Ett centralt begrepp inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi i Sverige, är “miljön som den tredje pedagogen”. Begreppet handlar inte bara om den fysiska miljön, materialen och verktygen, utan också om hur tid och rum organiseras så att hela organisationen kan fungera som ett viktigt verktyg för de värden och teorier vi vill utgå ifrån.
I avsnitt fem reflekterar vi kring vad miljön som den tredje pedagogen kan innebära i en svensk kontext idag och vilken betydelse den har. Vad kan behövas för att miljön ska bli en tredje pedagog, en kollega? Vilken roll och vilka värden står den fast i och vad kan vara rörligt?
I avsnittet får du möta Mimmi Brandén – förskollärare och pedagogista på förskolan Trollet i Kalmar; Monica Chism – förskollärare och ateljerista på REmida, ett kreativt återbrukscenter i Vaggeryds kommun; samt Ingela Åström – förskollärare, ateljerista på Spira förskola i Luleå och utbildad pedagogista.
Podden produceras av Reggio Emilia Institutet, en mötesplats för Reggio Emilia-inspiration i Sverige med över 30 års erfarenhet av praktikutveckling. Läs mer på reggioemilia.se/podcast.
Programledare och producenter: Sofia Hedin och Leicy Olsborn Björby
Kontakt: [email protected]