Helt plötsligt står man där, i situationen man hade hoppats att man aldrig skulle behöva hantera. Hur ska man agera, och navigera när krisen är ett faktum? Och vad kan man göra för att förbereda sig själv och sin organisation?
”Det första man gör är ju att försöka ta reda på vad som har hänt, att få all fakta på plats. Även om man vill vara transparent måste man undvika att spekulera, det är ju livsfarligt att göra när man inte vet exakt. Det kunde ju uppfattas som att vi var tysta i början, men vi kunde inte säga mer än vi visste.”
För åtta år sedan briserade ”dieselgate”, och mitt i röran stod han. Marcus Thomasfolk, kommunikationschefen som troligtvis har ett av Sveriges mest spännande kommunikationsuppdrag. Med lång och gedigen erfarenhet leder han idag Volkswagen-koncernens kommunikationsarbete på den svenska marknaden med trygg hand. Med närmre 20 år i bolaget har han upplevt både med och motgångar och lika framgångsrikt navigerat bägge.
Tillsammans med Marcus pratar vi om vikten av förtroende. Vi djupdyker i hållbarhetsfrågan, och i hur de, som fordonskoncern, arbetar med att påverka och driva förändringen i positiv riktning utan att riskera att hamna i greenwashingfällan. Vi pratar om uthållighet och om att vara konsekvent, och vi får en inblick i hur arbetet i kommunikationsavdelningen såg ut när ”dieselgateskandalen” var ett faktum.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!