Vilken är den absolut viktigaste egenskapen när du jobbar med pressfrågor? Funkar det att jobba med storytelling i ett bolag inom försvarsindustrin? Om detta och mycket mer pratar vi med Mattias Rådström - kommunikationsproffset med flera tunga chefsroller i bagaget och som idag jobbar som VP Media Relations på ett var våra mest framgångsrika bolag, i en otroligt aktuell bransch, nämligen Saab.
”Alla vet att en presschef måste man informera om saker och ting, vilket gör att man hamnar väldigt centralt. Man jobbar nära VD, hamnar nära ledningen och man är nära strategin för bolaget. Det är kul!”
I ett fartfyllt samtal delar Mattias med sig av sina erfarenheter och reflektioner kring att arbeta med pressfrågor i en på olika sätt kommunikativt utmanande kontext. Vi får följa med bakom kulisserna och höra hur det är att arbeta på en global arena som bygger på att hantera och förvalta relationer med länder, ministrar och presidenter. Här står mycket på spel och vägen till framgång handlar om förmågan att hantera information och kommunikationsinsatser med snabbhet, lyhördet och fingertoppskänsla.
“En pressfunktion fyller ju inte sin roll om de bara sitter och väntar på att journalister ska ringa. Det går inte. Du måste hela tiden ha en tanke på hur får du ut den här storyn, till vilka medier och till vilka målgrupper. Då handlar det väldigt mycket om att mejsla fram berättelser och nyheter. Där skiljer sig inte mediearbetet idag från hur det var för 20-25 år sedan.”
Vill du lära dig mer om pressarbete, medierelationer och kampanjmakeri, då är det här ett avsnitt du inte vill missa. Välkommen till PratSmart med Mattias Rådström!
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss för fler insikter och inspiration från oss och våra gäster! 📲 Instagram | 💼 LinkedIn