Tittar man på Linkedin och läser olika Linkedinprofiler inom sälj så ser man snabbt att väldigt många arbetar som Key Account Managers. Är det verkligen så? Vad gör en Key Account Manager egentligen? Vad krävs av såväl en individ som ett företag för att lyckas med Key Account Management? Vem passar inte som KAM?
I detta poddavsnitt reder vi ut missförstånd, tar död på myter och ger konkreta tips till såväl säljare som företag som vill bygga stora konton där både kund och leverantör på riktigt tjänar på samarbetet.
Nedan kan användas till Linkedin, tillsammans med ovan
På Powersales Communication har man utarbetat 7K-modellen för framgångsrik Key Account Management. 7K modellen finns närmare beskriven i boken Kundresan.
1. Kundanalys
Välj KAM-kund noggrant. En kund med potential. Inte nödvändigtvis den som är stor nu.
2. KAM-processen
Vad skiljer en KAM:ares arbete från en vanlig säljares arbete?
3. Kommunikation
Människor köper av människor. Vilka kommunikations-verktyg fungerar bäst?
4. Komma överens
Vi förhandlar hela tiden, med alla.
5. KAM-planen
Ditt strategiska arbete måste stå stadigt i en långsiktig plan – bara då kan det få kraft framåt.
6. Kontaktstrategier
Hur många kontaktpersoner måste du ha per kund?
7. Kunderbjudande
Det slutliga beviset för att du är en duktig Key Account Manager är att du kan åstadkomma värdeskapande försäljning på hög nivå.
Powersales Communications har givit ut ett komplett KAM Manifesto. Vill du ta del av detta omfattande material så skriv KAM i kommentarer så sänder vi till er.
********************
Säljpodden ges ut i samarbete med Säljarnas Riksförbund. Gå in på Säljarnas hemsida för att läsa mer om vad de gör.
Säljpodden samarbetar med CRM-uppstickaren Membrain. Gå in på Membrains hemsida och klicka på “Book a demo” för att få en visning av ett modernt system, som för din säljprocess framåt!
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.