I veckan inleder Malmö Live en Tjajkovskij-festival. Samtidigt har ukrainska institutet uppmanat konserthus att inte spela den ryske tonsättaren. Går det att frikoppla musiken från kriget?
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Samtal i P1 Kultur mellan Simon Törnqvist, t.f. vd på Malmö Live, och Stefan Ingvarsson vid Centrum för Östeuropastudier och tidigare kulturråd i Moskva.
Dessutom hör du en intervju med Liuba Morozova vid ukrainska institutet, tidigare konstnärlig ledare för Kievs symfoniorkester.
Den tyske kompositören och popfenomenet Nils Frahm besöker i veckan Sverige för tre konserter. Vår reporter Anton Bennebrant har inför spelningarna pratat med Frahm om ambitionen att skapa musik som håller för evigheten, som knappt är mänsklig och om de amerikanska inspirationskällorna.
Moderna museet i Stockholm lyfter fram 1980-talet och postmodernismen ur sin samling. Resultatet av omhängningen är utställningen "Sömnlösa nätter" och vår konstkritiker Mårten Arndtzén har besökt den. Hur bra blir det att samla samlingen så här?
Sci fi-komedin "Everything everywhere all at once" har blivit en riktig vattendelare. I söndags krönte filmen sitt segertåg på de amerikanska filmgalorna med att ta hem hela sju Oscarstatyetter, däribland för "bästa film". Men hos den svenska kritikerkåren har mottagandet varit svalare. Även bland kulturredaktionernas kritiker går omdömena starkt isär. Björn Jansson kallade filmen för "årets rörigaste actionkomedi" i sin recension från i maj förra året, medan Joakim Silverdal utnämnde filmen till förra årets bästa film. Så vem har rätt? Nu gör de upp i P1 Kultur.
Det finns många orsaker att en person dras till översättandet, konstaterar dagens OBS-essäist. Kärlek till språket, viljan att förmedla, förstå och lösa upp intrikata knutar. Men för Inger Johansson, prisbelönt översättare av bland andra Mircea Cărtărescus böcker, har det först och främst att göra med begär.
Producent: Felicia Frithiof
Programledare: Eskil Krogh Larsson