Fredrik Lignell
Fristående predikningar
https://www.ryttargardskyrkan.se/app/undervisning/palmsondag-korsets-vag-ar7ch
Joh 12:12-19
När anträder Jesus vägen mot korset? Paulus säger att Jesus avstod jämlikheten med Gud och blev en tjänare. I samma ögonblick som Gud blir människa anträder Han alltså vägen mot korset. Stilla veckan är därför inte en parentes i Jesu liv, utan en logisk konsekvens av vem Han är. Hans livsväg är utstakad, och den vägen symboliseras bäst av ett romerskt kors.
Pontius Pilatus bodde vanligen i ett palats i Ceasarea, vid kusten. Men vid judarnas påskhögtid förväntades han vara på plats i Jerusalem, inte minst för att ha koll på att det inte blev några oroligheter. Hans intåg i Jerusalem var pampigt. Han satt på en stridshäst, följd av romerska soldater på hästar i en stor militärparad. Pontius Pilatus kom ridande på sin häst från havskusten i väster, in genom en av de västra portarna.
När Jesus närmar sig Jerusalem från Oljeberget ropar folkmassan att han är en kung. Det har skett förr att man försökt kröna honom till kung, men då har Jesus dragit sig undan. Nu sätter han sig på ett åsneföl. På denna ödmjukhetens symbol rider han in från öster, genom den östra porten.
Joh 12:31-32
Jesu stilla vecka inleds idag med ritten in i Jerusalem och går så småningom via nattvardsmåltiden i övre salen till domen och vandringen mot Golgata. Där ska konungen slutligen upphöjas, men inte på en tron, utan på ett kors.
Notera hur Gud räddar världen. Han gör det inte genom den västra porten. Han gör det inte genom maktdemonstrationer och härskartekniker. Inget tvång, ingen fruktan, inga hot. Korset är målet, men korset är också vägen. Det är därför den vapenlöse Konungen sitter på ett lånat åsneföl och inte på en stridshäst.
Det är som att den kristna kyrkan i alla tider måste bestämma sig. Tror vi på att världen förvandlas från väster eller från öster? Är Guds rike beroende av styrka, muskler, makt och myndighet, eller kommer Guds rike alltid på ett annat sätt?
Sak 9:9-10