Gäst: Jannike Tillå, Kommunikations- och områdeschef på Internetstiftelsen
Du har säkert hört snacket om att de sociala medierna håller på att förändras. Att kidsen bara hänger på TikTok och att de äldre fastnat i Faceboks algoritmer. Men vad stämmer egentligen? På vilka plattformar rör vi oss, och vilket typ av innehåll konsumerar vi i de olika kanalerna?
“Förr var ju anledningen till att använda sociala medier att umgås, man skulle visa upp vad man hade gjort. Idag är drivkraften att bli underhållen, ta del av instruktionsfilmer och läsa nyheter och längst ner kommer att vara social”.
Med oss för att prata om de senaste trenderna och ge oss en analys av våra digitala liv har vi Jannike Tillå, en digital stjärna med mångårig erfarenhet från ledande positioner inom kommunikation och mediabranschen med fokus på just den digital resan och strategin. Tillsammans går vi igenom resultaten från den senaste rapporten om “svenskarna och internet”, och djupdyker i våra digitala vanor och beteenden.
Men vi pratar också om hur branschen har förändrats, vilka kompetenser som är viktiga för att lyckas som kommunikatör idag, och hur man ska navigera mellan datadrivna beslut och fingertoppskänsla.
Häng med oss på ett spännande samtal där vi rör oss från de stora frågorna som huruvida den nya tidens nyhetskonsumtion och klimatet på nätet kommer påverka demokratin till detaljerna och mekaniken för att optimera sina sociala mediestrategier.
Tack för att du lyssnar och glöm inte att följa oss i våra olika kanaler för fler insikter och inspiration!