling-stipendiet och Litteris et Artibus.
Att förbereda sig för att gestalta en operakaraktär är minutiöst arbete, som kräver både taktisk och strukturerad planering. Vi får en glimt av olika beståndsdelar som formar instuderingsprocessen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I säsongspremiären gästas Operahuset av den lyrisk-dramatiska sopranen Cornelia Beskow.
Hon gjorde stor succé som Sieglinde i Staffan Valdemar Holms uppsättning av Nibelungens Ring på Kungliga Operan för tre år sedan - en roll som hon sedan tagit med sig till andra operahus. Dessutom har hon sjungit så vitt skilda roller som Chrysothemis i Richard Strauss Elektra, Senta i Richard Wagners Den Flygande Holländaren och Sister Rose i Jake Heggies moderna opera Dead man walking.
I januari i år gjorde hon internationell debut på Wiener Staatsoper som Elsa i Richard Wagners Lohengrin.
I programmet berättar Cornelia Beskow om det minutiösa arbetet som instuderingen av en roll innebär och specifikt om hennes förberedelser inför rollen som Katerina i Lady Macbeth från Mtsensk av Dmitrij Sjostakovitj.
Nu sjunger många av järngängets kärna under Kungliga operans guldålder på de saliga ängderna, men deras röster klingar ännu i våra musikhjärtan. I veckans avsnitt minns vi några av dem.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Under våren 2020 har två av vår tids främsta sångerskor gått ur tiden - sopranen Margareta Hallin och mezzosopranen Kerstin Meyer. Vi ser tillbaka på deras musikaliska gärningar och minns även några av de andra sångare som placerade Sverige på världens operakarta under Kungliga operans guldålder.
Veckans gäst Marie-Louise Lagergren är opera- och konsertsångerska, samt sångpedagog. Hon har arbetat på svenska operahus under flera decennier och lärde där känna många av våra stora stjärnor.
Vi solar oss i glansen av operettens lyster och lyfter fram några av musikhistoriens främsta sångare inom genren, samtidigt som vi ställer oss frågan vilka som har kapacitet för att framföra musiken.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I veckans avsnitt kastar vi oss in i operettens värld och diskuterar vad som utmärker en god operettsångare och varför inte alla operasångare lyckas inom operettgenren. Dessutom lyfter vi frågan om hur återväxten ser ut.
Rickard och Jonas Samuelsson väljer fyra favoritsångare vardera, som deras hjärtan klappar extra mycket för.
Jonas Samuelsson är sångare, dirigent och producent och är bland annat verksam vid Malmö opera.
Även den mest tveksamme lyssnaren kan transformeras till att bli en fullkomlig operaälskare. Rickards make Anders Söderberg lotsar oss längs med vägen för hur hans egen upptäcktsresa sett ut.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Veckans avsnitt tar avstamp i musiken som hördes när Rickard och Anders Söderberg gifte sig för snart femton år sedan. För Rickard, som vid den tiden just gått ut operaskolan, hade en trevande resa in i operavärlden just startat. För Anders var däremot konstformen en ny upptäckt att ta sig an. Vi hör hur vägen från operanovis till omfattande kunskap kan se ut.
Framgångsfaktorn för karaktärstenoren bygger på att sångaren besitter både teknisk briljans och en skyhög skicklighet som skådespelare. Vi hör vad som krävs för att kombinationen ska gå i lås.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Det är så mycket mer än de röstmässiga egenskaperna som avgör huruvida en sångare kan lyckas som karaktärstenor. I veckans avsnitt försöker vi ta reda på vilka drivkrafter och förutsättningar som är nyckeln till karaktärstenorens framgång.
En del av de roller som utmärker röstfacket närstuderas och dessutom lyfter vi fram några av de sångare som gjort starka avtryck i operahistorien, genom sitt agerande och karaktärs-skapande röster.
Conny Thimander är en av Sveriges ledande spiel- och karaktärstenorer som sjungit de flesta stora roller i sitt fack på scener i Sverige och Europa. Han har specialiserat sig på nyskriven musik och har uruppfört många nyskrivna operor.
När hela världen drabbas hårt av det nya coronaviruset, möts vi i ett samtal om hur konst och musik kan vara det ljus som skingrar orons mörker. Avsnittet är förinspelat.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Ett virus har lamslagit hela världen och restriktioner införts för större grupper att mötas. På ett ögonblick har mattan dragits undan för befolkningen - även dem vars yrke är att sprida konst till en stor publik. Men kanske öppnas det en dörr bortom den omedelbara krisen och i veckans avsnitt samlar vi tre gäster för att tala om hur musiken kan ge oss kraft att möta en annan framtid.
Gäster i avsnittet är:
Matilda Paulsson - mezzosopran, som under våren bland annat skulle ha medverkat i föreställningar på Kungliga Operan och Göteborgsoperan
Maria Streijffert - alt, som under våren bland annat skulle ha medverkat i två uppsättningar på Malmö Opera
Olof Boman - dirigent med fokus på tidig musik, konstnärlig ledare för Confidencens internationella operafestival
Ända sedan operans födelse har scenen fyllts av magi - allt från milda kärleksdrycker till våldsam svartkonst.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Magi har under århundraden återkommande varit en betydande beståndsdel inom opera, men intagit vitt skilda skepnader - från en småtrevlig karaktär i till exempel Gaetano Donizettis Kärleksdrycken, till fasansfull ondhet.
Veckans gäst är medicine doktor Eddie Persson, som seglat upp och blivit en av Sveriges meste operaförfattare.
Tillsammans med regissören Sofia Jupither zoomar vi in på de beståndsdelar som gör Giacomo Puccinis opera Tosca till ett av operahistoriens mest omvälvande verk.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Under vintern 2019/2020 har uppsättningen av Tosca på Malmö opera fått lysande recensioner. För regin svarar Sofia Jupither, som i veckans avsnitt bland annat berättar, att det just var en föreställning av Tosca på Kungliga operan hon såg i unga år, som blev hennes inkörsport till konstformen.
Sofia Jupither är en av de mest anlitade regissörerna för både opera och teater. Hon delar sin tid mellan Dramaten såväl som Skandinaviens nationalteatrar och operahus. Hon har fått norsk teaters mest prestigefyllda utmärkelse Heddaprisen och även Svenska Dagbladets Thaliapris. Nyligen belönades hon med det ärofyllda Falstaffpriset för sina regiinsatser.
Översättaren är en viktig kugge för allkonstverkets slutresultat. Veckans gäst Eva Åkerberg behöver vara både språkpolis och poet för att hjälpa publiken förstå operans alla lager.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I veckans avsnitt fördjupar vi oss i översättning av opera och får en inblick i arbetets gång med hjälp av Eva Åkerberg. Hennes erfarenhet inom yrket sträcker sig tillbaka tre decennier i tiden och inbegriper både den översättning som visas på textmaskinen vid svenska operascener, samt den undertext som åtföljer operaföreställningar i Sveriges Television.
På sin repertoar har Eva Åkerberg mer än femtio operaöversättningar från italienska, franska, tyska, ryska, tjeckiska, engelska och ungerska. Hon har dessutom översatt psalmer, körverk, visor och blankvers.
Tillsammans med tenoren Anders J Dahlin svingar vi denna vecka oss upp i de högsta manliga röstregistren. Åsikterna om counterfacket är många och skiftande, vilket även märks när vi tar oss an ämnet.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Under århundraden levde röstfacket countertenor ett relativt undanskymt liv och förekom främst bland renässansmusik och tidig barock. En av de sångare som på 1950-talet medverkade till ett nygammalt genombrott, var Alfred Deller som bland annat sjöng i Benjamin Brittens opera A midsummer night's dream. Den manliga falsettsångaren tog sig återigen fram till rampen på operascenerna och ett nytt tidevarv började för röstfacket.
Tillsammans med veckans gäst, tenoren Anders J Dahlin, lyssnar vi på några av nutidens stora stjärnor och diskuterar vad som lyfter de allra bästa utövarna.
I säsongsstarten slår vi följe med en av världens mest hyllade och prisbelönta operasångerskor som guidar oss längs med personliga stigar och musikaliska autostrador.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Veckans gäst började sin karriär med att sjunga en biroll i operetten Storhertiginnan av Gerolstein i Varbergs Folkets hus och är idag en av världens absolut främsta, mest hyllade och högst dekorerade operasångerskor.
Hon är hovsångerska och österrikisk Kammarsängerin. Primadonna assoluta på Metropolitan, Wiener Staatsoper, Bayreuth och La Scala.
Utsedd till världens främsta operasångerska av både den tyska tidskriften Opernwelt, såväl som amerikanska Opera News.
Hon har emottagit Svenska musikexportens hederspris och medaljen för tonkonstens främjande, samt den kungliga medaljen Litteris et Artibus.
2018 tilldelades hon även det prestigefulla Birgit Nilsson Prize.
I säsongsavslutningen rör vi oss bland divor och primadonnor, som ibland gjort fler avtryck utöver de rent musikaliska.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I veckans avsnitt står divan i centrum och vi undersöker vad som kännetecknar några av operavärldens primadonnor.
Catarina Ek är dramaturg och programbladsredaktör vid Malmö opera.
Opera har i drygt hundra år delat scen med musikalen, men trots att båda verkar inom musikteater, så skiljer sig uttrycksformerna åt och förhållandet dem emellan är ibland komplicerat.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I veckans avsnitt lyfter vi fram några av de musikaler som kan upplevas på en operascen och ser hur de utvecklats sedan starten i 1800-talets senare hälft. Dessutom uppmärksammar vi några kompositörer och sångare som utgör en länk mellan opera och musikal.
Melker Sörensen debuterade som musikalartist i uruppförandet av Kristina från Duvemåla. Numera är han koreograf och regissör, som bland annat arbetar på Malmö opera, samt stadsteatrarna i Malmö och Helsingborg.
Sommaren 2020 tillträder Tobias Theorell som ny konstnärlig chef för Folkoperan i Stockholm. Vi nystar i tidigare scenerfarenheter för att försöka skapa en bild av hans operavisioner.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Tobias Theorell är skådespelare och regissör, med flera av Sveriges mest prestigefulla scener som sin arbetsplats, till exempel Dramaten, Stockholms stadsteater, Unga Klara och Göteborgs stadsteater.
Han regisserar dessutom opera på bland annat Kungliga operan, Norrlandsoperan, Malmö opera och Opera Hedeland i Danmark. Som operaregissör är han även eftertraktad utomlands och har nominerats för bästa regi av den tyska tidningen Opernwelt för sin uppsättning av Friskytten, som spelades i Coburg 2012.
Det finns röster som trivs i bredare register än i de traditionellt indelade röstfacken - som har kapacitet till både höjdtonerna hos en koloratursopran och låga toner som en kontraalt eller tenor.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Möjligen är operahistoriens mest svårplacerade röstfack det som benämns "zwischen". Vi uppmärksammar några av de karaktärer som gestaltas med förmågan att kunna sjunga både högt och lågt och lyfter fram en del av de sångerskor som innehar detta breda omfång.
Veckans gäst Miriam Treichl är en av Sveriges främsta zwischen-sångerskor och har vitt skilda roller på sin repertoar, till exempel Grevinnan i Figaros bröllop, Hanna Glawari i Glada änkan, såväl som Despina i Così fan tutte, Amneris i Aida och Venus i Tannhäuser. Hon har gästat internationella operahus såsom Covent Garden och Metropolitan och innehar frekvent nya huvudroller på Kungliga Operan.
Jussi Björlings röst fascinerar generation efter generation. Sångtekniken var fulländad och känsloregistret spände från sann sångarglädje till att förmedla chockvågor av sorg.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Jussi Björlings ställning som en av musikhistoriens mest hyllade och älskade röster står stadigt, trots att närmare sex decennier passerat sedan hans bortgång. I veckans avsnitt tecknas ett porträtt av rösten som fascinerar generation efter generation - i Sverige och internationellt. Musiken återspeglar Jussi Björlings olika typer av repertoar och hur han spände över ett omfångsrikt känsloregister, som både kunde uttrycka sann sångarglädje, men även förmedla chockvågor av sorg.
Gäst är operasångaren Bengt Krantz, med över hundra roller på sin meritlista. Dessutom är han ordförande i Jussi Björling-sällskapet.
Operetten kräver operasångarens huvudklang, musikalsångarens bröströst, skådespelarens tajming och dansarens flexibilitet. Ändå blir denna konstform ofta styvmoderligt behandlad.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Många världsstjärnor har försökt sjunga operett, men inte alla har lyckats. I veckans avsnitt ägnar vi oss åt konstformen som ofta står för ren glädje på operascenen, emellanåt med inslag av skarp samtida samhällskritik.
Lars Walldov är flitigt anlitad föreläsare om opera, revy och operett, med en av Europas främsta privata samlingar av programblad och memorabilia från operans värld.
Med en koloratursoprans ingång till Wolfgang Amadeus Mozarts musikuniversum, skådar vi den ynnest, men även utmaningar, som hans kompositioner innebär för sångrösten.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I veckans avsnitt närmar vi oss Wolfgang Amadeus Mozarts operor utifrån sångarens perspektiv. Koloratursopranen Kerstin Avemo beskriver varför hon föredrar en del av hans verk framför andra och vad som krävs för att ta sig an olika rollkaraktärer.
Dessutom uppmärksammar vi några av Mozarts operor som inte uppnått samma genomslag genom musikhistorien.
Kerstin Avemo har sjungit på många av världens scener och kommer under de närmsta åren synas mycket på Göteborgsoperan. Hon har emottagit den kungliga medaljen Litteris et Artibus och sjöng vid utdelningen av Polarpriset 2016, då den italienska sopranen Cecilia Bartoli tilldelades priset.
Med stor omsorg väljer vi ut några sångare som inte fått det ljus på sig vi tycker de är värda, och tillsammans återupptäcker vi deras storhet.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Rickard Söderberg och veckans gäst Daniel Réhn får i uppgift att välja ut fem sångare var som de önskar att fler ska få upp öronen för och som de dessutom inte tycker fått det utrymme i musikhistorien som de förtjänar.
Daniel Réhn är manusförfattare och står bland annat bakom manus till filmer som "En underbar jävla jul", musikaler och TV-produktioner, exempelvis Melodifestivalen och Eurovision Song Contest. Han har översatt libretto till svenska operahus och står tillsammans med Edward af Sillén för den svenska texten till musikalen "Häxorna i Eastwick".
Trots en rik flora av opera skrivna av kvinnor, så är uppsättningarna sällan skådade gäster vid de stora operahusen och de kommersiella inspelningarna få. Vi ställer oss frågan varför det ser ut så.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
"Tänk om man skulle gå in på ett bibliotek eller bokhandel och det bara fanns böcker skrivna av män" säger veckans gäst Ditte Hammar. Tillsammans med henne undersöker vi hur det kommer sig att verk som skrivit in sig i operahistorien så kraftigt dominerats av manliga tonsättare. Det finns uppskattningsvis drygt 500 operor som komponerats av kvinnor genom historien, men av dessa är det oerhört få som uppmärksammas på scen och professionella inspelningar idag.
Ditte Hammar är en multikonstnär inom opera - regissör, sångerska, konstnärlig ledare och översättare. Hon arbetar som reporter och har producerat operadokumentärer för Sveriges Television, bland annat "Stämband av stål" om Birgit Nilsson. Dessutom är hon medgrundare till Den Andra Operan, det enda operakompani i Sverige, som uteslutande framför operaverk tonsatta av kvinnor.
I säsongsstarten lyfter vi fram en oförglömlig sångare vars röst bjöd på både storslagen dramatik och finkänsliga diminuendon hela vägen upp till höga C.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
"Han har ett vilddjur i halsen som han lyckas tygla" säger veckans gäst Fredrik Kempe om den italienske tenoren Franco Corelli (1921-2003). Corelli beskrivs ofta som en atletisk sångare, med en sångteknik som balanserade till det nästintill omöjliga, utan att den känslomässiga aspekten gick förlorad. Med stora krav på sig själv och en rejäl dos tävlingsinstinkt, mötte han sina kollegor på scen. Birgit Nilsson är en av dom som återgett exempel på hur dessa "dueller" kunde te sig.
Gäst i säsongspremiären är låtskrivaren, musikalkompositören och artisten Fredrik Kempe.
Koloratursopranen Edita Gruberova har vid 72 års ålder nyligen avslutat en operakarriär som saknar motstycke. Vi gör nedslag i några av de magnifika höjdpunkter hon förtrollat sin publik med.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I säsongsavslutningen uppmärksammar vi den slovakiska koloratursopranen Edita Gruberova, som fascinerat operapubliken under fem decennier. Hon har nyligen klivit av operascenen men sjunger ännu vid konserter. Tillsammans med veckans gäst, sopranen Alexandra Büchel, lyssnar vi på några av de höjdpunkter som Edita Gruberova skänkt musikvärlden och färdas därmed från en tydlig målmedvetenhet i tidiga 20-årsåldern, till en djup erfarenhet när hon egentligen passerat pensionsåldern för en operasångerska.
Alexandra Büchel har studerat vid Operahögskolan i Stockholm och Bel Canto Institute i Florens. Hon är specialiserad på modern och nutida musik och har sjungit vid otaliga världspremiärer.
Med en blandning av förtjusning och förskräckelse tar vi oss an företeelser inom opera som når en publik långt bortom den erfarne konnässören.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I veckans avsnitt tittar vi närmare på några av de försök, både svenska och internationella, som gjorts för att sänka trösklarna till operavärlden.
Sopranen och sångpedagogen Laine Quist hjälper till att förklara varför vissa satsningar lyckas bättre än andra.
Sverige har upplevt koloratursopraner som tagit delar av världen med storm. Jenny Lind och Kristina Nilsson är två av de uppburna celebriteter vi höjer mot skyarna i veckans avsnitt.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Det svenska musikundret blommade redan vid 1800-talets mitt, när Jenny Lind nådde en världspublik med sin stämma, vilket senare även gällde Kristina Nilsson. Det är två av de svenska koloratursopraner som skrivit in sig historien, både i Sverige och internationellt.
Om detta talar vi i veckans avsnitt med sopranen Britt Marie Aruhn. Hon debuterade på Kungliga Teatern i mitten av 1970-talet och blev snart en av Operans aktade artister som sjungit närmare fyrtio av de största huvudrollerna. Hon uruppförde György Ligetis opera Le Grand Macabre och sjöng Första damen i Ingmar Bergmans legendariska uppsättning av Trollflöjten. Hennes koloraturer sträckte sig upp till trestrukna G och hennes stämma har hörts på prestigefulla scener som bland annat Covent Garden, La Scala, Wiener Staatsoper och Parisoperan.
"Jag känner en påtaglig frihet och lycka när jag sätter mig med ett notpapper och börjar komponera" säger tonsättaren Sven-David Sandström i ett samtal som kretsar kring Bach, Gud och opera.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I drygt femtio år har Sven-David Sandström varit en av våra mest uppskattade, spelade och internationellt oftast spelade tonsättare av opera, symfonier, baletter, kör- och kyrkomusik.
Han är professor i komposition både vid Kungliga Musikhögskolan, såväl som Indiana University, USA och innehar hedersdoktortitlar, såväl som den kungliga medaljen Litteris et Artibus.
Vi möter Sven-David Sandström för ett samtal om en sällsam kreativitet som till dags datum skänkt musikvärlden närmare 600 verk.
I veckans avsnitt tar sopranen Gisela Stille oss igenom processen inför framförandet av opera så att både publik och medverkande upplever att det som händer är på riktigt.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Att gå in i en roll handlar om att erbjuda en magisk upplevelse och det är processen inför detta som vi får en inblick i tillsammans med veckans gäst.
Gisela Stille tillhör den fasta solistensemblen på Det Kongelige Teater i Köpenhamn och är en av Skandinaviens mest rutinerade sopraner med en ansenlig mängd huvudroller på sin repertoar. Hon sjunger dessutom på operascener i bland annat Melbourne, Berlin, Graz, Savonlinna, Dresden och Bryssel.
Gisela Stille arbetar även med unga sångare och deras scenframställning, både vid föreställning och audition.
När vi nu fortsätter samtalet med skådespelaren Stina Ekblad, lyfter vi fram några verk där orden i sig också är musik - allkonstverk, där text, musik och teater möts i en kraftfull synergi.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I det andra avsnittet om det gudomliga språket samtalar Rickard Söderberg med Stina Ekblad om förhållandet mellan musik och ord. Under operans drygt 400 år långa historia har det ofta diskuterats huruvida musiken eller texten bör stå i främsta rummet - prima la musica poi le parole - det vill säga först musiken, sedan orden - men hur ställer vi oss till detta påstående?
Skådespelaren Stina Ekblad har bland annat haft Stockholms Stadsteater och Dramaten som sina hemmatiljor i fyrtio år. Hon har hyllats för sina rolltolkningar inom teater och film. Dessutom har hon en nära relation till musik och har medverkat i en rad oratorier, melodramer och sceniska verk där rollen som recitatör ingår.
"Om Gud finns och om Gud har ett språk på jorden, då är det språket musiken" har veckans gäst skådespelaren Stina Ekblad sagt och kring detta kretsar samtalet när vi befinner oss i stilla veckan.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I ett samtal om det gudomliga språket, hör vi hur andligheten i musik kan skänka både tröst och samhörighet.
Skådespelaren Stina Ekblad har bland annat haft Stockholms Stadsteater och Dramaten som sina hemmatiljor i fyrtio år. Hon har hyllats för sina rolltolkningar inom teater och film. Dessutom har hon en nära relation till musik och har medverkat i en rad oratorier, melodramer och sceniska verk där rollen som recitatör ingår.
Vi kliver upp på pulten tillsammans med dirigent Tobias Ringborg och överblickar denna yrkeskategori inom opera. Längs vägen följs vi åt av namn som gjort specifika avtryck inom musikhistorien.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Vid tjugo års ålder vann Tobias Ringborg solistpriset som violinist. Dessutom är han en av landets mest framgångsrika dirigenter, med ett arbetsfält som sträcker sig världen över, och i hans repertoar ingår både opera och orkestermusik.
I veckans avsnitt ges vi en inblick i vilka komponenter som är avgörande för en dirigent att behärska och så belyser vi några av de namn som nått stjärnstatus.
Tillsammans med sopranen Liine Carlsson närmar vi oss fenomenet Maria Callas och söker svar på vad som gjorde henne unik. Lyskraften avtar inte i styrka utan fortsätter fascinera nya generationer.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Det har gått över fyrtio år sedan Maria Callas stämma tystnade, men avtrycken är intakta. Inspelningarna har inte fallit i glömska hos publiken. Hennes liv och karriär har skildrats både på film och i otaliga böcker. Rösten gestaltade mer än svarta prickar på notsystemet och den oefterhärmliga sångkonsten kan vara svår att beskriva - den bör upplevas. Och det är precis vad veckans avsnitt handlar om.
Gäst är sopranen Liine Carlsson som fick sitt genombrott i Daniel Börtz opera Svall på Kungliga operan och sedan följde upp det med att sjunga huvudrollen i Jacopo Foronis opera Cristina regina di Svezia på Vadstena-Akademien. Därefter har hon bland annat sjungit Nedda i Tyskland, Violetta i Kina och Rosina i Kopparberg. Numera är det främst Wagner-roller i exempelvis Der fliegende Holländer och Tannhäuser som står på repertoaren.
Avsnittet sänds i repris tisdagen den 2 april kl. 14.56 i P2.
Med sitt brinnande intresse för musikarkeologi bjuder veckans gäst oss på en resa i tiden till barockens Italien, där vi får höra storslagen opera som i vissa fall legat orörd i många århundraden.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Mezzosopranen Ann Hallenberg är en av de internationellt mest framgångsrika operasångare som Sverige har idag. Hon har samarbetat med några av världens mest namnkunniga dirigenter, som exempelvis Riccardo Muti, John Eliot Gardiner, Emmanuelle Haïm, Marc Minkowski, Philippe Herreweghe och William Christie och gästar regelbundet operametropoler över hela Europa, såsom La Scala i Milano och Opéra national i Paris. Två gånger har hon vunnit det prestigefulla priset för bästa operarecital vid International Opera Awards.
I veckans avsnitt blir det en svindlande färd där vi fokuserar på borttappade och nyfunna operapärlor från barocken, karnevalen i Venedig vid 1700-talets första hälft, kastratsångare och dåtidens stora namn inom musiklivet.
Dessutom får vi en inblick i hur det går till när Ann Hallenberg och hennes make letar fram bortglömda verk i arkiv och bibliotek och ger dessa nytt liv. Och så lyssnar vi på den aria som i avsnittet benämns som barock'n'roll och hitarnas hit från den här tidsepoken.
Sagooperor av Britten och Humperdinck möter sakrala verk av J.S. Bach och Händel när vi vakar in julen och finner både ro och livskraft i vinterklädda musikporträtt.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I säsongens sista avsnitt bjuder vi in mezzosopranen Anne Sofie von Otter, som spelat in en imponerande mängd verk som knyter an till julen. Några av dessa älskade kompositioner får vi prov på i programmet, till exempel oratorier av J.S. Bach, Händel och Saint-Saëns, julscener ur välkända operor och en sagoopera som tillhör jultraditionen på sina håll i Europa.
Avsnittet sänds i repris tisdagen den 25 december kl. 14.56 i P2.
Det är inte alla framgångsrika kompositörer förunnat, att lyckas skriva en opera, som lever kvar under århundraden. Franz Schubert, Robert Schumann och Franz Lehár tillhör den skara som försökt.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Att vara framgångsrik kompositör inom en genre, betyder självfallet inte per automatik att tonsättningar utanför just de ramarna blir en succé. Men exempel på starka ambitioner finns det gott om i musikhistorien. Franz Schubert komponerade flera operor, men de nådde aldrig samma höjder som hans övriga verk. Richard Wagner försökte å sin sida skriva liedkompositioner, men de nådde inte samma klass som hans operor. I veckans avsnitt lyssnar vi på tonsättningar som sträcker sig utanför den genre som kompositörerna blivit ihågkomna för.
Veckans gäst Jonas Samuelsson är verksam som baryton vid Malmö opera. Utöver det arbetar han som dirigent och producent.
Avsnittet sänds i repris tisdagen den 18 december kl. 14.56 i P2.
I slutet av 1500-talet lades grunderna till opera som konstform. Vi beger oss till tiden för operans begynnelse, får inblick i dess tonspråk och lär känna några av dem som förde utvecklingen framåt.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Sedan debuten som operasångerska för närmare trettio år sedan, har Susanne Rydén varit en ambassadör för främst renässansens och barockens musik på konserthus och operascener världen över. För sina framstående konstnärliga insatser har hon bland annat emottagit utmärkelsen Litteris et Artibus. Susanne Rydén är en av landets främsta auktoriteter inom tidig musik och idag är hon dessutom preses i Kungliga Musikaliska Akademien, samt nytillträdd VD för Musik i Syd.
I veckans avsnitt fokuserar vi på tidig opera och belyser några av de personer som haft central betydelse för operakonstens skapande.
En av operavärldens mest centrala gestalter är döden. Veckans gäst har gestaltat döden i operor från fyra århundraden.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Döden gestaltas frekvent på operascenen. I veckans avsnitt fokuserar vi på några av de operor där karaktären dör, tillsammans med basen Lars Arvidson. Han uppträder regelbundet, både som opera- och konsertsångare, i en repertoar som sträcker sig från Claudio Monteverdi, via Richard Wagner, fram till Sven-David Sandström. Just nu är han aktuell i titelrollen i Folkoperans uppsättning av Don Quijote. Sannolikt är han även den operasångare som gestaltat döden i flest skepnader i dagens operasverige.
Under allhelgonahelgen minns vi den spanska sopranen Montserrat Caballé, som 85 år gammal somnade in i början av oktober. Veckans gäst har sjungit tillsammans med stjärnan som det slog gnistor om.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
För Rickard Söderberg var Montserrat Caballé en av de allra största inom operavärlden och därtill en av de sista från operans guldålder. För flera år sedan lät Rickard tatuera in Montserrat Caballés porträtt på höger underarm, vilket gör att han ständigt bär med sig henne.
En av de svenska sångare som faktiskt sjungit tillsammans med Montserrat Caballé på scen, är Fredrik Zetterström (baryton). I veckans avsnitt blir det blir bland annat berättelser om den spanska stjärnsopranens vidunderliga genombrott på Carnegie Hall i New York i mitten av 1960-talet. Vi lyssnar på några musikaliska höjdpunkter ur hennes karriär, samt inspelningar som knockat Rickard och Fredrik totalt. Dessutom blir det exempel på den sång- och andningsteknik som bidrog till att göra Caballé helt unik.
I veckans avsnitt undersöker vi hur teatern och operan berikat varandra genom århundraden, tillsammans med teaterregissören som just tolkat Don Quijote på Folkoperan.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Kompositörer har under historiens gång lockats av att göra opera av de stora dramerna. William Shakespeare, Oscar Wilde, Tennessee Williams och Georg Büchner är bara några exempel på pjäsförfattare som fått sina verk ombearbetade till operascenen.
I veckans avsnitt möter vi regissören Carl Johan Karlson, som innehar titeln director in residence på Riksteatern. I höstas hade hans första regisserade opera premiär på Folkoperan i Stockholm - Jules Massenets opera Don Quijote, med bland andra Lars Arvidson, Katija Dragojevic och Marcus Jupither i huvudrollerna.
Programmet sänds i repris tisdagen den 30 oktober kl. 14.56 i P2.
Sjung godbitar ur operahusens repertoar tillsammans med några av våra största operastjärnor i en inspelning från sommarens Pride i Stockholm.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
För alla som någon gång drömt om att sjunga höjdtonerna i Nattens drottning eller ta i maximalt i en Wagner-aria tillsammans med några av våra största operastjärnor, fanns chansen på den opera sing-along som ägde rum en varm sommarkväll i augusti på Europride i Stockholm.
På scen fanns Anne Sofie von Otter, Iréne Theorin, Karolina Andersson och ciceron Rickard Söderberg, tillsammans med Prideorkestern under ledning av Majsan Dahling och Magnus Wretblad.
För andra året i rad spelade P2 in opera sing-alongen på Pride och ger nu radiolyssnarna möjlighet att sjunga med i verk ur till exempel West Side Story, Tannhäuser, Les Misérables och Trollflöjten.
Programmet sänds i repris tisdagen den 23 oktober i P2.
I Prideorkestern spelade denna kväll:
Kapellmästare, piano: Majsan Dahling
Arrangör, valthorn: Magnus Wretblad
Violin 1: Anneli Jonson
Violin 2: Martin Lissola
Viola: Christian Bønnelykke
Cello: Marlene Nilsson
Kontrabas: Per Björkling
Flöjt: Hilda Holm
Oboe: Hanna Remle
Klarinett: Gustav Wetterbrandt
Trumpet: Chiara Re
Som erfaren pianist, ackompanjatör och operainstuderare, har veckans gäst cirka sjuttio kompletta operor i fingrarna, som hon med en minuts varsel kan framföra.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Sedan drygt 25 år tillbaka arbetar Majsan Dahling som instuderare på Operahögskolan och har därmed samarbetat med ett stort antal av våra framgångsrika operasångare under deras studietid.
Vi hör exempel på hur instuderingsarbetet kan gå till, vilka operor som kan innebära en del utmaningar och på vilket sätt instuderaren med hjälp av pianot markerar en hel orkesters ljudbild.
I nästa veckas av avsnitt av Operahuset i P2 medverkar Majsan Dahling som kapellmästare för opera sing-alongen från sommarens upplaga av Pride i Stockholm.
Programmet med Majsan Dahling sänds i repris tisdagen den 16 oktober kl. 14.56 i P2.
Veckans gäst intar en stor plats i kultur- och nöjessverige, utan att vara en rikskändis. Han är en hyllad manusförfattare, som här tar fajten för några av sina mest älskade sångerskor inom opera.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Många i Sverige har upplevt Daniel Réhns texter, de vet bara inte alltid om det. Han samarbetar ofta med Edward af Silllén och tillsammans har de skrivit manus till filmer som "En underbar jävla jul", skapat programledarnas tal till Guldbaggegalan och QX-galan, gjort mellanakter till Melodifestivalen och Eurovision Song contest, samt översatt libretto till svenska operahus, till exempel "Pippin" på Malmö opera.
I Operahuset säger Daniel att opera är hans musikaliska liv i själen och här ges både han och Rickard möjlighet att stå upp för några av de sångerskor de beundrar mest. Men det blir även smakprov på en del sångerskor de ansträngt sig för att tycka om, men där uppgiften blivit komplicerad.
Dessutom blir det en match i fyra ronder dem emellan, där de försöker överträffa varandra i frågan om storheten i Joan Sutherland vs Edita Gruberovas konstnärskap.
Programmet sänds i repris tisdagen den 2 oktober kl. 14.56 i P2.
Han har uppnått enorma framgångar inom olika delar av scenkonsten. Opera, teater, film, musikal, operett, storbandsjazz och den klassiska konsertrepertoaren är exempel på områden där han prisats.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I säsongspremiären gästas vi av Loa Falkman, vars karriär sträcker sig över fem decennier. Under årens lopp har han sjungit en mängd titelroller, som exempelvis Don Giovanni, Rigoletto, Wozzeck och Falstaff, men Loa har satt sin prägel på otaliga karaktärer, inte minst som Escamillo i Peter Brooks uppsättning av La Tragédie de Carmen på 1980-talet.
Samtidigt har han rönt stor framgång inom andra delar av scenkonsten och innehar både Guldbaggen för bästa skådespelare och Guldmasken för bästa musikalsångare.
I Operahuset berättar han bland annat hur fascinationen för opera uppstod och vilken inspelning som fick honom att cykla hem på lunchrasten under skoltiden. Dessutom blir det några råd om sångteknik och vad man som sångare bör göra för att bibehålla sin vokala form.
Programmet sänds i repris tisdagen den 25 september kl. 14.56 i P2.
Säsongsavslutningen bjuder på ett specialavsnitt - en inspelning från förra årets Stockholm Pride, där en stor och entusiastisk publik sjöng med oss i en kavalkad av välkända arior och musikalnummer.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
När Rickard förra sommaren bjöd in sina vänner Kerstin, Teresia, Amelia, Matilda och Majsan att dela scen med honom i en opera sing-along, så delade de musikupplevelsen med en tusenhövdad publik. Kadenser, koloraturer och en aria-battle gick som en dans.
Repertoaren var fylld av möjligheter för publiken att prova sin egen röst, i musik ur till exempel La Traviata, Don Giovanni, Carmen och Sound of Music.
Som repertoaransvarig för en omfattande antologi över svensk operahistoria, är veckans gäst en djup kunskapskälla när vi färdas längs några stigar som format det svenska operalandskapet.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Veckans gäst fyller sitt CV med en rad olika uppdrag: tonsättare, före detta orkesterchef, deckarförfattare, översättare av italiensk barockopera och sedan flera decennier tillbaka även översättare av Kalle Anka.
Dessutom har hon ingått i den repertoargrupp som sammanställt antologin "Svenska operaarior 1874-2009", utgiven i fyra volymer.
Vår vandring genom den svenska operans historia tar sin början i mitten av 1700-talet. Därefter stannar vi till och uppmärksammar en del av de tonsättare och librettister som varit tongivande fram tills idag.
Vi undersöker även den betydelse som några av Sveriges mest framstående författare haft för opera på svenska sedan århundraden tillbaka.
Som baryton imponerar Fredrik Zetterström med sitt stora vokala omfång. Men han är även sångaren med en oerhört mäktig skivsamling. Vi skådar några av de inspelade rariteter han själv knockats av.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Fredrik Zetterströms stämma ljuder i operahus och konsertlokaler över hela landet, såväl som utomlands. Han har sjungit en mängd bärande roller, bland annat titelrollerna i Eugen Onegin och Rigoletto, Wotan i Nibelungens ring, Jago i Otello och Scarpia i Tosca.
Dessutom är han en inbiten skivsamlare, som gärna slår ett slag för detta ljudformat, inte minst för skivkonvolutens skull.
I veckans avsnitt lyfter vi fram en några av de skivskatter som ingår i Fredriks samling och Rickard har grävt fram exempel på cabalettor, som sällan hörts tidigare.
Vi stämmer in i hyllningskören och minns magnifika Birgit Nilsson, som föddes för 100 år sedan. Mezzosopranen Susanne Resmark berättar om sina möten med en av alla tiders största operasångerskor.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Veckans gäst har varit en del av den fasta solistensemblen på operahusen i både Göteborg och Köpenhamn. Dessutom har hon gjort stora roller på exempelvis La Scala i Milano, Metropolitan i New York, festspelen i Salzburg och på operan i San Francisco.
Under en lång tid var hon bosatt några stenkast från Birgit Nilssons hem i Västra Karup och genom åren utvecklade de båda sångerskorna en vänskap.
Vi släpper fram tal på toner. Recitativet kan emellanåt uppfattas som transportsträcka, men ofta är det där som handlingen bärs framåt. Regissören Elisabeth Linton visar hur de bäst kan framföras.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Veckans gäst är chefsregissör på Malmö opera och ingår även i Kongelige Teaters Opera advisory board.
I Operahuset reder vi ut vad ett recitativ egentligen är, hur de kan skilja sig åt och vilken plats de intar inom operakonsten. Vi tittar även närmare på hur olika kompositörer tagit sig an recitativet och hur det utvecklats genom århundraden.
Vi dukar upp och äter oss igenom delar av operahistorien. Till bordet har vi måltidsforskaren och etnologen Richard Tellström, som förklarar matens och måltidens roll, både på och utanför operascenen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Richard Tellström har i många olika sammanhang förklarat måltidens roll och utveckling genom historien. Dessutom har han ett gediget operaintresse. Tack vare det, så synar vi vad måltiden och skålandet på operascenen egentligen har för innebörd och vilken plats som är populär att låta karaktärerna vistas i.
Vi får även tips på hur man på bästa sätt laddar sin energidepå inför en helaftonsföreställning på operan.
Följ med på en rundtur till en av operans allra viktigaste grundpelare, nämligen orkestern. Vi guidas i dess funktioner och får en inblick i de olika instrumentsektionerna av en erfaren hornist.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Magnus Wretblad har spelat valthorn i många orkestrar och kapell, bland annat i Kungliga Hovkapellet. Dessutom är han en av grundarna till Opera på Gotland.
Tillsammans med honom går vi igenom de olika instrumentsektionerna, på vilket sätt orkesterns sammansättning har ändrats under olika århundraden och hur olika tonsättare lyft fram enskilda instrument.
Dessutom diskuterar vi orkestermedlemmarnas arbetsmiljö och samarbetet med dirigenten.
Några av operahistoriens mest välkända rollkaraktärer har komponerats för mezzosopranen, till exempel Carmen, Askungen och Cherubin. Vi belyser en del av tidernas främsta uttolkare i röstfacket.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Vår gäst Katija Dragojevic är en av Europas mest eftertraktade mezzosopraner. Hon har sjungit en ansenlig del av den lyriska mezzorepertoaren på bland annat La Scala i Rom, Covent Garden i London och Opéra Bastille i Paris under ledning av exempelvis Daniel Barenboim, Nikolaus Harnoncourt och William Christie.
I veckans avsnitt skärskådar vi det dussintal röstfack som finns inom opera och tar en titt på den kunskapsbank som kompositören besitter, vid skapandet av olika typer av rollkaraktärer.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Det är ungefär ett tjugotal olika röstfack som berikar och ger operauppsättningar dess specifika färg och klang. Mellan den högsta koloratursopran till den djupaste bas, spänner en regnbåge av olika röster och karaktärer. Tillsammans med veckans gäst Jonas Samuelsson lyssnar vi efter vad som speciellt kännetecknar de olika röstfacken.
Jonas Samuelsson är verksam som sångare (baryton), främst vid Malmö opera och arbetar även som dirigent.
Improvisation har alltid varit en betydande del av operan. Vår gäst Sara Wilén är filosofie doktor i ämnet och hon lotsar oss igenom århundraden av kontroversiell operaimprovisation.
Improvisation har alltid varit en betydande del av operan. Vår gäst Sara Wilén är filosofie doktor i ämnet och hon lotsar oss igenom århundraden av kontroversiell operaimprovisation.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I säsongspremiären undersöker vi hur synen på och tillämpandet av den musikaliska improvisationen ändrat skepnad under operahistoriens gång.
För att få insyn i ämnet, gästas vi av filosofie doktor Sara Wilén, som disputerat i konstnärlig forskning i musik och undervisar i operaimprovisation vid Musikhögskolan i Malmö. Som sopran uppträder hon bland annat med ensemblen "Operaimprovisatörerna" och tillsammans med pianisten Conny Antonov bildar hon även duon "Impromans", som improviserar romanser i olika klassiska stilar.
Som korist i en operakör gäller det att bygga sin individuella rollkaraktär och fylla en scen, samtidigt som man delar det sceniska och musikaliska utrymmet med några dussin andra sångare.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Veckans gäst ingår i Göteborgsoperans kör, där hon sjunger i altstämman. Tidigare har hon arbetat vid Malmö opera och har tusentals föreställningar i strupe, kropp och hjärta.
I säsongens sista program lyfter vi fram den yrkeskategori som repertoarmässigt är van vid tvära kast - från att dagtid ha repeterat exempelvis en opera av Alfred Schnittke, ladda om, för att samma kväll framföra Carmen. Vi undersöker närmare hur arbetsprocessen för en korist kan se ut.
Några av operahistoriens mest älskade melodier har skrivits just för kören och en del av dom dyker även upp i detta avsnitt.
I detta ögonblick pågår ett paradigmskifte, där bland annat operasångerskor och skådespelerskor riktar om det strålkastarljus de har på sig, mot övergrepp som sker på och bakom scenen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I mitten av november i år publicerades uppropet #visjungerut, där 653 operasångerskor vittnade om sexism och trakasserier. I veckans avsnitt har vi bjudit in tre gäster, för att få en tydligare bild av hur det egentligen ser ut, både på och bakom kulisserna, och på vilka sätt operavärlden skulle kunna skapa ett medmänskligt och hälsosamt arbetsklimat.
Med både hjärtat och rösten på rätta stället har veckans gäst format formidabla framgångar, både på musikscener världen över och som hedersambassadör för FN:s flyktingkommissariat.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Barbara Hendricks säger själv, att hon föddes nyfiken och för att uppmuntra och inspirera andra till medmänsklighet, använder hon ett kraftfullt och universellt språk, nämligen musik.
Karriären tog fart redan under studietiden på 1970-talet vid Juilliard School of Music i New York, där hon studerade för mezzo-sopranen Jennie Tourel. En pedagog som spelat en betydande roll i Barbaras liv.
I programmet får vi höra om musicerandet i barndomen, hur en masterclass med Maria Callas kunde te sig och om några av de samarbeten hon haft med andra världsberömda sångare, dirigenter och regissörer.
Vi får även ta del av det mångåriga uppdrag som FN:s hedersambassadör för flyktingfrågor, som Barbara Hendricks engagerat sig i sedan flera decennier.
När veckans gäst äntrade scenen i Bayreuth, för att framföra rollen som Wotan i Wagners Die Walküre, hade det gått 65 år sedan en svensk baryton gjorde det senast.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Han är socionomen från Mariestad, som via dansband och musikal, nått operans mest prestigefyllda scener och sjungit tillsammans med internationella stjärnor, såsom till exempel Nina Stemme och Roberto Alagna.
Som baryton har han sjungit de flesta stora rollerna inom röstfacket och ofta tillhör karaktärerna han gestaltar de mest elaka inom opera. Vi ställer oss frågan hur han förbereder sig för sina rolltolkningar, vad som är så speciellt med att sjunga i Bayreuth och så lyfter vi fram några av musikhistoriens mest oförglömliga barytons.
Som konstnärlig ledare för Operaverkstan vid Malmö Opera ansvarar veckans gäst för uppsättningar som spänner från experimentella och modernistiska verk, till älskvärda klassiker i helt nya tappningar.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Maria Sundqvist är en av Sveriges mest flitigaste beställare av nyskriven opera och som konstnärlig ledare, regissör och librettist har hon en gedigen erfarenhet av att skapa föreställningar för en publik, som i många fall möter konstformen för allra första gången.
Hon glänser på bland annat Metropolitan och gör Placido Domingo lyrisk. Med flera huvudroller i samma opera under en säsong, tangerar veckans gäst bedrifter av forna tiders svenska operastjärnor.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Efter en tävlingsvecka vid Prix Europa i Berlin, är Operahuset tillbaka med en tredjeplats i kategorin Radio Music i bagaget!
Den här gången gästas vi av sopranen Malin Byström - en av Sveriges stolta musikexporter. Hon har sjungit huvudroller på några av världens mest anrika operascener - till exempel både Donna Elvira och Donna Anna i Don Giovanni, titelrollen i Arabella, samt Marguerite i Faust på Metropolitan i New York, Mathilde i Guillaume Tell på Covent Garden i London, Grevinnan i Le Nozze di Figaro i Aix-en-Provence och Salome vid Concertgebouw i Amsterdam.
I veckans avsnitt av Operahuset får vi en inblick i hur det är att sjunga olika typer av roller, förberedelser inför nya uppsättningar och hur karriären utvecklat sig för en av våra stora världsstjärnor.
Vad gör ett musikstycke till ett mästerverk? Hur komponerar man den perfekta arian? Tonsättaren Carin Bartosch Edström guidar oss i ämnet kompositionsteknik.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Den 15 oktober startar årets upplaga av festivalen Prix Europa i Berlin, där produktioner inom radio, TV och online media tävlar i olika kategorier. I år är Operahuset i P2 en av de nominerade i kategorin Radio Music! Med anledning av detta sänder vi en repris av det utvalda tävlingsbidraget, som ursprungligen sändes den 1 april i år.
Vår gäst Carin Bartosch Edström har otaliga färger i sin yrkespalett: tonsättare, före detta orkesterchef, deckarförfattare, Wagnerkännare, översättare av italiensk barockopera och även översättare av Kalle Anka sedan flera decennier tillbaka.
Det handlar bland annat om lusten att tala om musik på musikens villkor, om kompositionstekniska milstolpar och musikalisk humor.
Vi söker efter källan till inspiration för några av operavärldens mest inflytelserika kompositörer. Vilken sångerska hade till exempel Verdi i åtanke när han skapade karaktären Violetta i La Traviata?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I alla tider har muserna inspirerat operakonstens upphovsmän. I veckans avsnitt av Operahuset i P2 fokuserar vi på några av de sångerskor och sångare som fått klassiska roller skrivna direkt till sig. Går det idag att avgöra vilka kvaliteter som utmärkte dessa utövare?
Veckans gäst är koloratursopranen Kerstin Avemo, som själv har erfarenhet av att gestalta helt nya karaktärer på operascenen.
I veckans avsnitt beskådar vi hur fåglars ljuva läten funnit sin väg in i operakonsten och lyssnar på gestaltningar av denna korsbefruktning, tillsammans med vår gäst - en haute contre och ornitolog.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I sitt höga, ljusa röstfack som haute contre, uppträder Anders J Dahlin frekvent på olika scener runtomkring i Europa. I hans repertoarval står barockmusiken i centrum, men som ornitolog har han även öra för en annan typ av melodier - fågelsång.
Vi lyssnar närmare på några av de fågelarter som fascinerat kompositörer under århundraden och låter vår gäst avgöra om människan lyckats tolka fåglarnas kvitter på ett naturtroget sätt i musiken.
Mångsidig och företagsam som få - Kjerstin Dellert har sjungit schlager på Broadway, operett i Göteborg och gjort mängder av stora roller på Kungliga Operan, innan hon blev teaterchef på Confidencen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I säsongspremiären av Operahuset i P2, gästas vi av en Sveriges mest mångfacetterade, orädda och karismatiska primadonnor – Kjerstin Dellert!
Vi följer hennes liv i musikens tjänst – från skivdebuten 1941, genom den påverkan som både Jussi och Gösta Björling haft på hennes karriär, talangtävlingarna på Broadway under senare delen av 1940-talet, operetteran i Göteborg och hur hon tog sig an de stora rollerna på Kungliga Operan.
För få har väl sjungit så olika typer av repertoar som vår gäst - tolvtonsopera av Alban Berg, verk av Hilding Rosenberg och Karl-Birger Blomdahl i efterkrigstidens opera-Sverige, klassiska storroller i bland annat La Bohème, Carmen och Der Rosenkavalier, drygt 400 operettföreställningar, men även melodifestivalbidrag och schlagers.
Det blir härliga minnen om samarbeten med Birgit Nilsson och Jussi Björling, samt inblickar i den uppfriskande konkurrensen mellan Kjerstin och Elisabeth Söderström.
I programmet berättar hon även om arbetet som teaterchef på Ulriksdals Slottsteater – Confidencen, där hon varit en drivande kraft sedan mitten av 1970-talet.
När TV startade sina sändningar i Sverige, intog operan redan tidigt en väsentlig plats i utbudet. Hur ser det ut idag? Som musikredaktör på SVT är vår gäst en av beslutsfattarna bakom utbudet.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I säsongsavslutningen av Operahuset i P2, riktar vi blicken mot opera i svensk TV och gör några nedslag under mediets första decennier, då föreställningar visades med stor intensitet.
Vi uppmärksammar exempelvis Ingvar Lidholm, som var en av de kompositörer som specialskrev opera för TV.
Veckans gäst Ella Petersson är musikredaktör på SVT och syns regelbundet i Kulturstudion. Under våren har hon varit programledare för Kulturfrågan Kontrapunkt och har tidigare lett programserien Bänkad med Ella i P2.
Alldeles unika röstresurser krävs för att framföra Richard Wagners och Richard Strauss repertoar. Vår gäst tillhör den skara som tagit sig an flera av dessa sopranroller på världens största scener.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Veckans gäst är en av Sveriges mest framgångsrika dramatiska sopraner, som exempelvis sjungit Isolde i Bayreuth, Turandot på Metropolitan Opera i New York och i Verona, samt Elektra vid Wiener Staatsoper och även rollen som Brünnhilde i Richard Wagners Ringen har tagit henne världen runt.
Veckans gäst, regissören Stefan Johansson har på plats upplevt den magiska eran inom svensk operakonst och delar med sig av personliga minnen om några av dåtidens klarast lysande stjärnor.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Birgit Nilsson och Jussi Björling nådde svindlande höjder med sitt konstnärskap, men på Kungliga operan fanns samtidigt även en imponerande skara sångare av absolut högsta klass.
Regissören, dramaturgen, ja kort sagt teatermänniskan Stefan Johansson har under många årtionden varit en flitig besökare på Kungliga operan och har därmed närstuderat denna guldålders sångare, föreställningar, operachefer och besökare.
Eddie Persson är medicine doktor och specialist i anestesiologi. Han har också skrivit tankeväckande avhandlingar och böcker om opera, där han ställer diagnoser på en del av operans karaktärer.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Med professionell hjälp, tittar vi i veckans avsnitt närmare på kopplingen mellan medicin och opera. Eddie Persson sammanför sin expertis inom yrkesområdet, med sitt brinnande intresse för operakulturen.
Vad är väl en operaföreställning utan comprimarion? "Det är de som stöttar, som ger och som fyller i" säger veckans gäst, alten Maria Streijffert. Därför riktar vi strålkastarna på birollerna.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Inom filmens värld tilldelas årligen en Oscarsstatyett till en birollsinnehavare. Comprimarion, eller birollsinnehavaren är inte mindre viktig inom opera. För utan ammor som tröstar, tjänare som överlämnar hemliga kärleksbrev och trollkarlar som förbannar, så utelämnas en betydande del av intrigen. Då har vi ingen opera.
Därför ägnas veckans program åt några av de viktigaste på en operascen - de som står jämte huvudrollerna och lyfter varje scen till nya höjder.
Vid sin sida har Rickard Söderberg denna vecka alten Maria Streijffert. Hon vet vad som krävs för att ikläda sig en birollskaraktär och få den att blomstra.
När två tenorer strålar samman i Operahuset, blir det fokus på magiska toner och uttryck, levererade av både storslaget dramatiska och känslosamt lyriska sångare.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Han har drygt 1500 föreställningar som förstetenor i strupen. Veckans gäst Sten Sjöstedt inledde sin karriär som operettsångare och har briljerat i hundratalet uppsättningar av bland annat Franz von Suppés "Boccaccio", Johann Strauss d.y. "Läderlappen", Franz Lehárs "Glada änkan" och Carl Zellers "Fågelhandlaren".
Senare sjöng han under drygt tre årtionden merparten av de stora tenorrollerna i operor där Giuseppe Verdi och Giacomo Puccini komponerat musiken. I Sverige återfinns knappast någon som sjungit rollen som don José i Carmen fler gånger. Förutom det har Sten även medverkat i en del veristiska roller.
Idag för han vidare sin kunskap till kommande generationers sångare.
I Operahuset ger vi plats åt minnesvärda höjdtoner med både världskända tenorer och några som gärna kunde tagit mer plats när musikhistorien skrivs.
Vad gör ett musikstycke till ett mästerverk? Hur komponerar man den perfekta arian? Tonsättaren Carin Bartosch Edström guidar oss i ämnet kompositionsteknik.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Veckans gäst Carin Bartosch Edström har otaliga färger i sin yrkespalett: tonsättare, före detta orkesterchef, deckarförfattare, Wagnerkännare, översättare av italiensk barockopera och även översättare av Kalle Anka sedan flera decennier tillbaka.
Det handlar bland annat om lusten att tala om musik på musikens villkor, om kompositionstekniska milstolpar och musikalisk humor.
Vad är det som gör vissa sångare så älskade? Rickard Söderberg och veckans gäst mezzosopranen Matilda Paulsson inser allteftersom att deras smak skiljer sig åt på några viktiga punkter.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Operahuset i P2 har laddat musikspelaren med en rad namnkunniga sångare, där merparten nått stjärnstatus. Men frågan är vilka av dessa som tilltalar Matilda Paulssons och Rickard Söderbergs tycke och smak?
Vilka faktorer är avgörande för att de ska ta en sångare till sina hjärtan och vad beror det i sin tur på, att en del giganter inom opera lämnar dom relativt oberörda?
Vi tittar även närmare på begrepp som scooping, vibrato och bröströst och jämför Matildas och Rickards syn på detta.
Som regissör har Wilhelm Carlsson under årtionden flyttat gränserna för dramatik och musikdramatik och hans uppsättningar har skådats på de största teater- och operascenerna i Sverige.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Dramaten, Stockholms Stadsteater, Värmlandsoperan, Kungliga Operan, Malmö Opera och Göteborgsoperan är bara några scener där veckans gäst, regissören Wilhelm Carlsson har satt sina avtryck. Idag arbetar han även som professor i musikdramatisk gestaltning vid Operahögskolan i Stockholm och är filosofie hedersdoktor vid Uppsala universitet.
I Operahuset i P2 blir det bland annat samtal om hur man skapar en plats för sången, vad som krävs för att uppföra den perfekta operaföreställningen och hur det kom sig att Wilhelm satte upp hela Nibelungens ring av Richard Wagner på Värmlandsoperan.
I säsongens första avsnitt minns vi Nicolai Gedda. Fredrik Kempe, som under flera år var elev hos den världsberömde tenoren, ger oss inblickar i ett unikt konstnärskap och gyllene karriär.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
I säsongspremiären av Operahuset minns vi en av de allra största inom operakonsten.
Gäst är låtskrivaren och sångaren Fredrik Kempe, som under ett drygt decennium var elev hos Nicolai Gedda och därmed fick en nära inblick i den världsberömde tenorens karriär. Deras samarbete lade, enligt Fredrik Kempe, grunden till att han arbetar med musik idag.
Det blir bland annat samtal om var Gedda hämtade sin egen inspiration ifrån, vilka sångare han gärna samarbetade med, sångtekniska övningar och tips samt ett axplock av de roller som kom att bli speciellt betydelsefulla.
– Det känns fantastiskt att få lyfta fram en av Sveriges genom alla tider mest framgångsrika sångare för att, som Fredrik Kempe säger i programmet, Gedda ville aldrig framhäva sig själv. Så då gör vi det åt honom, säger Rickard Söderberg.
Vi beger oss ut på spaning och undersöker vad som krävs för att operans relevans och kraft ska fortsätta blomstra även i framtiden.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Veckans gäst Elisabet Ljungar är regissör, som bland annat hyllats för regin i uppsättningen "Blanche och Marie" på Norrlandsoperan - ett operahus där hon numera även innehar befattningen som musikchef.
Det blir ett samtal där vi blickar in i operans framtid, tar upp frågan om mentorskap och Elisabet berättar varför en specifik del ur en opera starkt bidrog till att hon blev regissör.
Opera är ett allkonstverk, som gör sig utmärkt i radio. En del av förklaringarna till det får vi av P2:s presentatör Sofie Almroth, som ger sin bild av arbetet bakom det vi hör, men inte ser.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Som presentatör för P2 Live är Sofie Almroth en av kanalens profiler, som lotsar radiolyssnarna vid konserter och operaföreställningar och ger en inblick i det som sker, både på scen och runtomkring. Hon är även mezzosopran och har bland annat sjungit i Figaros bröllop, Trollflöjten, La Traviata och Suor Angelica.
Veckans avsnitt av Operahuset handlar om opera i radio och Sofie berättar om föreställningar och sångare som gjort extra starkt intryck på henne. Vi lyfter fram en svensk radioopera från 1950-talet och uppmärksammar mindre kända verk, som nått nya lyssnare tack vare att de sänts i radio.
Den svenska opera- och musikalvärldens okrönta kostymdrottning gästar Operahuset. Det handlar om stil och hantverk, men också om en kurtisan från 1800-talet som intagit en väsentlig roll inom opera.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Veckans gäst Camilla Thulin är en Guldbaggenominerad stilikon med oklanderlig känsla för kvalitet. Hon har skapat kostymer till otaliga opera- och musikaluppsättningar, bland annat Parsifal och La Sonnambula på Malmö opera och Rusalka på Norrlandsoperan. Vi ställer oss frågan, vad är viktigast på en operascen - att se bra ut eller låta bra?
Vi följer också i spåren av en viktig inspirationskälla för Camilla Thulin. En kvinna som levde på 1800-talet och vars öde ligger till grund för flera operor.
Byxroller står på agendan när Anne Sofie von Otter är tillbaka i Operahuset. Mer än någon annan sångerska har hon gestaltat ynglingar och män.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
När manliga roller som spelades av kvinnor gjorde sitt intåg på 1600-talets operascener, blev det omedelbar succé. Wolfgang Amadeus Mozart har till exempel inkluderat byxroller i flertalet av sina operor.
En av dem som flitigast iklätt sig en manlig karaktär, är utan tvekan Anne Sofie von Otter, som bland annat tolkat Cherubin i "Figaros bröllop", Octavian i "Rosenkavaljeren" och Kompositören i "Ariadne på Naxos" med enorma framgångar.
När hon nu är tillbaka som gäst i Operahuset, blir det ett samtal om var hon hämtat inspiration till dessa rollgestaltningar ifrån, minnesvärda uppsättningar och hur rollerna är att sjunga. Vi plockar även fram några operor, där rollerna är ombytta och det är män som gestaltar kvinnor.
Ingen vet hur det lät när operorna vi älskar uruppfördes. Men vi kan alltid gissa och tillsammans med dirigenten Olof Boman trevar sig Rickard fram i en musikalisk skog av originalinstrument.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Den här gången ska vi försöka lyssna på det som inte går att höra och ställer oss frågan - hur lät det egentligen vid urpremiären av till exempel Figaros bröllop, när Wolfgang Amadeus Mozart själv satt vid fortepianot?
Vi fördjupar oss bland annat i historiskt informerat musicerande och barockens uppförandepraxis.
Veckans gäst Olof Boman är en efterfrågad kör- och operadirigent i Europas musikmetropoler och festivaler. Sedan 2009 har han sin bas i Berlin. Han samarbetar återkommande med en rad orkestrar, körer och ensembler, till exempel Akademie für Alte Musik Berlin och är förste gästdirigent vid Theater Bremen.
Tillsammans med filmnestorn Orvar Säfström går Rickard igenom delar av filmhistorien. Det visar sig, att i var och varannan blockbuster, dyker det faktiskt upp musik från opera.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Vi gör den här veckan nedslag i en mängd olika filmer som har en sak gemensamt: de innehåller musik från operans värld. Rickard och Orvar Säfström minns en hel del klassiska filmscener från exempelvis "Nyckeln till frihet" (The Shawshank Redemption), "Gudfadern III" och "Amadeus", men ger oss också en inblick i hur filmbranschen resonerar kring användandet av opera i film.
Vi får svaret på vad diegetisk filmmusik är för något och hör anledningen till varför kopplingen mellan Erich Korngold och John Williams är så stark.
Orvar Säfström har tidigare bland annat varit programledare för Filmkrönikan i SVT. Sedan flera år producerar han konserter med spelmusik - ett tema som också tas upp i veckans program.
Tillsammans med sopranen och sångpedagogen Laine Quist dissikerar Rickard det mest obegripliga, och det mest underbara, av alla instrument - den mänskliga rösten.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Det handlar om sångteknik i veckans program – om röstens fysik, om timbre och tessitura, om skarvar, men också en hel del om känsla.
Vid sin sida har Rickard idag sopranen Laine Quist, som skrivit en vetenskaplig avhandling om just sångteknik. Hon sjunger vid Malmö opera och har förutom roller i bland annat Rosenkavaljeren, Parsifal och Jenufa, även sjungit huvudrollen i Tosca. Dessutom är hon, tillsammans med Rickard, konstnärlig ledare för Opera i Ystad och har där sjungit ledande roller i Glada änkan och Läderlappen.
En sång på tre minuter kan vara lika dramatisk och innehållsrik som en opera på tre timmar. I veckans avsnitt låter vi oss hänföras av dessa mini-operor i form av romanser, lieder och chansons.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Vare sig språk, genre eller epok hindrar veckans gäst från att alltid vara i världsklass. Hon har spelat in fler romanser än de flesta och dessutom vunnit otaliga priser för sina inspelningar. Den här veckan välkomnar vi tillbaka mezzosopranen Anne Sofie von Otter för att bland annat diskutera vilka beståndsdelar som har makt att ge en sång dess karaktär.
Det är ett exklusivt röstfack som lyfts fram i veckans program. Men vem får egentligen tillhöra denna skara och kalla sig för haute-contre? Vilka kriterier behöver uppfyllas? Vi reder ut begreppen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
För att klargöra innebörden av haute-contre, har Rickard den här veckan bjudit in Anders J. Dahlin – framstående tenor, som 2014 tilldelades det prestigefyllda Jussi Björling-stipendiet och samtidigt är en av världens främsta utövare inom haute-contre. Han har sjungit en rad huvudroller inom främst barockopera och samarbetat med världsledande dirigenter som exempelvis John Eliot Gardiner, Marc Minkowski, William Christie, Philippe Herreweghe och René Jacobs.
Rickard har satt upp ett tydligt mål med programmet: ”Jag försökte förklara för min man Anders vad haute-contre är och han förstod inte riktigt, så mitt mål är att en halvt tondöv kommunal mellanchef, dvs min man, ska förstå vad haute-contre är när vi är klara”.
Med hjälp av en rad välljudande musikexempel, utkristalliseras de parametrar och regler som avgör om det är haute-contre eller au contraire - något helt annat.
Hur fri är egentligen operan? Felix Mendelssohns hunsade syster, blackface i Othello och Muhammeds avhuggna huvud i Idomeneo avhandlas. Det duckas inte för något känsligt ämne i veckans program.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
"Konst som inte är fri är meningslös" säger kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke. Så i säsongspremiären av Operahuset ställer vi oss frågan, hur fri operan egentligen är: i Sverige och utomlands - förr och nu.
Hör även hur Alice Bah Kuhnkes förhållande till den klassiska musiken såg ut i barndomen och vilket sammanhang som gav henne ett rejält lyckorus.
Livet är som bäst när vi sjunger tillsammans. Musikhistorien är fylld av både andlöst vackra och storslagna körverk - tillsammans med Johannes Nebel lyfter Rickard fram några riktiga superfavoriter.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Det är två inbitna körentusiaster som möts, när Rickard den här veckan bjuder in Johannes Nebel - en av grundarna till Skandinaviens största tidskrift om klassisk musik och opera, vice ordförande för Lunds studentsångare och operaagent.
Tillsammans försöker de ta reda på om det går att kora den bästa ensemblesången någonsin.
Ska operasångare sjunga pop? Ska popsångare sjunga opera? När blir det ett lyckokast och när blir det outhärdligt? Rickard prövar på yrket som kritiker med Gunilla Brodrej som sparringpartner.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
En av Sveriges mest respekterade och tongivande musikkritiker, Gunilla Brodrej gästar Rickard i Operahuset. Tillsammans tar de sig an genren crossover - hur låter det när Renée Fleming sjunger en helt annan repertoar än opera och hur ror Michael Bolton iland en aria ur Tosca?
I programmet avslöjas vilken låt Rickard ser som facit inom den gränsöverskridande genren och Gunilla berättar vilken musikhändelse som fick hennes mångåriga beundran för Sting att svalna.
Med makt att hjälpa eller stjälpa en föreställning. Vad utmärker den fantastiske regissören från motsatsen? Det diskuteras med världsstjärnan Anne Sofie von Otter, som gör comeback i programmet.
I veckans program spränger stratosfäriska höjdtoner ljudvallen, och det blir inte en ton under höga C. Men vad händer när Rickard och Kerstin inser att de har helt olika favoriter?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Veckans gäst, koloratursopranen Kerstin Avemo, har haft världens främsta operascener som sin arbetsplats. Under våren har hon gjort succé i Kungliga Operans uppsättning av Pelléas et Mélisande av Claude Debussy och just nu är hon högaktuell med en roll i uruppförandet av operan Rokokomaskineriet av Jan Sandström och Tuvalisa Rangström på Drottningholms Slottsteater. I veckans avsnitt av Operahuset får vi bland annat höra vad som krävs för att bli en framgångsrik koloratursopran och vilka roller detta röstfack erbjuder.
Många operor bygger på konflikter mellan starka egon, men det överträffas ofta av de riktiga divorna. Rivalitet och hämndlystenhet vet få gränser när stjärnorna slåss om platsen i strålkastarljuset.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Den här veckan har Rickard bjudit in dramaturgen och författaren Göran Gademan till Operahuset. Han har en rejäl nypa berättelser om rivalitet i rockärmen - hör bland annat hur operavärlden kan delas upp i två läger och om ett bråk på Händels tid, som förmodligen lämnade avtryck även drygt 200 år senare.
En inblick i hur livet som operasångare ser ut bakom scenen graden av glamour, premiärförberedelser, utseendefixering och berättelser om en älskad scen.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Följ med mezzosopranen Matilda Paulsson och Rickard på deras väg från stretchmattan på gymmet till röda mattan i kungliga sammanhang. Den här veckan lyfter vi på ridån och kollar hur vardagen kan te sig för operasångare.
Gnistrande, oväntade, humoristiska och gripande. Rickard och veckans gäst Marcus Jupither har letat upp en hemlig vrå i Operahuset, för att smyglyssna på sina favoriter bland piratinspelningar.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Själva förekommer de båda i piratinspelningar - basbarytonen Marcus Jupither och tenoren Rickard Söderberg, men den här veckan är det deras tur att syna andras inspelningar. Plats för rariteter och otippade vändningar med svenska och internationella stjärnor. Dessutom blir Rickard helt knockad av några samarbeten och erbjudanden som Marcus upplevt.
Hon har uppträtt på världens största scener och är idag Kungliga Operans VD. Där försvarar hon sin konstform med näbbar och klor, men avslöjar också att operavärlden kan vara ganska instängd.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Den här veckan har Rickard bjudit in Birgitta Svendén för att prata om ifall det finns några likheter mellan att vara operastjärna och operachef. Vem går man till när man som högsta chef vill bolla en fråga? Hon slår också ett slag för nyskriven opera och avslöjar vilken rollkaraktär som ligger hennes egen personlighet närmast.
"La Voix är en blandning av Puccini och ABBA... typ" Det säger Fredrik Kempe när han och Rickard Söderberg uppmärksammar och jämför några av förra århundradets giganter inom opera.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Vilka är Rickard och Fredriks personliga favoriter från operans guldålder? Finns det några som, i deras tycke, faktiskt gjort mer för operakonsten än de flesta andra stjärnor? Och så berättar Fredrik vilka artister som under våren fått ta del av sångövningar som han lärt sig av Nicolai Gedda.
Vilka är de största skillnaderna mellan att sjunga opera live och på skiva? Och är det fusk att klippa i inspelningarna? Anne Sofie von Otter och Rickard Söderberg bjuder på inblickar i operans värld.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Mezzosopranen Anne Sofie von Otter gästar Rickard Söderberg i premiäravsnittet av Operahuset.
Följ med bakom kulisserna för att höra hur det egentligen går till när en liveskiva spelas in och hur fokus kan förändras hos världsberömda utövare, när en publik inte är på plats vid en studioinspelning.
En liten tjänst av I'm With Friends. Finns även på engelska.