Hur bygger man en stark företagskultur och samtidigt får sälj- och marknadsavdelningen att jobba mer tätt tillsammans? Ja, det låter som en rätt knepig uppgift. Hör experten Kristina Hagström-Ilievska, Kultur- & Marknadschef på rekryterings- och bemanningsbolaget Jobzone, berätta hur detta kan gå till. Med hennes långa erfarenhet från ett antal chefspositioner i olika branscher, så bygger hon nu en hållbar företagskultur i ett bolag med storslagna mål. Det samtidigt som sälj- och marknad får möjlighet att gå hand i hand, för att skapa ökad försäljning.
***************
Säljpodden görs i samarbete med Salesforce. I mitten av detta avsnitt hör du Stein Eidsvåg, Chief Commercial Officer på Jetpak Group, berätta om hur Salesforce hjälpt dem.
Gå in på:
https://www.salesforce.com/se och läs mer om vad Salesforce kan göra för ditt företag.
Säljpodden görs också i samarbete med premiumunderklädesmärket CDLP. Uppdatera din kalsonglåda idag genom att gå till
www.cdlp.com och uppge koden SÄLJPODDEN i kassan för att få rabatt på ditt köp!
***************
Kristina Hagström-Ilievska har jobbat med försäljning och marknadsföring i större delen av hennes karriär. Hon säger själv att hon är en inbiten säljare i grunden och att det är det som skapat hennes driv. Med detta driv, så har hon skapat förändring och gjort skillnad för såväl svenska bolag, som kvinnor i Kenya. Det senare genom att grunda välgörenhetsorganisationen From One To Another och ge utbildning på plats för att skapa hållbara samhällen runt flickor och deras mammor.
Genom sina tidigare tjänster har hon blivit en expert på att skapa hållbara företagskulturer. Med sin expertis och kunskap, så har hon hjälpt andra bolag och ledningar att sätta egen prägel på sin företagskultur. Idag applicerar hon kunskaperna varje dag på nya jobbet som Kultur- och Marknadschef på Jobzone.
I det här avsnittet får du höra hur en företagskultur skapas och hur lätt det blir “corporate bullshit” när värdeorden inte efterlevs. Hon menar att det är hur lätt som helst att skriva ner några ord på papper och säga att det är bolagets värdeord. Men vad händer om de inte används och kommuniceras i allt man gör? Hur stort “värde” har värdeorden då?
Eftersom Jobzone rekryterar och bemannar bolag med en hel del säljare, så pratar vi så klart om vad en bra säljare är. Vilka egenskaper behöver en modern säljare? Vad kommer moderna säljare att behöva lära sig? Kristina tar upp några viktiga saker som kanske inte är de du tror!
Vad är det som gör att sälj- och marknadsavdelningarna traditionellt har hållits isär? När är det förresten försäljning och när är det marknadsföring? Gränsen håller på och suddas ut och därför måste sälj- och marknadsavdelningar börja jobba mycket mer tätt ihop. De som lyckas är de som har förståelse för varandras kunskap och kompetens. Det är också de bolagen som gemensamt kommer att hitta leads, skapa ett intresse och konvertera till kund. Så, om det är något du som jobbar på sälj eller marknad behöver göra, så är det att börja hitta fler samarbetstillfällen. Det är så ni bygger en framgångsrik intäktsmodell.
En rolig sak som hände innan det här avsnittet spelades in, var att jag fick testa Jobzones rekryteringsmodell och deras nya VR-tjänst! Det började med att jag för någon vecka sedan fick svara på ett hundratal påståenden om mig. När vi sen sågs för inspelning, så fick jag gradera min syn på hur en modern toppsäljare bör vara. När det var gjort, så var det dags för arbetsprov. Jag hade ingen aning vad som skulle ske!
Nu fick jag tre minuter på mig att läsa in mig på det jag skulle sälja, en Powerpointpresentation och ett par VR-glasögon.
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.