Filmfredag! P1 Kultur djupdyker i biopremiärerna Dune 2, Den sista resan, Anselm och Det finns alltid en morgondag, samt nya HBO-serien The Regime med Kate Winslet.
Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play.
Uppföljaren till succéfilmen, som fick stor publik och många Oscars, har svensk premiär i dag. Ursprunget är den science fiction-roman som länge ansågs omöjlig att filmatisera. Våra kritiker Jenny Teleman och Joakim Silverdal försöker reda ut hur mycket sand man klarar man av i ”Dune 2”? Känner man igen Stellan Skarsgård som monster? Vad spelar kvinnorna för roll? Hur bra är filmen - som fått högst varierande recensioner.
Joakim Silverdal ger Filip Hammars och Fredrik Wikingssons nya dokumentärfilm – om Filips pappa, som alltid älskat sitt Frankrike och på ålderns höst får resa tillbaka dit med sin son - högsta betyg i Kulturnytt. Varför? Han utvecklar nu detta i P1 Kultur. Innan vi lyssnar på Björn Janssons intervjuporträtt av och med succéduon bakom filmen.
Regissören Wim Wenders har vid snart 80 års ålder gått mot en ny vår. Först spelfilmen ”Perfect Days”, som fyller många salonger över landet, och nu kommer hans dokumentärfilm om den omsusade konstnären Anselm Kiefer. Två tyska kulturmän och kompisar gör film ihop, eller den ena om den andre, om det ena och det andra – hur blir det? Mårten Arndtzén berättar samt tipsar om en film och en tv-serie med liknande teman: Deutsches Haus (Disney+) och Never Look Away av Florian Henckel von Donnersmarck (Apple, Amazon Prime, Viaplay m.fl).
Stephen Frears nya och stjärnbeströdda serie, som släpps på strömningstjänsten HBO med bland annat Kate Winslet och Hugh Grant, handlar om en sönderfallande diktatorisk stat i ett icke namngivet europeiskt land. Inte helt lyckad, tycker vår kritiker Emma Engström, men misslyckad på ett sätt som tarvar förklaring.
Och den italienska filmen ”Det finns alltid en morgondag”, som behandlar sexuella övergrepp och har premiär i dag, är en oväntad rolig pärla på bioduken.
Alltid aktuell, till exempel just nu på Stadsteatern i Stockholm, och alltid evig. Kulturjournalisten Jenny Aschenbrenner har trängt in i en av de mest klassiska klassikerna. ”Tre systrar” från 1901 är den tredje av den ryska dramatikern och läkaren Anton Tjechovs fyra så kallade stora pjäser. Den föregicks av ”Måsen” och ”Onkel Vanja” - och tre år senare hade ”Körsbärsträdgården” premiär.
Det är en pjäs som mer än något annat verk i världshistorien sätter fingret på några av människans grundpredikament: hennes orimliga anspråk på mening och hennes fatala oförmåga att bestämma sig för vad som är viktigt i livet.
Programledare: Cecilia Blomberg.
Producent: Mattias Berg.