Vad är modern försäljning och hur startade det? Den som vet, är Kaj Hattenhauer Sales Vice President på Miller Heimann Group. Bolagets produkter SPIN och Strategic Selling, var föregångare och lade grunden för vad vi idag kallar modern försäljning. Kaj berättar om hur säljutbildningar har ändrats under de senaste 30 åren och vad kunderna vill ha nu, jämfört med då.
Känner du till SPIN-metoden och Strategic Selling? Bra, men visste du att de ligger till grund för modern försäljning? Men hur blev det så egentligen? Kaj Hattenhauer på Miller Heiman Group berättar om hur allt började i detta avsnitt.
Jag ville ju så klart veta hur ett bolag kan kalla sig för grundare till modern försäljning? Kaj beskriver hur de bedrivit forskning om försäljning sedan 1957 och förfinat sina processer för varje år som gått. Allt för att följa moderna kunders förväntningar och behov.
Det är troligt att du gått en säljutbildning någon gång. Kommer du ihåg vad du lärde dig? Vad är det som gör att bolag idag vill att säljträning ska gå snabbt och klaras av på kort tid? Vi har ju ett enormt behov av säljträning som säljare. Vi skulle därför behöva träna mycket mer för att ge våra kunder rätt service i säljsituationen.
Miller Heiman Group är bolaget som dels utbildar inom försäljning, men som också gör stora studier. Det tar också fram teknik för uppföljning och har konsultativ rådgivning med sina kunder.
Det visade sig att jag och Kaj sågs på en säljutbildning i Idre för 20 år sedan. Jag var ju därför tvungen att fråga om hur säljutbildningar kommer se ut om 20 år. Håll kvar till slutet, för det blir ett kul svar!